لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

حملات لفظی نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان علیه یکدیگر در پایان مذاکرات صلح


هیات مذاکره کننده مخالفان حکومت سوریه در ژنو (عکس از آرشیو)
هیات مذاکره کننده مخالفان حکومت سوریه در ژنو (عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که دور پنجم مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان حکومت و گروه‌های مخالف در ژنو در روز جمعه بدون نتیجه به پایان رسید.‏

به گزارش رویترز، نمایندگان هیات های حکومت سوریه و مخالفان در پایان هشت روز مذاکره در ژنو حملات لفظی علیه یکدیگر داشتند.

در این دور از مذاکرات دو طرف به صورت مستقیم و رو در رو با یکدیگر مذاکره نکردند بلکه نماینده سازمان ملل به عنوان میانجی کار انتقال دیدگاههای دو طرف را برعهده داشت.

ناصر الحریری، رییس هیات مخالفان حکومت سوریه در کنفرانس خبری در پایان این مذاکرات گفته است: حکومت تروریسی بشار اسد در این مذاکرات حاضر به گفت وگو در خصوص انتقال قدرت سیاسی نشد. بشار اسد یک جنایت کار است و برای برقراری صلح درسوریه می بایست از قدرت کناره گیری کند.

وی در ادامه گفته است: نمایندگان حکومت سوریه در این مذاکرات تنها درخصوص شعارهای توخالی مبارزه با تررویسم حرف زدند.

رییس هیات مخالفان حکومت سوریه تاکید کرده است: جنایکاران جنگی و آنها که مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند نباید طرف مذاکره برای صلح باشند.

از سوی دیگر هیات نمایندگان حکومت سوریه هیات مخالفان را به کارشکنی در این مذاکرات متهم کرده است.

بشار الجعفری، رییس هیات مذاکره کننده حکومت سوریه نیز هیات گروه های مخالف حکومت بشار اسد را «مشتی مزدور» خوانده است.

این در حالی است که استفان دی میستورا ،فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در پایان این مذاکرات گفته است: به رغم اظهارات دو طرف در کنفرانس خبری پایانی، آنها در این مذاکرات رفتار بسیار متفاوت داشتند و پذیرفتند که در دور آتی مذاکرات شرکت کنند.

استفان دی میستوراتصریح کرده است: در عرصه واقعیت باچالش‌ها بسیاری روبه رو هستیم و این چالش‌ها جلوی چشمان هستند، اما کسی به خاطر آنها مذاکرات را ترک نکرد.

این دور مذاکرات صلح سوریه هفته گذشته در ژنو آغاز شده بود.

استفان دی میستورا ن هفته گذشته درجریان این مذاکرات در نامه‌ای به وزیران خارجه روسیه، ترکیه و ایران، خواستار تلاش آنها برای حفظ آتش بس در سوریه شد.

در حالی این مذاکرات صلح سوریه روز جمعه به پایان رسید که طی روز های اخیر مقام های دولت آمریکا اعلام کرده اند، واشینگتن دیگر بر برکناری بشار اسد از قدرت تاکید ندارد بلکه در جست‌وجوی راهی برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است.

رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خراجه آمریکا روز گذشته گفته بود: «به نظرم... این مردم سوریه هستند که درباره موقعیت بشار اسد در طولانی مدت تصمیم خواهند گرفت.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفته بود: «اولویت ما الان دیگر این نیست که بر رفتن بشار اسد تمرکز کنیم.»

جنگ داخلی در سوریه در شش سال گذشته صد ها هزار کشته برجای گذاشته و میلیون ها نفر را از خانه و کاشانه اشان آواره کرده است.

XS
SM
MD
LG