لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

احمد منتظری: فعلا امکان انتشار اسناد جدید نیست


احمد منتظری
احمد منتظری

احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری، با اشاره به وجود اسناد و مدارک دیگری که از پدرش برجای مانده است، تاکید کرد که با توجه به «جو مسمومی» که درست شده فعلا «امکان انتشار اسناد جدید» وجود ندارد.

احمد منتظری در گفت و گو با سایت «اتحاد برای ایران» که روز جمعه منتشر شده ،اظهار داشت: «به هر حال آیت‌الله منتظری جلسات با ارزشی داشتند که برخی از آنها ضبط شده و تاریخ این کشور است. یا برخی بحث‌های علمی که با علمای دیگر درباره مسائل نظام داشتند وجود دارد. همه این اسناد بسیار ارزشمند است. من احساس می‌کنم که برخی از این اسناد اگر در اختیار افراد تندرو بود می‌گفتند که باید معدوم شود. در یکی از جلسات بازجویی هم گفتم که برخی نمی‌خواهند که حتی اسمی از آقای منتظری در تاریخ باشد.»

به دنبال انتشار فایل صوتی دیدار آیت الله منتظری با مقام های قضایی از جمله حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۷، احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد. احمد منتظری، به دلیل انتشار این فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷به خلع لباس و ۲۱ سال زندان محکوم شده است.

آیت الله منتظری در این دیدار اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ را «بزرگترین جنایت» در تاریخ جمهوری اسلامی خوانده بود.

احمد منتظری در مردادماه سال جاری گفته بود که همچنان اسناد منتشر نشده زیادی از آیت‌الله منتظری در دست دارد.

ضرورت «آگاهی مردم از اعدام سال ۱۳۶۷»

احمد منتظری در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص موضوع اعدام های سال ۱۳۶۷ گفته است: «این مساله چیزی نیست که فقط به خانواده کشته‌شدگان مربوط باشد، بلکه همه مردم باید در برابر آن آگاه شوند. این مساله هم یکی از مسائل بحرانی در جامعه ما است، بنابراین برای حل بحران جامعه ما هم مفید است.»

آقای منتظری دربخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت بررسی پرونده اعدام های سال ۱۳۶۷، پیشنهاد علی مطهری، نایب رییس مجلس برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را پیشنهادی مناسب دانسته و اضافه کرده است: «اگر این اعمال درست بوده و به گفته آن چهار نفر که گفتند حکم خدا را اجرا کرده‌اند، پس چرا اجرای حکم خدا را کتمان می‌کنند؟ چرا آن را پنهان می‌کنند؟ و اگر می‌پذیرند که عمل باطلی بوده، باید مشخص شود که مسئول آن کیست و در شرع و قانون هم مشخص است که اگر تخلفی شده باشد، باید خسارت‌ها جبران شود. در این اعدام‌ها، هرچند جان کسی را نمی‌توان بازگرداند، اما بالاخره باید کشف حقیقت شود.»

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری خواستار توضیح دست‌اندرکاران اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران از جمله آقای پورمحمدی شده بود.

وی در یادداشتی نوشته بود که «خوب است آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده‌اند، توضیح بدهند و موضوع را برای مردم روشن کنند و البته اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود».

نقش «وسایل ارتباط جمعی»

احمد منتظری همچنین در پاسخ به کسانی که آیت‌الله منتظری را متهم به پنهان‌کاری کرده و پرسیده‌اند که چرا در همان زمان این اعتراضات را علنی نکرده بود، گفته است: «دلیل اصلی اینکه چرا ایشان حرف های‌شان را علنی مطرح نکردند این بود که امکان آن را نداشتند. در آن زمان وسایل ارتباط جمعی مثل امروز نبود که هرچه گفته شود بلافاصله در سراسر جهان منتشر می‌شود. هر حرفی هم اگر می‌گفتند در نطفه خفه می‌شد، تکذیب می‌شد و اجازه انتشار هم پیدا نمی‌کرد. چه بسا ایشان را هم مجازات می‌کردند و اسناد را هم از بین می‌بردند که معلوم نشود چه شد.»

او همچنین درباره این ادعا که آیت‌الله منتظری تنها پس از محاکمه مهدی هاشمی به جمع معترضان پیوسته گفت: «در اسناد خاطرات ایشان می‌توانید ببینید که از همان ابتدا اعتراض‌ها را شروع کرده‌اند. مثلا در مهرماه سال ۱۳۶۰ نامه‌ای نوشته و از حقوق گروهی که فرزندشان را شهید کرده بودند، دفاع کردند. این حرف انصافا به ایشان نمی‌چسبد که بعد از تعرض به خودشان اعتراض کرده باشند. حتی باید گفت که برعکس، بعید نیست که علت آن حملات و تعرضات به ایشان همین اعتراضات بوده باشد.»

مهدی هاشمی، برادر هادی هاشمی، داماد آیت‌الله منتظری، اوائل تأسیس سپاه پاسداران از اعضای شورای عالی فرماندهی سپاه بود، اما بعدها پس از افشای معامله تسلیحاتی جمهوری اسلامی با ایالات متحده که به ماجرای ایران‌گیت معروف شد، دستگیر و به اتهام‌هایی چون قتل بعضی از مخالفان آیت‌الله خمینی در زمان شاه و ایجاد اختلاف میان مقامات جمهوری اسلامی اعدام شد.

انتشار فایل صوتی جلسه آیت الله منتظری با مسئولان قضایی در سال ۱۳۶۷ واکنش های گسترده ای در بین مقام های جمهوری اسلامی داشته است.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در واکنش به موضوع انتشار فایل صوتی و اعدام های سال ۱۳۶۷ به صراحت اعلام کرد که به نقشش در این رویداد «افتخار می‌کند».

XS
SM
MD
LG