لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۱

سخنگوی کاخ سفید: وزیر خارجه اختیار حذف بخش‌ هسته‌ای «قانون تحریم‌های ایران» را دارد


اریک شولتز
اریک شولتز

یک سخنگوی کاخ سفید روز جمعه ۱۲ آذرماه گفته است، انتظار می رود باراک اوباما طرح تمدید «قانون تحریم‌های ایران» برای ۱۰ سال را امضا کند، ولی این مصوبه به وزیر امور خارجه اختیار می دهد تازمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) پایبند باشد، تحریم های هسته‌ای را از این مجموعه حذف کند.

اریک شولتز در واکنش به تصویب طرح «تمدید تحریم‌های ایران» در سنای آمریکا، اظهار داشت: ما از مدت‌ها پیش داریم می گوییم که تمدید «قانون تحریم‌های ایران» ضرورتی ندارد، بلکه برعکس هدف ما و تمرکز ما این بوده است که از اجرای درست و کامل توافق با ایران اطمینان حاصل کنیم.

وی اضافه کرده است به باور او قانون تحریم‌های ایران تداخلی با «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) ندارد و «انتظار می‌رود رئیس جمهوری این مصوبه را امضا کند.»

این سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است: «همانطور که می‌دانید در این مصوبه بخشی وجود دارد که به وزیر خارجه این اختیار را می‌دهد تا تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را از این مجموعه مستثنا کند که چنین (اختیاری) براساس مصوبات و تعهدات ما به برجام است.»

اریک شولتز تاکید کرده است: این رویکردی است که ما در چارچوب چنین اختیاراتی از روز اجرای (برجام) تاکنون انجام داده ایم و به اجرای این تعهد ادامه خواهیم تا زمانی که ایران به تعهدات خود درچارچوب برجام پایبند باشد.

در حالیکه این سخنگوی کاخ سفید می گوید تا کنون «قانون تحریم‌های ایران» معتبر و جاری بوده و تمدید آن تداخلی با برجام ندارد، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است، اگر رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران را اجرا کند، این «نقض صریح» توافق اتمی وین است و ایران از قبل پیش‌بینی‌های لازم را در این باره کرده است.

«قانون تحریم‌های ایران و لیبی» یا «داماتو» ابتدا در سال ۱۹۹۶ در دولت بیل کلینتون به عنوان پاسخی به برنامه هسته‌ای و اقدامات ایران در «حمایت از تروریسم» تصویب شد. طبق این قانون سرمایه‌گذاری بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنایع ایران به ویژه در صنایع انرژی ممنوع است.

کنگره آمریکا پیشتر در سال ۲۰۰۶ به تمدید ۱۰ ساله‌ای این قانون رأی داده بود و با رأی اخیر کنگره و امضای باراک اوباما این قانون تا سال ۲۰۲۶ تمدید می‌شود.

XS
SM
MD
LG