لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

مریم ایراندوست: بمب اطلاعاتم را روی ساعت شنی گذاشته‌ام


مریم ایراندوست
مریم ایراندوست

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران با انتشار نامه‌ای از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. مریم ایراندوست می‌گوید بمب اطلاعاتش را روی ساعت شنی گذاشته است.

ایراندوست که هدایت باشگاه ملوان بندرانزلی را برعهده داشت، در نامه خداحافظی‌اش می‌نویسد: «مریم برای احقاق حق زنانه‌اش در جامعه سالها جنگید و در خط مقدم تبعیض و نابرابری پیش رفت اما در نهایت به آرزویش رسید. قدم نهادن به زمین فوتبال، گل زدن و افتخار آفرینی برای ایران.»

ایراندوست نوشته بعد از ١٤ سال فعالیت در عرصه فوتبال باشگاهی و ملی، می‌خواهد وارد چالش جدیدی شود.

نامه او، چند بخش‌ بحث‌انگیز دارد. او یادآور شده: «از این فوتبال کثیف و نابرابر می‌روم، نمی‌دانم تا کی، اما بمب اطلاعاتم را روی ساعت شنی می‌گذارم!»

ایراندوست در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، تاکید کرده است که طی دو سال حضور خانم عرب عامری در فدراسیون فوتبال، هیچوقت با او صحبت نکرده و حتی یک بار هم از مربیان لیگ دعوت نشده تا جلسه‌ای با عرب عامری داشته باشند.

دختر نصرت ایراندوست پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه گفت: «به کلاس‌هایی در مالزی، سنگاپور و کشورهای دیگر اعزام شدم. تجربیاتی که به لطف فدراسیون و پشتکار خودم به دست آورده‌ام و می‌توانستم به فوتبال زنان کمک کنم ولی نخواستند.»

ایراندوست زمستان ۹۲ از سرمربیگری تیم ملی کناره‌گیری کرد. استعفایی که از آن با عنوان برکناری محترمانه یاد شد. دلیل این اتفاق، مسائل فنی نبود.

در آن مقطع، رئيس فدراسيون فوتبال از عدم حضور تیم ملی زنان در بازی‌های آسيايی اينچئون خبر داد.

کفاشيان دليل اين مسئله را نداشتن شانس مدال عنوان کرد. در حالی که اين تيم سابقه سه دوره حضور در فينال غرب آسيا را دارد اما به اين رقابت‌ها نيز اعزام نشد. پس واقعیت ماجرا چه بود؟

شدت گرفتن حاشيه‌ها در فوتبال و فوتسال زنان، استعفای اجباری سرمربيان اين دو تيم موفق را در پی داشت. اردوی تیم ملی تعطيل شد. احضار برخی مربيان و بازيکنان زن از سوی حراست وزارت ورزش آن هم بدون اطلاع فدراسيون فوتبال، بر گمانه‌زنی‌ها قوت می‌بخشيد.

در آن مقطع، عادل فردوسی‌پور از کفاشيان پرسيد حالا که شهرزاد مظفر در فوتسال استعفا داده آيا مريم ايراندوست هم در فوتبال استعفا خواهد کرد؟ کفاشيان تکذيب کرد و گفت ايراندوست در سمت خود باقی است و مشکل خاصی وجود ندارد.

اما ایراندوست هم کنار رفت و کفاشیان با تغییر موضع؛ در توجیه این اتفاق گفت او دیگر قراردادی با فدراسيون نداشته!

مريم در اعتراض به کفاشیان، ابلاغیه‌اش را منتشر کرد. او به خبرگزاری فارس گفت: «آقای کفاشيان، وجدان تا آخرت با انسان باقی می‌ماند. شما را به خدا می‌سپارم.»

در اين بين، بازيکنان تيم ملی هم به انتقاد پرداختند. ندا عبدالله‌زاده به خبرگزاری فارس گفت: «هم شهرزاد مظفر استفعا کرده و هم ايراندوست. استعفای مربيان جای تأسف دارد. سوال من از کفاشیان اين است، چکار کرديد که استعفا دادند؟ این است جواب مربيانی که سال‌ها خون دل خورده‌اند؟»

فریده شجاعی نایب رئیس وقت امور بانوان فدراسیون در واکنش به حاشیه‌های فوتبال و فوتسال زنان، به خبرگزاری ایسنا گفت: «نمی‌دانم چرا مربیان تیم ملی یکی‌یکی استعفا می‌دهند. چون اتفاقی نیفتاده و مشکل خاصی وجود ندارد.»

با این وجود، دوران مدیریت خانم شجاعی هم دیری نپایید و او نیز از فدراسیون فوتبال رفت.

شاید ساعت شنی مریم ایراندوست، اشاره‌ای صریح‌تر باشد به جزئیات آن اتفاقات. فدراسیون فوتبال هرگز توضیح شفافی درباره محرومیت تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان ایران از دانش مریم ایراندوست و شهرزاد مظفر ارائه نکرد.

XS
SM
MD
LG