لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

در روزی چون امروز ۲۵ اسفند


۲۵ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۶ مارس ۲۰۰۷ ميلادی
۲۵ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۶ مارس ۲۰۰۷ ميلادی

۲۵ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۶ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


۹۹سال پيش در روزی چون امروز در ۲۵ اسفند سال ۱۲۸۵ خورشيدی پروين اعتصامی شاعر نامدار ايرانی بدنيا آمد. وی فرزند يوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک از اديبان آن دوران بود و از کودکی با ادبيات و شعر آشنا شد. از پروين اعتصامی ديوان شعری بجای مانده است که قطعات و مثنوی های آن به سبک عراقی است.


درحدود يک ماه پس از انقلاب درنخستين ساعات بامداد ۲۵ اسفند سال ۱۳۵۷ خورشيدی محاکمه امير عباس هويدا نخست وزير پيشين ايران در دادگاه انقلاب اسلامی در زندان قصر آغاز شد. صادق خلخالی در يک محاکمه چند ساعته امير عباس هويدا را مفسد فی الارض دانست و او را محکوم به اعدام کرد.


در ۱۶ مارس سال ۱ ۱۲ ميلادی يک افسر آمريکايی بنام سروان «آلبرت بری» با چتر نجات از هواپيما فرود آمد و نام خود را به عنوان نخستين چترباز جهان به ثبت رساند.


در ۱۶ مارس سال ۱۹۸۸ ميلادی بيش از پنج هزار تن از مردم حلبچه در کردستان عراق بر اثر بمباران شيميايی نيروهای عراقی کشته شدند

در ۱۶ مارس سال ۱۹۷۶ ميلادی «هارولد ويلسون» نخست وزير وقت بريتانبا پس از نزديک به هشت سال از مقام خود کناره گرفت. هارولد ويلسون که مدت ۱۳ سال رهبر حزب کارگر بريتانيا بود با استعفای خود موجب شگفتی مردم آن کشورشد.


در ۱۶ مارس سال ۱۹۷۸ ميلادی «آلدومورو» نخست وزير وقت ايتاليا در يک درگيری خيابانی توسط افراد بريگارد سرخ ربوده شد. در اين جريان پنج تن از محافظان وی کشته شدند. کمتر از دو ماه بعد آدمربايان آلدو مورو را به قتل رساندند.


در روزی چون امروز در ۱۶ مارس سال ۱۹۸۸ ميلادی بيش از پنج هزار تن از مردم حلبچه در کردستان عراق بر اثر بمباران شيميايی نيروهای عراقی کشته شدند. در اين قتل عام که بدستور صدام حسين رييس جمهوری وقت عراق انجام گرفت، چند هزار تن زن و کودک و افراد غيرنظامی جان باختند.


XS
SM
MD
LG