لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

جهانگیری: ۱۲ برنامه ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تدوین شده است


پس از نامگذاری سال ۹۵ به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر جمهوری اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد که «۱۲ برنامه ملی» با هدف «تحقق اقتصاد مقاومتی» تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه، دوم فروردین، گفت که برای هر کدام از این برنامه‌ها «ده‌ها پروژه عملیاتی نیز تدوین شده است».

او اشاره ای به جزئیات این برنامه‌ها و پروژه‌ها نکرده است.

به گفته آقای جهانگیری، «پنج رویکرد اصلی برونگرایی، درون‌زایی، مردم‌گرایی، دانش‌گرایی و عدالت در همه بنیان‌های اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی» تعیین شده است.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که «اقتصاد مقاومتی مسیر برنامه‌های اقتصادی دولت است».

وی اعلام کرد که به دستور رهبر جمهوری اسلامی «ستاد و قرارگاهی» برای این کار ایجاد و «بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های لازم» ابلاغ شده است.

در همین حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز بدون اشاره به جزئیات گفت که برنامه اقتصاد مقاومتی از ابتدای امسال «اجرایی می‌شود».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مانند سال‌های اخیر، سال ۹۵ را نیز با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است.

او در پیام نوروزی خود گفته است این شکل از اقتصاد «علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم» است.

آقای خامنه‌ای پیش از این نیز بار‌ها بر «اقتصاد مقاومتی» که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شود، تأکید کرده بود.

او روزهای واپسین سال گذشته نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، مبنی بر اینکه «اگر تمام اطراف کشور ما را هم حصار بکشند» این نهاد در ساخت موشک دچار مشکل نمی‌شود، گفته بود «این یعنی پیشرفت».

در مقابل اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، شنبه، ۲۲ اسفند، بدون اشاره مستقیم به سخنان آقای خامنه‌ای گفته بود: «مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودنمان خوشحال باشیم ».

روز یکشنبه همچنین علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، ضمن استقبال از سخنان رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که دولت در سال ۹۵ تمام تلاش خود را برای «استحکام اقتصاد ملی»، «تقویت تولید داخلی»، «حل مشکل رکود»، «حفظ روند کاهشی نرخ تورم» و «بهبود هرچه بیشتر فضای کسب و کار» به کار خواهد برد.

آقای طیب‌نیا در عین حال تأکید کرد که توافق اتمی وین تحریم‌های غرب علیه ایران را «بی‌اثر» ساخته است.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که دولت و مجلس و همه نهاد‌ها باید «زمینه‌های حضور مردم در اقتصاد را فراهم کنند».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای لاریجانی تأکید کرد که توافق اتمی وین و انتخابات «قدرت یک پرش اقتصادی» را فراهم کرده است.

گفته‌های این مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یکشنبه ضمن ابراز بدبینی به اجرای توافق اتمی وین گفت که آمریکا تحریم‌ها را «روی کاغذ» برداشته‌ «اما از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها به‌وجود نیاید و مطلقاً تأثیر نکند».

XS
SM
MD
LG