لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

بیست و پنجمین ماه صدرنشینی فوتبال ایران در آسیا


تیم ملی فوتبال ایران (عکس از آرشیو)
تیم ملی فوتبال ایران (عکس از آرشیو)

سال ۲۰۱۶ میلادی برای تیم ملی فوتبال ایران با عنوان نخست در جمع بهترین تیم‌های سه قاره به پایان رسید.

در آخرین رده‌بندی اعلام شده از سوی فیفا،ایران با یک پله صعود در رده بیست و نهم دنیا قرار گرفت. جایگاهی که شاگردان کارلوس کی‌روش را بالا‌تر از تمام تیم‌های ملی در قاره‌های آسیا، آفریقا و اقیانوسیه قرار می‌دهد.

ایران همچون ۲۵ ماه گذشته، بهترین تیم آسیاست. کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و عربستان در رده‌های دوم تا پنجم بر‌ترین تیم‌های AFC در سال ۲۰۱۶ قرار گرفتند.

با اوج گرفتن حساسیت در مرحله نهایی از مسابقات گزینشی جام جهانی، هر آن احتمال تغییر در صدر جدول وجود دارد.

در رده بندی ۱۰ تیم بر‌تر جهان، آرژانتین صدرنشین است.برزیل هم در ماه‌های پایانی سال، نتایجی درخشان گرفت و به رده دوم رسید.

آلمان، شیلی، بلژیک، کلمبیا و فرانسه در رده‌های بعدی هستند. جالب اینکه پرتغال قهرمان جام ملت‌های اروپا نتوانست سال ۲۰۱۶ را با جایگاهی بهتر از رتبه هشتم به اتمام برساند.

در جمع ده تیم بر‌تر جهان، اروگوئه و اسپانیا عناوین نهم و دهم را نصیب خود کرده‌اند.

تیم‌های معتبری نظیر سوئد، دانمارک، رومانی، جمهوری چک، پاراگوئه، ایرلند شمالی، صربستان و یونان همگی پایین‌تر از تیم ملی ایران قرار دارند.

مرتضی محصص رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، درباره انتخاب ایران به عنوان بهترین تیم آسیا از سوی مجله فرانس فوتبال می‌گوید: «این یک اتفاق خوب در فوتبال ماست که حاصل موفقیت‌های تیم ملی بوده. باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.»

ایران در حالی به عنوان بهترین تیم آسیا معرفی شده که در سال‌های اخیر برای برگزاری دیدارهای دوستانه با مشکل مواجه بوده است.

انتخاب حریف برای دیدارهای تدارکاتی تیم ملی ایران، همواره مسئله‌ساز بوده و حتی بازی‌های هماهنگ شده نیز در چند نوبت، لغو شده‌.

آخرین مورد، برگزاری دیدار دوستانه در مالزی بود. پس از طرح نام چند کشور، سرانجام تیم پاپوا گینه نو به مصاف ایران رفت که نمی‌توانست محک مناسبی برای بهترین تیم آسیا باشد و هشت گل دریافت کرد.

بازی بعدی ایران، در هفته نخست سال جدید میلادی و مقابل مراکش خواهد بود. مراکشی‌ها که مهیای حضور در جام ملت‌های آفریقا می‌شوند با ترکیب کامل به میدان می‌آیند اما ایران نمی‌تواند از بازیکنان شاغل در خارج از کشور استفاده کند.

هر ۲۳ بازیکن تیم ملی مراکش، در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند. این تیم ده روز پس از رقابت با ایران، در جام ملت‌های آفریقا به میدان خواهد رفت. توگو، کنگو و ساحل عاج حریفان همگروه مراکش هستند.

پیشتر قرار بود ایران با ساحل عاج بازی کند که آن مسابقه لغو شد. در روزهای اخیر نیز رسانه‌های ورزشی در ایران اخباری درباره مخالفت امارات با میزبانی بازی ایران با مراکش منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG