لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

محمد خاتمی: انتخاب نشدن روحانی یعنی قوت گرفتن احتمال بازگشت تحریم‌ها


محمد خاتمی می‌گوید، مصلحت مردم و کشور در تداوم دولت روحانی است.
محمد خاتمی می‌گوید، مصلحت مردم و کشور در تداوم دولت روحانی است.

محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق ایران، ضمن حمایت از نامزدی حسن روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ گفته است: انتخاب نشدن آقای روحانی احتمال بازگشت انزوای بین‌المللی و تحریم‌ها را افزایش خواهد داد.

به گزارش سایت رسمی آقای خاتمی، وی روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در دیدار با اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است:«همان‌طور که آقای جهانگیری و عقلای کشور باور دارند مصلحت مردم و کشور در تداوم دولت روحانی است».

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با حضور حسن روحانی،‌ اسحاق جهانگیری،‌ ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا و مصطفی میرسلیم روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

محمد خاتمی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرده است: «به دلایل مختلف کاندیدای ما جناب آقای روحانی است. همه ما از اقتدار و شایستگی‌های فروان جناب آقای جهانگیری که به تعبیر خودشان به عنوان مکمل آقای روحانی وارد صحنه شدند تشکر می‌کنیم، اما همان‌طور که خود ایشان و عقلای کشور باور دارند مصلحت مردم و کشور در تداوم دولت روحانی است».

رییس‌جمهوری سابق ایران با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم افزود: «برجام که حاصل نگاه درست و تلاش همه‌جانبه دولت تدبیر و امید بود نتایج خوبی داشت، از جمله یکی شکستن اجماع بین‌المللی علیه ایران و خروج از انزوای جهانی و دیگری برداشتن پنجه خفقان‌آور تحریم‌های خاص که بی‌شک حضور مردم و مقاومت آنها نیز نقش مهمی در رفع و دفع خطرات داشته و دارد. امروز انتخاب نشدن آقای روحانی یعنی قوت گرفتن احتمال بازگشت آن شرایط دشوار».

وی در ادامه خواستار حمایت از حسن روحانی شده تا مسیر کنونی با «اتخاذ رویکردهای جدید و تمهیدات تازه از سوی دولت» ادامه یابد.

در دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران بر سر برنامه هسته‌ای خود با تحریم‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، رویکرد تهران در قبال جامعه بین‌المللی تغییر کرد و در نهایت با شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافق رسید.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بین ایران و شش قدرت جهانی توافق شد، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران نیز معلق یا برداشته شدند.

انتخابات شوراها

محمد خاتمی همچنین از اصلاح‌طلبان خواسته است که حتی الامکان از ارائه لیست‌های متفاوت در انتخابات شورای شهر خودداری کنند و تصمیم نهایی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان را بپذیرند.

وی در خصوص زنان و جوانان در انتخابات شوراها گفته است: «چرا نباید در میان بیش از صدهزار نفر عضو اصلی و ده‌ها هزار نفر عضو علی‌البدل که قرار است در این دوره وارد شوراها شوند زنان و جوانان زیادی حضور داشته باشند؟ چه زمانی بناست به جوانان و زنان شایسته کشورمان فرصت بدهیم؟ البته تخصص و شایستگی‌های دیگر در جوانان و زنان هم باید ملاحظه شود».

وی از گروه‌های اصلاح طلب خواسته است، «در این موقعیت حساس که جریان‌هایی نمی‌خواهند هیچ اصلاح‌طلبی در عرصه باشد، انسجام و اتحاد خود را حفظ کرده، حتی‌الامکان با تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همراه شده، از ارائه لیست‌های متعدد در انتخابات شوراها پرهیز کنند».

انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG