لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

نیرو‌های عراقی کنترل «شش منطقه در شرق موصل» را به‌دست گرفتند


گزارش‌ها حاکی است که نیروهای عراقی روز جمعه با پیشروی در شرق موصل توانسته اند نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش)را از شش منطقه در شرق این شهر بیرون برانند.

به گزارش رویترز، یک فرمانده نظامیواحدهایضد تروریستی ارتش عراق گفته است، یک عملیات گسترده علیه نیروهای شبه نظامی در این شهر که تقریبا توسط نیروهای دولتی محاصره شده اند، آغاز کرده است.

ارتش عراق می گوید، نیروهای حاضر در عملیات موصل توانسته اند مناطق الملايين، السماح ،‌الخضراء،‌كركوكلي ، القدس والكرامة را آازاد کنند.

ژنرال طالب شغاتی، فرمانده واحد ضد تروریستی ارتش عراق گفته است: این پیشرفت بسیاری بزرگی است چرا که بخش بزرگی از کناره سمت چپ رودخانه (شرق دجله) آزاد شده است.

این در حالی است که ساکنان یکی از مناطقی که ارتش عراق از آزادی آن خبر داده است به رویترز گفته اند، درگیری‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار رویترز، نبرد در منطقه «انتصار» موصل به شدت در جریان است و دود ناشی از انفجار‌هاو درگیری‌ها قابل رویت است.

موصل پیش از جنگ در سال ۲۰۱۴ نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت داشت. اما طی روز‌های اخیر نهادهای بین المللی نسبت به وضعیت شهروندان موصل در جریان این عملیات ابراز نگرانی کرده اند.

فرماندهان نیروهای عراقی که از پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردارند گفته اند، پیشروی‌ها بیش از انتظار بوده است، اما باید دانست که عملیات در مراحل اولیه خود است.

یک سخنگوی امور حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفته است:نیروهای داعش تاکنون صدها نفر را از جمله ۵۰ نفر که قصد فرار داشتند به همراه۱۸۰ کارمند دولتی در موصل اعدام کرده اند.

مقام های سازمان ملل می گویند، نیروهای گروه حکومت اسلامی دست کم یک هزار و ۶۰۰ نفر از اهالی همام العلیل در جنوب موصل را به این شهر منتقل کرده اند که احتمالا از آنها به عنوان سپر انسانی در برابر حملات هوایی استفاده خواهد شد.

طبق این گزارش تاکنون ۳۰ هزار نفر از شهر موصل خانه و کاشانه اشان را ترک کرده اند که تنها طی روز گذشته هشت هزار نفر از این شهر فرار کرده اند.

XS
SM
MD
LG