لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۶

فرماندهان آمریکایی: ایران کشتیرانی بین المللی در خلیج فارس را به مخاطره می اندازد


یک شناور سپاه (عکس از آرشیو)
یک شناور سپاه (عکس از آرشیو)

فرماندهان دریایی آمریکا به دنبال نزدیک شدن شناورهای تندرو ایرانی به یک ناو هواپیمابر ایالات متحده در تنگه هرمز، هشدار دادند که برخوردهایی از این دست در آینده می‌تواند موجب اشتباه محاسباتی شود و به درگیری نظامی بیانجامد.

به دنبال نزدیک شدن شناورهای تندرو سپاه پاسداران به ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش» در روز سه‌شنبه اول فروردین در تنگه هرمز، فرماندهان نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه ایران را متهم کردند که کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی را به مخاطره انداخته و باعث «مزاحمت» برای کشتی‌های جنگی در این تنگه می‌شود.

به گزارش رویترز، آنها هشدار داده‌اند برخوردهایی از این دست در آینده می‌تواند موجب اشتباه محاسباتی شود و به درگیری نظامی بیانجامد.

طبق این گزارش، این فرماندهان گفته‌اند، دو دسته از شناورهای تندرو ایران روز سه‌شنبه به هنگام ورود ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش» به تنگه هرمز به این ناو نزدیک شدند.

رویترز می‌گوید، ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش» روز سه‌شنبه برای نخستین بار در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از اقیانوس هند وارد خلیج فارس شد.

طبق این گزارش، فرماندهان آمریکایی گفته‌اند زمانی که شناورهای تندرو ایران به ۸۷۰ متری ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش» رسیدند، هلی‌کوپترها از روی عرشه به پرواز درآمدند و به چرخ‌زنی بر فراز این قایق پرداختند.

این گزارش می‌افزاید، این رویارویی بدون شلیک گلوله پایان یافت.

دریاسالار کنت وایتسل گفته است، ناخشنودی ما از این است که آنها (قایق‌های ایرانی) در وسط آب‌های بین‌المللی بودند،(در حالی که ) ما در حال استفاده از حق خود برای دریانوردی در آب‌های بین‌المللی و حرکت به سمت خلیج فارس بودیم.

وی اضافه کرده است: با دوربین می‌شد دید که (این قایق‌ها) پوشش‌های روی سلاح‌های خود را برداشته بودند. نیروهای متصدی این سلاح‌ها پشت آنها قرار گرفته بودند و تصاویر هوایی نشان می‌دهد که این سلاح‌ها حاوی مهمات بودند.

در همین زمینه، ویل پنینگتون، یک افسر فرمانده حاضر بر عرشه ناو هواپیمابر جورج ایچ. دابلیو. بوش نیز در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد، رفتار نیروی دریایی ایران هرچه بیشتر تهاجمی‌تر و کمتر قابل پیش‌بینی‌ شده است.

وی افزود: آنها (ایرانی‌ها) حق دارند که ببیند ما چه کسی هستیم و قصدمان چیست. (ولی) به شیوه‌ای این کار را انجام می‌دهند که غیر حرفه‌ای است و می‌تواند خطر اشتباه محاسباتی را افزایش دهد.

مقام‌های ایران هنوز به این رویداد واکنش نشان نداده‌اند.

پیشتر نیز در ۱۶ اسفند پارسال یک مقام آمریکایی گفته بود که شناورهای سپاه پاسداران در دهانه تنگه هرمز خود را به ۵۵۰ متری کشتی رهگیری «یواس‌ان‌اس اینوینسیبل» رسانده و «این ناو ناچار شد که مسیرش را تغییر دهد».

این مقام آمریکایی افزوده بود که تلاش شد با شناورهای یاد شده ارتباط رادیویی برقرار شود، ولی هیچ پاسخی دریافت نشد. وی این نوع رویکرد را «خطرناک و غیرحرفه‌ای» توصیف کرده بود.

دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهوری آمریکا، در دوران مبارزات انتخاباتی‌ خود هشدار داده بود، هر قایق تندرو ایرانی که برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس مزاحمت ایجاد کند، هدف قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG