لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

نشست تیلرسون با وزیران چهار کشور عربی درباره بحران قطر در جده برگزار شد


گزارش ها حاکی وزیر امور خارجه آمریکا جده را به مقصد کویت ترک کرده است.
گزارش ها حاکی وزیر امور خارجه آمریکا جده را به مقصد کویت ترک کرده است.

نشست رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با وزیران خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر در خصوص بحران قطر روز چهارشنبه درجده برگزار شد.

به گزارش رویترز در پایان این نشست کنفرانس مطبوعاتی برگزار نشد و حاضران در این جلسه بیانیه ای نیز صادر نکردند.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از این نشست، جده را به مقصد کویت ترک کرده است.

این در حالی است که روز سه شنبه وزیر امورخارجه آمریکا و همتای قطری وی توافقنامه ای در خصوص تشدید مبارزه با تروریسم امضاء کردند.

با این حال، یک مقام بلندپایه امارات متحده عربی پیش از برگزاری نشست با آقای تیلرسون در روز چهارشنبه گفته بود، هرگونه توافقی برای حل اختلافات با قطر می بایست شامل کلیه درخواست ها چهار کشور عربی از دوحه باشد.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز گفته است که آقای تیلرسون احتمالا روز پنجشنبه به قطر خواهد رفت و مقام های این کشور را در جریان مذاکرات خود با چهار کشور عربی قرار خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا سفرش به کشورهای حاشیه خلیج فارس را روز دوشنبه با سفر به کویت و دیدار با شیخ صباح آل احمد الصباح امیر کویت آغاز کرد. رهبر کویت تاکنون بین قطر و چهار کشور عربی مخالف آن، امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و مصر به عنوان میانجی عمل کرده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر روز سه شنبه و به دنبال امضای تفاهم‌نامه آمریکا و دوحه برای مقابله با منابع مالی تروریسم، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اقدامات و تلاش‌های ایالات متحده را ارج می‌نهند»، اما «این گام کافی نیست».

این چهار کشور اوایل ماه ژوئن مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و راه‌های هوایی، دریایی و زمینی به این کشور را مسدود کردند. مدتی بعد آنها فهرستی شامل ۱۳ درخواست برای احیاء مناسبات با قطر را منتشر کرده و برای اجرای این موارد به قطر ۱۰ روز فرصت دادند.

این شروط عبارت بودند از بستن رسانه‌هایی که متعلق و یا مورد حمایت قطر هستند از جمله شبکه خبری الجزیره، قطع رابطه با گروه‌های اسلامگرا از جمله اخوان المسلمین، محدود کردن مناسبات با ایران و اخراج نیروهای مسلح ترکیه که در این کشور مستقر هستند.

XS
SM
MD
LG