لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

فرزند عطاءالله مهاجرانی آزاد شد


محمدمحسن مهاجرانی (سمت راست) فرزند جمیله کدیور و عطاءالله مهاجرانی است.
محمدمحسن مهاجرانی (سمت راست) فرزند جمیله کدیور و عطاءالله مهاجرانی است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محسن مهاجرانی، گفته است که موکلش روز چهارشنه آزاد شده است.

محسن مهاجرانی، فرزند عطاءالله مهاجرانی، وزیر سابق ارشاد ایران، نیز با انتشار نامه‌ای نوشته است که ماموران سپاه پاسداران برای بازداشت او، هواپیمایی که با آن عازم امارات متحده عربى بوده را از آسمان اصفهان به تهران بازگردانده‌اند.

آقای مهاجرانی دراین نامه که روز جمعه، ۲۰ آذر، در تعدادی از خبرگزاریهای ایران از جمله خبرآنلاین منتشر شده، مسعود میر کاظمی، وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، را متهم کرد که «با جهت گیرى سیاسى خاص» او را به عنوان «عامل اصلی و پشت پرده» ماجرای دکل نفتی فورچانا معرفی کرده است.

وی به طور ضمنی اعلام کرده است که گفته‌های آقای میرکاظمی منجر به بازداشتش توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران ایران شده است.

محسن مهاجرانی خبر داد که ماموران برای بازداشت او، هواپیمایی که روز چهار شنبه، ٢٨ آبان، با آن عازم امارات متحده عربى بوده را از آسمان اصفهان به تهران بازگردانده‌اند.

به گفته آقای مهاجرانی، او درحالی به «سبک کاملا غیر عادى» بازداشت شده که «بعد از تشریفات معمول چک کردن گذرنامه و به صورت کاملا قانونى» سوار این هواپیما شده بود.

آقای مهاجرانی خبر داده که در ‌‌نهایت روز چهارشنبه، ١٨ آذر، پس از گذشت ٢١ روزاز زندان آزاد شده است.

خبرگزاری فارس روز چهار شنبه، ٢٨ آبان، از بازداشت محسن مهاجرانی در رابطه با پرونده دکل گمشده نفتی فورچونا خبر داده بود.

این خبرگزاری نوشته بود که در جریان خرید این دکل نفتی «دو دلال نفتی» مشارکت داشته اند که یکی از آن‌ها محمد حسن مهاجرانی بوده و «برای این قرارداد ۳۰۰ میلیون تومان پیشپرداخت گرفته است».

براساس گزارش‌ها دکل حفاری نفت فورچونا در دولت محمود احمدی نژاد به واسطه یک شرکت ترکیه ای به شرکت تاسیسات دریایی، از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت ایران، فروخته شده اما با وجود پرداخت قیمت ۸۷ میلیون دلاری آن، به ایران تحویل داده نشده است.

در همین حال مسعود میرکاظمی، وزیر سابق نفت و نماینده مجلس نهم، اعلام کرده بود که «دلال» این دکل محسن مهاجرانی بوده است.

پس از این گفته‌ها، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای مهاجرانی، در مرداد ماه خبر داده بود که شکایت موکلش از مسعود میر کاظمی به اتهام «نشر اکاذیب» در شعبه چهارم دادسراى فرهنگ و رسانه ثبت شده است.

درهمین حال محسن مهاجرانی درنامه خود درخواست کرده که شکایتش از آقای میرکاظمی به موازات پرونده دکل نفتی فورچونا «با سرعت بیشترى» پیگیری شود.

وی همچنین اعلام کرده که از «رسانه‌های میدان دار تهمت و افترا» و نمایندگان مجلس که «با تهمت و افترا» به او «سعی در ایجاد انحراف در روال» پرونده دکل نفتی فورچونا را داشته‌اند، شکایت خواهد کرد.

ماجرای گم شدن دکل نفتی موسوم به فورچونا اواخر مهر ماه سال گذشته رسانهای شد، زمانی که ۱۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس مجلس خواستار پیگیری موضوع شده بودند.

پس از آن حسین دهدشتی، نماینده آبادان درمجلس، خبر داده بود که دکل دیگری نیز به ایران فروخته شده اما وارد کشور نشده است.

در همین حال امیر عباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز دوشنبه، ۹ شهریور، از «تخلفات گسترده» در معامله «۲۵ دکل نفتی» خبر داده و گفته بود که «پرونده و پاسپورت» ۱۲ نفر از «متخلفان» را به قوه قضائیه ارائه کرده است.

XS
SM
MD
LG