لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

جان کری و محمد جواد ظریف برندگان جایزه سال ۲۰۱۶ چتم هاوس


جان کری و محمدجواد ظریف
جان کری و محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا برنده جایزه سالیانه چتم هاوس، ‌یک نهاد غیردولتی و مرکز پژوهشی در لندن شدند.

جایزه سالانه چتم هاوس، از سوی اعضای پژوهشکده سلطنتی روابط بین المللی در لندن به فرد، افراد و یا نهادهایی اهدا می‌شود که در بهبود مناسبات بین المللی در سال گذشته نقش مهمی ایفا کرده باشند.

امسال اعضای این پژوهشکده با رای خود جان کری و محمد جواد ظریف وزرای خارجه آمریکا و ایران را به خاطر تلاشهای مستمر در سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به توافق هسته‌ای تاریخی بین ایران و قدرتهای جهانی که حل یکی از مهم‌ترین مناقشات دیپلماتیک قرن بیست و یکم تلقی می‌شود، برگزیده‌اند.

چتم هاوس در بیانیه‌ای که منتشر کرده یادآوری می‌کند این توافق که به اعتقاد بسیاری ناممکن بود در ‌‌نهایت باحل مشکلات و پیچیدگی‌های فنی و مخالفت داخلی در آمریکا و ایران و پس از بیش از سه دهه دشمنی بین دو حکومت حاصل شد.

«نقش رهبری جان کری و محمد جواد ظریف و تعهد آن‌ها به حل این مناقشه در پیشرفت مذاکرات و نتیجه موفقیت آمیز آن عامل تعیین کننده‌ای بود. آن‌ها با مشارکت مقامات سایر کشورهای عضو شورای امنیت، آلمان و اتحادیه اروپا به توافقی دست یافتند که نه فقط شورای امنیت سازمان ملل متحد بلکه ۹۰ کشور دیگر نیز آنرا تایید کرده‌اند. این یک پیروزی برای دیپلماسی و پیشگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای بود. »

روند انتخاب نامزدان و تعیین برندگان این جایزه توسط چتم هاوس که یک موسسه مستقل و بی‌طرفی است، براساس دانش این موسسه پژوهشی از عرصه روابط بین المللی صورت می‌گیرد و در نتیجه جایزه آن در زمینه مناسبات بین المللی منحصر به فرد و حائز اهمیت است.

اهدا جایزه سالانه چتم هاوس از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و از جمله برندگان قبلی آن می‌توان به انگ سان سوچی، رهبر مبارزات دمکراسی خواهانه برمه، پزشکان بدون مرز، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و ملیندا گیتس از بنیانگذاران موسسه خیریه بنیاد گیتس اشاره کرد.

واکنش وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه دوشنبه گفته است: «محمد جواد ظریف تعلق جایزه ویژه موسسه معتبر بین المللی چتم هاوس به خود را از آن ملت مقاوم ایران می‌داند.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، «‌آقای ظریف به دلیل فشردگی برنامه ها و مشغله کاری فراوان در مراسم دریافت این جایزه حضورنمی یابد».

بهرام قاسمی همچنین گفته است که آقای ظریف این جایزه را به دلیل رشادت و پایمردی ملت ایران در برابر فشارها و تحریم های سال های اخیر، ‌متعلق به ملت ایران می داند.

XS
SM
MD
LG