لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

هیات رییسه آژانس از ریاست یوکیا آمانو برای دور سوم حمایت کرد


هیات رییسه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه ۱۸ اسفند با ۳۵ عضو این نهاد از نامزدی یوکیا آمانو برای ریاست یک دوره سه ساله دیگر بر این نهاد حمایت کرد تا بتواند سیاست‌های مهم فعلی آن از جمله برخورد با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تداوم دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیپلمات ۶۹ ساله اهل ژاپن از سال ۲۰۰۹ و همزمان با رویدادهای مهمی مثل مذاکرات و توافق هسته‌ای با ایران، وقوع و پیامدهای فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در راس آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بوده است.

به گفته دیپلمات ها، تصمیم هیات رییسه آژانس بدون رای گیری اتخاذ شد و این به آن معناست که هیچگونه نظر مخالفی ابراز نشده است. این تصمیم باید توسط جلسه مجمع عمومی تمامی کشورهای عضو نهاد که در سپتامبر برگزار می شود تایید شود که قاعدتا جنبه تشریفاتی خواهد داشت.

نامزدی آقای آمانو برای دور سوم ریاست بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی رخ داد که وی در سخنرانی روز چهارم مارس ۲۰۰۹ خود گفته بود که در صورت انتخاب به این مقام برای بار سوم نامزد ریاست آژانس نمی‌شود.

بر اساس متن سخنرانی آقای آمانو که وزارت خارجه ژاپن روی سایت خود منتشر کرده است، وی گفته بود: «پیش از نتیجه گیری مایلم اضافه کنم که اگر من انتخاب شوم، برای دور سوم نامزد نمی‌شوم».

در حالیکه جلسه خصوصی اعضای هیات ربیسه آژانس هنوز ادامه داشت نمایندگی آمریکا در آژانس در پیامی روی شبکه توئیتر ضمن تبریک به آقای آمانو نوشت:«آمریکا به ادامه همکاری و حمایت از او در پیشبرد مسئولیت‌هایش متعهد است.»

با توجه به اینکه قبل از برگزاری این جلسه اکثر کشورهای عضو هیات رییسه حمایت خود از آقای آمانو را ابراز کرده بودند ولی موضع آمریکا هنوز مشخص نبود همه منتظر بودند ببینند نماینده این کشور در آژانس چه موضعی خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز می افزاید محمد البرادعی رییس قبلی آژانس در برخورد با پرونده هسته‌ای ایران با رهبران آمریکا اختلافاتی داشت و حتی مقامات دولت جورج بوش او را متهم کردند که در برخورد با تهران نرمش زیادی نشان می دهد. به این خاطر در آغاز کار آقای آمانو کشورهای غربی به دنبال دیپلماتی بودند که با آنها سازگاری بیشتری داشته باشد.

آقای البرادعی در سال ۲۰۱۵ دو سال پس از اشغال عراق توسط آمریکا همراه با آژانس بین المللی انرژی اتمی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

آقای آمانو با تفاوتی آشکار با شیوه سیاسی آقای البرادعی معمولا بر طبیعت فنی وظایف آژانس تاکید می کند که شامل کنترل و بازرسی محدودیت هایی است که طبق توافق هسته‌ای بین ایران و جامعه بین المللی در قبال تعلیق تحریم‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور اعمال شده است.

فردی که حدس زده می شد ممکن است برای این مقام نامزد شود دیپلمات آرژانتینی به نام رافائل گروسی است که تصمیم گرفت در رقابت شرکت نکند.

آقای آمانو توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی را یک «فایده خالص» توصیف کرده چون دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کاهش داده و در عین حال بازرسی سختگیرانه و دقیقتری از مراکز هسته‌ای آن کشور را عملی می کند.

توافق هسته‌ای با ایران یکی از موضوعات مذاکرات هفته گذشته او با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بود ولی هیچیک از دو طرف در مورد دیدگاههای وزیر خارجه آمریکا در مورد این توافق نکته‌ای بیان نکردند.

XS
SM
MD
LG