لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

تاکید شمخانی بر آمادگی ایران برای ادامه همکاری با آژانس اتمی


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صبح روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیرماه، در تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی شمخانی در این دیدار گفت که ایران «چون گذشته» آماده ادامه «همکاری نزدیک» با آژانس «برای حل مسائل باقی‌مانده» است.

به گفته آقای شمخانی، در عین حال «برخی موانع همکاری» در گذشته به دلیل به گفته او «اتخاذ رویکردهای متفاوت» از سوی آژانس «روند تعامل مثبت ایران» با این نهاد بین‌المللی را «با چالش مواجه کرده است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین گفت که «پایداری و اصالت هر توافقی در گرو ایجاد رضایت در طرفین مذاکره است».

به گفته خبرگزاری ایرنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در این دیدار «نگرانی‌ها و حساسیت‌های موجود» در حوزه همکاری‌های مشترک با ایران را «قابل درک» عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، وی همچنین پیشنهاداتی را برای «عبور از مسائل مورد اختلاف» و «سرعت یافتن روند همکاری‌های جاری» ارائه کرد.

در گزارش خبرگزاری ایرنا به پیشنهادات آقای آمانو اشاره نشده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده بود که محور گفت‌وگوهای آقای آمانو در تهران قرار است بر «چگونگی سرعت بخشیدن به حل و فصل تمامی موضوعات مهم مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ازجمله شفاف‌سازی مسئله وجود ابعاد احتمالی نظامی [در این برنامه]» متمرکز باشد.

در همین حال خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از «یک منبع نزدیک» به تیم مذاکره‌کننده‌ ایران هدف از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «گفت‌وگو دربارهٔ فعالیت‌های گذشته و دریافت پیشنهادهای ایران برای رفع سوء‌تفاهمات» عنوان کرده‌ بود.

در ماه‌های گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقامات نظامی ایران بارها مخالفت شدید خود را با دسترسی به مراکز نظامی ايران بر اساس پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌‌تی و همچنين مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ايران برای حل «مسائل باقی‌مانده» بين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس ایران در طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» که با تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد «دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود».

دیدار یوکیا آمانو با علی شمخانی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حالی اتفاق افتاد که آقای شمخانی در روز نهم خرداد گزارش‌ها درباره تقاضای طرف غربی برای مصاحبه با ۲۳ نفر از «مسئولان و متخصصان» در برنامه اتمی ايران را تائيد کرده و گفته بود که خود وی اولين نفر در اين فهرست است.

در همین حال یک روز پیش از سفر آقای آمانو به تهران خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به یک سند محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران به یکی از مهم‌ترین شروط توافق اولیه اتمی بر سر کاهش چشمگیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود وفادار بوده است.

بر اساس این گزارش، آژانس در گزارش ماهانه خود به اعضایش اعلام کرده است که بیش از چهار تن از اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران وارد خط لوله‌ای شده که اورانیوم را تبدیل به اکسید می‌کند.

ماه گذشته این سازمان ناظر ابراز نگرانی کرده بود که ذخایر اورانیوم غنای پایین ایران، بالای هشت تن، این نگرانی را به وجود می‌آورد که تهران نتواند به تعهد خود در این مورد عمل کند.

اما اکنون به گزارش آسوشیتدپرس، با وجود این که رقم ارائه ‌شده ممکن است کمی نوسان داشته باشد، اما تهران تعهدات خود را عملی کرده است.

ایران توافق کرده بود که اورانیوم بالای ۲۰ درصد غنی‌شده خود را اکسید یا رقیق کند.

در عین حال تهران قرار بود ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین خود را به کمی بیش از ۷.۶ تن محدود کند و باقی‌مانده را به شکلی تغییر دهد که کارشناسان آن را بی‌خطر بدانند.

در خردادماه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، ايران در چارچوب توافق اولیه در ژنو، ذخاير اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش داده و به ۳۸ کیلوگرم و ۴۰ گرم رسانده است.

XS
SM
MD
LG