لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

تاکید دوباره رییس‌جمهوری مکزیک: هزینه ساخت دیوار در مرز با آمریکا را نمی‌پردازیم


دونالد ترامپ و انریکه پینا نیه‌تو
دونالد ترامپ و انریکه پینا نیه‌تو

انریکه پینا نیه‌تو، رییس‌جمهوری مکزیک، روز چهارشنبه در واکنش به دستور دونالد ترامپ برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک یک بار دیگر گفته است، کشورش هزینه احداث دیوار در مرز با آمریکا را نمی پردازد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه طی فرمان اجرایی دستور ساخت دیوار بین مرز این کشور با مکزیک را صادر کرد. آقای ترامپ در همین روز گفته بود که عملیات ساخت این دیوار ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود و مکزیک ۱۰۰ درصد هزینه آن را به آمریکا پرداخت خواهد کرد.

انریکه پینا نیه‌تو در پیام ویدئویی که در توییتر منتشر کرده گفته است: من بارها گفته‌ام و یکبار دیگر نیز می گویم، مکزیکو هزینه ساخت هیچ دیواری را نمی پردازد.

رییس جمهوری مکزیک با این حال تصریح کرده است که منتظر نتیجه مذاکرات هیات این کشور در واشینگتن خواهد بود. این هیات دولت مکزیک روز چهارشنبه وارد واشینگتن شده و قرار است با نمایندگان دولت دونالد ترامپ مذاکره کند.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ انریکه پینا نیه‌تو گفته است: براساس گزارش که هیات مکزیک که هم اکنون در واشینگتن به سر می برد، در خصوص اقدامات بعدی تصمیم گیری می کنم.

وی در ادامه از دستور دونالد ترامپ برای ساخت دیوار ابراز تاسف کرده است.

رییس جمهوری مکزیک در این پیام ویدئویی همچنین گفته است: مکزیک دست دوستی خود را به سوی مردم آمریکا دراز می کند و امیدوار است به توافقی با دولت آمریکا دست یابد که به نفع مردم مکزیک باشد.

در همین حال مقام های دولت مکزیک گفته اند، احتمال دارد که انریکه پینا نیه‌تو سفر هفته آینده خود به واشینگتن را لغو کند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور از رقبای رییس جمهوری مکزیک از دولت این کشور خواسته است تا علیه اقدام دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی به سازمان ملل متحد شکایت کند.

به گزارش رویترز،آندرس مانوئل لوپز اوبرادو که دو بار سابقه حضور در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک را دارد،گفته است: من از دولت مکزیک می خواهم تا شکایتی علیه آمریکا برای نقض حقوق بشر و تبعیض نژادی تسلیم سازمان ملل کند.

رییس جمهوری مکزیک پیشتر در ۲۲ دی ماه سال جاری گفته بود که کشورش هزینه احداث ساخت دیوار در مرز با آمریکا را نمی پردازد.

به گزارش رویترز، آمریکا بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با مکزیک دارد و دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود با ساخت دیوار در مرز با مکزیک مانع ورود مهاجران غیر قانونی و همچنین مواد مخدر به داخل کشور خواهد شد.

XS
SM
MD
LG