لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۸

نمایندگان وزارت خارجه و قوه قضائیه ایران برای «گفت‌و‌گوهای حقوق بشری به اروپا می‌روند»


مجید تخت روانچی، معاون وزارت امور خارجه ایران
مجید تخت روانچی، معاون وزارت امور خارجه ایران

مجید تخت روانچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه گفته است، هیاتی متشکل از این وزارتخانه و قوه قضائیه ایران تا دو سه هفته آینده برای شرکت در مذاکرات با اتحادیه اروپا در خصوص مسایل مختلف از جمله درباره «گفت‌و‌گو‌های حقوق بشری» راهی بروکسل می‌شود.

به گزارش ایلنا، مجید تخت روانچی، در خصوص آغاز گفت‌و‌گو‌های حقوق بشری با اتحادیه اروپا به عنوان زمینه لغو تدریجی و فرایندی تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران، تصریح کرده است: «این گفت‌و‌گو‌ها بخشی از گفت‌و‌گو‌های جامعی است که با اروپایی‌ها داریم. در هفته‌های آینده احتمالا تا دو الی سه هفته دیگر، نشستی تحت عنوان گفت‌و‌گوهای سطح بالای سیاسی با اتحادیه اروپا داریم که در آن مباحث منطقه‌ای، سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی و همه موضوع آن با اتحادیه اروپا در آن مطرح می‌شود. در کنار این‌ها قرار است مباحث حقوق بشری نیز مطرح شود.»

معاون وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «طی دو الی سه هفته آینده برای شرکت در این گفت‌و‌گو‌ها هیاتی در سطح معاونان به بروکسل اعزام خواهد شد. این هیات برای گفت‌و‌گو‌های حقوق بشری متشکل از وزارت خارجه و نمایندگانی از قوه قضاییه است که کارهای گفت‌و‌گوهای حقوق بشری را دنبال خواهد کرد. »

وی همچنین گفته است: ما یک اصلی در گفت‌و‌گو‌های حقوق بشری داریم که می‌گوییم بحث‌های حقوق بشری نباید سیاسی باشد و باید فنی باشد. در این دور گفت‌و‌گو‌ها قاعدتا این اصل رعایت خواهد شد.

در حالی مجید تخت روانچی از اعزام هیات مشترک دولت و قوه قضائیه برای گفت‌و‌گو‌های حقوق بشری در بروکسل خبر داده که ساعاتی پیش‌تر سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته بود که گفت‌وگو بر سر حقوق بشر می‌تواند یکی از محورهای «اساسی» مذاکرات نزدیک ایران و اروپا در بروکسل باشد.

با این حال، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده بود: «اما الزاماً این گفت‌وگو‌ها حول و حوش حقوق بشر نیست و مسائل زیادی با اروپایی‌ها مطرح خواهیم کرد.»

مردادماه سال جاری نیز صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از «ستاد حقوق بشر، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه» درخواست کرد بحث و گفت‌وگو دربارهٔ حقوق بشر را با اروپایی‌ها باز کنند.

وی در عین حال، گفت‌وگو دربارهٔ حقوق‌بشر با اروپا را مشروط به «دوطرفه» بودن مباحث اعلام کرده و افزوده بود که «اروپا باید دربارهٔ موارد متعددی از نقض حقوق بشر توضیح دهد.»

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم در‌‌ همان ماه گفته بود که مذاکرات حقوق بشری با اتحادیه اروپا، اقدامی مبتنی بر خواست «نظام» است، ولی این مذاکرات مشروط به مواردی خواهد بود.

ایران و اتحادیه اروپا در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در چارچوب «گفت‌وگوی انتقادی با ایران» بر سر موضوع حقوق بشر نیز مذاکراتی انجام دادند.

این مذاکرات در دوران ریاست محمد خاتمی هم ادامه داشت.

XS
SM
MD
LG