لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

جان کری: مسايل حل نشده‌ای بين ما و ایران وجود دارد


جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه، ۱۷ آبان،گفت مسايل حل نشده ای بين ايران و قدرت های جهان وجود دارد و هنوز به توافقی دست نيافته ايم.
خبرگزاری فرانسه به نقل از جان کری، که حدود ساعت سه بعدازظهر به ژنو رسيد می‌گويد که در حال حاضر هنوز توافقی در مذاکرات ژنو به دست نيامده است، اما هيئت‌ها «دارند سخت کار می‌کنند» تا شايد به نتيجه برسند.

پوشش همزمان دومین دور از مذاکرات اتمی در ژنو(کاربران موبایل به قسمت اصلی سایت مراجعه کنند)

جان کری می گويد هنوزفاصله زيادی ميان طرفين در مذاکرات هسته ای ژنو برقرار است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در جمع خبرنگاران در ژنو گفته است که مذاکرات کنونی ممکن است تا نيمه‌شب جمعه يا حتی روز شنبه نيز ادامه پيدا کرده و سپس ادامه آنها به زمانی ديگر موکول شود.
به گفته آقای عراقچی، وزير امور خارجه ايران همچنين با معاونان دو وزارت خارجه چين و روسيه ديدار خواهد داشت. وزرای خارجه چين و روسيه، دو حامی بزرگ جمهوری اسلامی در شورای امنيت سازمان ملل، در مذاکرات ژنو حضور ندارند.

در همين حال بنيامين نتانياهو، نخست‌ وزير اسرائيل، روز جمعه، هفدهم آبان، در ديدار با جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، از توافق در حال تنظيم ميان ايران و کشورهای ۱+۵ در ژنو ابراز خشم کرد و گفت که «اسرائيل خود را به اين توافق متعهد نمی‌داند و آن را با قاطعيت کامل رد می‌کند».
سخنان آقای نتانیاهو در حالی بیان می شود که باراک اوباما، رئيس‌ جمهور آمريکا، روز پنج‌شنبه، ۱۶ آبان، گفت که جامعه بين‌الملل ممکن است پس از مراحل اوليه مذاکرات هسته‌ای ژنو «اندکی» از فشار تحريم‌ها بر ايران بکاهد.

روز نخست مذاکرات هسته ای
روز نخست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در حالی ۱۶ آبان‌ماه به پایان رسید که محمدجواد ظریف که ریاست هیئت مذاکره کننده ایرانی را بر عهده دارد٬ اظهار کرده است که زمینه برای نگارش متن توافقنامه بین ایران و ۵+۱ فراهم شده است.
محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که به نظر او تا پایان یافتن دیدارها در ژنو٬ یعنی جمعه٬ ۱۷ آبان ماه٬ امکان دستیابی به یک «درک و توافق» میان ایران و ۱+۵ وجود دارد.
وی که با کریستین امانپور گفت‌و‌گو می‌کرد٬ افزود دو طرف می‌توانند جمعه صبح به همراه یکدیگر «توافقنامه‌ای» را نگارش کنند که به سه اصل اشاره خواهد داشت. آقای ظریف گفت که این سه اصل عبارتند از «هدف مشترک»٬ «دستیابی به نتیجه که امیدوارم در کمتر از یکسال صورت بگیرد» و مجموعه‌ای از اقدام‌های متقابل به منظور «اعتمادسازی و پاسخگویی به فوری‌ترین نگرانی‌ها».
گفت‌وگوهای دو جانبه ایران و آمریکا یک ساعت طول کشید و طرفین٬ این مذاکرات را پر محتوا و جدی خوانده‌اند. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران در این نشست دو طرف را نمایندگی می‌کردند.
روز پنجشنبه همچنین هیئت ایرانی با روسیه و چین نیز گفت‌و‌گویی جداگانه داشت.
قرار است روز جمعه محمد جواد ظریف و کا‌ترین اشتون، همراه با عده‌ای از کار‌شناسان دو طرف٬ برای جمع بندی نشست‌های پنجشنبه دیدار کنند.
XS
SM
MD
LG