لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

آمریکا:مشخص نیست که روسیه استفاده از پایگاه نوژه را به طور قطعی متوقف کرده باشد


تصویر منشتر شده از هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه همدان
تصویر منشتر شده از هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه همدان

پس ازآن که روسیه اعلام کرد، تمام جنگنده‌های روسی فعال در پایگاه هوایی نوژه همدان به خاک این کشور بازگشته‌اند، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز دوشنبه اول شهریور ماه گفته است، روشن نیست که آیا روسیه استفاده از این پایگاه را به طور قطعی متوقف کرده است یا نه.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کردتمام جنگنده‌های روسی فعال در پایگاه هوایی نوژه همدان به پایگاه‌های خود در خاک این کشور بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرده است که واشینگتن از نزدیک همکاری روسیه و ایران را زیر نظر دارد، اما «روشن نیست... که آیا آنها (روسیه) استفاده از این پایگاه هوایی را به طور قطع متوقف کرده اند یا نه.»

استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای انجام حملات در سوریه واکنش هایی در ایران در پی داشت و هفته گذشته یک نماینده مجلس در این زمینه در صحن علنی اخطار قانون اساسی داد.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو، روز چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس گفته بود: استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان مطرح شده است که بر اساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است.

علی لاریجانی در واکنش به اخطار قانون اساسی حشمت الله فلاحت پیشه اظهار داشت: باید توجه داشت ایران پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده است و اینکه با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاه به روسیه از نظر نظامی داده‌ایم و اگر در رسانه‌ها کسی این را مطرح کرده است موضوع تکذیب می‌شود.

در ادامه ۲۲ نماینده مجلس نیز خواستار تشکیل نشستی غیرعلنی برای بررسی این موضوع شدند ولی وزیر دفاع ایران گفته است که این موضوع ربطی به مجلس ندارد.

عملیات نیروی هوایی روسیه از خاک ایران علیه مواضع مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نخستین بار روز ۲۶ مرداد از سوی وزارت دفاع روسیه فاش و اعلام شد که بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴ از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی است که آماده‌سازی این پایگاه نظامی برای عملیات روسیه دستکم از یکسال پیش آغاز شده بود ولی مقام‌های ایران در این زمینه سکوت کرده بودند.

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز گفته که «استفاده از حریم هوایی و پایگاه نوژه (همدان)مدتی است که انجام می‌شود اما اخیراً علنی شده‌ است».

به نظر می‌رسد مقام‌های ایران از اعلام این خبر از سوی روسیه ناخشنودند، چرا که حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، روز ۳۱ مرداد گفت که جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی همدان «تنها برای سوخت‌گیری» حضور داشتند و «روس‌ها با اعلام خبر حضور جنگنده‌هایشان در همدان بی‌معرفتی کردند».

در همین حال، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز دوشنبه با اشاره به استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان گفته است که موضوعی استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان «عجالتاً» پایان گرفته است.

XS
SM
MD
LG