لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

نروژ تفاهمنامه اعطای خط اعتباری یک میلیارد یورویی با ایران امضا کرد


بورگه برنده، وزیر امورخارجه نروژ با حضور در محل وزارت امورخارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرد.
بورگه برنده، وزیر امورخارجه نروژ با حضور در محل وزارت امورخارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

ایران و نروژ روز چهارشنبه، ۲۷ مردادماه، سه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های اعتبار صادراتی امضا کردند که بر اساس آن نروژ یک خط اعتباری صادراتی یک میلیارد یورویی به ایران اعطا می‌کند.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه طی گزارشی می گوید که امضای تفاهمنامه اعطای خط اعتباری یک میلیارد یورویی در حالی است که به رغم لغو تحریمهای بین المللی هنوز بسیاری از بانکها برای همکاری با ایران، از تنبیهات آمریکا هنوز هم واهمه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بورگه برنده، وزیر امورخارجه نروژ ظهر چهارشنبه با حضور در محل وزارت امورخارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که «برنده و ظریف با تاکید بر توسعه روابط دوجانبه در ابعاد و زمینه‌های مختلف، بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بویژه در حوزه مسائل پولی و بانکی تاکید کردند.»

در ادامه این دیدار و در حضور وزیران امور خارجه دو کشور، سه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های اعتبار صادراتی میان صندوق ضمانت صادرات ایران و آژانس ضمانت اعتبارات صادراتی نروژ به امضا رسید.

بر اساس این اسناد، نروژ یک خط اعتباری صادراتی یک میلیارد یورویی به ایران اعطا می‌کند. یکی از اهداف اسناد منعقده تامین اعتبار مالی به منظور اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مورد نظر طرفین است.

هنوز رسانه‌های نروژ گزارش رسانه‌های ایران درباره عقد تفاهنامه‌ها را منعکس نکرده اند، اما این کشور یکی از پیشروترین کشورهای اروپایی برای از سرگیری دوابط اقتصادی با ایران بود.

دولت نروژ درست بعد از لغو تحریمها علیه ایران اعلام کرد به صندوق بازنشستگی بزرگ خود که بزرگترین صندوق دارایی حاکمیتی جهان است اجازه داد تا خرید اوراق قرضه دولت ایران را از سر بگیرد.

هنوز کزارشی از خرید اوراق قرضه ایران توسط این صندوق در پساتحریم منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اروپایی‌ها مایل به ورود به بازار ایران هستند، اما هنوز برخی تحریمهای آمریکا علیه ایران بخاطر مسائل حقوق بشری و موشکی به قوت خود باقی است.

XS
SM
MD
LG