لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

عفو بین‌الملل: طرفداران رییس جمهور یمن کادر درمانی را تهديد و غیر نظامیان را به خطر می‌اندازند


نیروهای وفادار به رییس جمهوری یمن (عکس از آرشیو)
نیروهای وفادار به رییس جمهوری یمن (عکس از آرشیو)

عفو بین الملل شبه نظاميان طرفدار رييس جمهور یمن را که بر سر کنترل شهر تعز در جنوب غربی کشور با شیعیان حوثی در حال نبرد هستند به آزار و تهديد کادر درمانی و به خطر انداختن امنیت غیر نظامیان از طریق استقرار افراد مسلح در جوار بيمارستانها متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته بین الملل صلیب سرخ نيز روز سه شنبه اعلام کرد ساکنان شهر تعز که طبق آمارهای رسمی قبل از شروع جنگ در یمن حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت در نبرد سنگینی بین جناح‌های رقیب گرفتار شده، اجساد کشته شدگان در سطح شهر پراکنده است و صدها نفر طی هفته اخیر مجروح شده اند.

سازمان عفو بین الملل می گوید نیروهای مسلح طرفدار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن که کمیته‌های مردمی نامیده می شوند و با شیعیان حوثی در حال جنگند، کادر درمانی بیمارستان‌ها تعز را بازداشت و آنها را به مرگ تهدید کرده اند.

نیروهای محلی طرفدار رئیس جمهور یمن کنترل شهر تعز سومین شهر بزرگ یمن را در دست دارند ولی از جبهه‌های مختلف زیر حملات شورشیان حوثی هستند.

فیلیپ لوثر از مسئولین بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل گفت: «شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می دهد نیروهای مخالف حوثی‌ها روش‌های مختلفی برای آزار و ارعاب کادر درمانی به کار می برند. آنها با مستقر کردن واحدهای نظامی در کنار بیمارستانها و درمانگاهها امنیت این مراکز را به خطر انداخته و طبق قوانین بین المللی کار آنها برای ارائه خدمات درمانی به غیر نظامیان را به خطر انداخته اند.»

مقامات وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی گفتند این اتهامات را بررسی کرده و به آن پاسخ خواهند داد. شهر تغز که در ۲۰۵ کیلومتری جنوب صنعا پایتخت یمن واقع شده در کنترل نیروهای وفادار به رئیس جمهور یمن است.

سازمان ملل متحد در روزهای اخیر شورشیان حوثی را متهم کرد که با محاصره شهر در سه جبهه از ورود کمک‌های بشردوستانه جلوگیری می کنند.

گروههای مدافع حقوق بشر هر دو طرف درگیر در شهر تعز را به شلیک موشک و خمپاره به محلات مسکونی متهم کرده اند. به گفته گروه دیده بان حقوق بشر، مین‌های که توسط حوثی‌ها کار گذاشته شده اند تاکنون تلفات غیر نظامی متعددی به جا گذاشته است.

سازمان عفو بین الملل بر اساس مصاحبه با ۱۵ پزشک و کادر درمانی در تعز می گوید نیروهای وفادار به رئیس جمهور یمن طی شش ماه گذشته به طور مرتب پزشکان و کادر درمانی را بازداشت کرده و آنها را به مرگ تهدید کرده اند.

در گزارش این نهاد حداقل سه مورد به تفصیل قید شده که مراکز درمانی به خاطر تهدید پزشکان به مرگ تعطیل شده اند. در این گزارش از قول شاهدان عینی گفته می شود که افراد مسلح به دفتر یک بیمارستان هجوم برده و تهدید کردند اگر بیمارستان را تعطیل نکنند همه کارمندان آن بلادرنگ اعدام خواهند شد.

طبق گفته شاهدان، افراد مسلح سعی کردند ۲ پیکارجوی حوثی را که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و یکی از آنها پسرنوجوانی بود با خود ببرند ولی کارکنان بیمارستان جلوی آنها را گرفتند.

در گزارش سازمان عفو بین الملل از قول مدیر یکی از بیمارستانهای شهر تعز نقل می شود که شبه نظامیان طرفدار رییس جمهور یمن با وجود مخالفت کارکنان بیمارستان و مقامات محلی استحکامات دفاعی و حتی تانکهای خود را در اطراف بیمارستان مستقر کرده اند.

XS
SM
MD
LG