لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

پیشنهاد وزارت کشور: انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۹ اردیبهشت و ۵ خرداد


عبدالرضا رحمانی فضلی
عبدالرضا رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، دوشنبه ۱۴ تیرماه گفته است که دو تاریخ پیشنهادی وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال۱۳۹۶، ۲۹ اردیبهشت و ۵ خرداد است.

به گزارش ایسنا، وزیر کشور پس از نشست هم اندیشی توسعه روستا‌ها به خبرنگاران گفته است: چون خرداد سال آینده ماه رمضان است و بنا بر پیش بینی، دو تاریخ را برای برگزاری انتخابات (ریاست جمهوری) به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم.

وزیر کشور اضافه کرده است: «یکی، تاریخ ۲۹ اردیبهشت است و اگر به دور دوم برسد، پنجم خرداد را پیشنهاد داده‌ایم و برای ما اجرا در این تاریخ میسر است. چون دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و نیز انتخابات میاندوره‌ای مجلس را داریم باید زود تعیین تکلیف شود تا ما کار را انجام دهیم.»

عبدالرضا رحمانی فضلی تصریح کرده است: نمی‌توانیم بعد از ماه رمضان انتخابات را اجرا کنیم چرا که محدودیت چهار سال تمام ریاست جمهوری را داریم که در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

وزیر کشور افزوده است: مذاکرات اولیه با شورای نگهبان انجام شده است و در نخستین جلسه شورا بعد از ماه مبارک رمضان، اولین دستور کار، این موضوع خواهد بود و هر تصمیمی باشد ما عمل خواهیم کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آمادگی برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی در سال ۱۳۹۶ را از هم اکنون به شورای نگهبان اعلام کرده‌ایم، افزود: ما از الان این موضوع را به شورای نگهبان اعلام کرده‌ایم تا بعد نگویند وقت نبود.

طبق اصل ۱۱۹ قانون اساسی، «انتخاب رئیس جمهور جدید باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی انجام شده باشد و در فاصله انتخاب رییس جمهور جدید و پایان دوره ریاست جمهوری سابق، رییس جمهور پیشین وظایف رئیس جمهوری را انجام می‌دهد».

گزارش‌ها حاکی است دوره ریاست جمهوری یازدهم، ۱۲ مردادماه سال ۱۳۹۶ به پایان می‌رسد و طبق اصل ۱۱۹ قانون اساسی رئیس‌جمهور جدید باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اعلام شود.

این در حالی است که از ششمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۷۲ تا کنون انتخابات‌های ریاست جمهوری در خرداد برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG