لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

تلاش احمدی نژاد برای آشتی با مراجع تقليد


محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری اسلامی ايران، امروز جمعه، به شهر قم رفت تا با مراجع تقليد ديدار کند.
محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری اسلامی ايران، امروز جمعه، به شهر قم رفت تا با مراجع تقليد ديدار کند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز جمعه هجدهم اسفندماه، به شهر قم رفت تا با مراجع تقليد ديدار کند تا آنچه را که گله مندی و نارضايتی مراجع تقليد از او و دولتش عنوان شده است، برطرف کند. در اين ميان، فرزند آيت الله شريعتمداری اعتقاد دارد که محمود احمدی نژاد راه دشواری را برای برطرف کردن اين نارضايتی ها، درپيش رو دارد.


«پايبندی به موازين دينی و رعايت ارزش های اسلامی»


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داد که رييس جمهوری اسلامی ايران در جريان سفر يک روزه خود به شهر قم، علاوه بر ديدار با آيت الله مکارم شيرازی، آيت الله فاضل لنکرانی، آيت الله صافی گلپايگانی، آيت الله بهجت و آيت الله مشکينی، با حضور در جلسه هفتگی جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با اعضای اين جامعه ديدار و گفت و گو کرد.


حتی روحانيت وابسته به حکومت هم معتقد است که ماجراجويی اتمی آقای احمدی نژاد، نظام جمهوری اسلامی را به مرحله خطرناکی سوق داده است
حسن شریعتمداری

بر اساس اين گزارش، محمود احمدی نژاد در اين ديدارها، با تقدير از مواضع و حمايت های مراجع تقليد گفت: «موفقيت دولت نهم با پيگيری های صبورانه همکاران و حمايت های آحاد مردم خصوصا روحانيت معظم حاصل شده است».


رييس جمهوری اسلامی ايران همچنين افزود: «مرجعيت و روحانيت شيعه هميشه در شرايط سخت و حساس پرچمدار اسلام ناب بوده و در مقابل دشمنان مقاومت کرده اند».


محمود احمدی نژاد ضمن تاکيد بر پايبندی دولت خود به موازين دينی و رعايت ارزش های اسلامی، از آنچه که برخی تبليغات دروغين نسبت به دولتش ناميد نيز انتقاد کرد.


احمدی نژاد گفت: «از ابتدای تشکيل دولت نهم، مخالفتهای برخی جريان های خاص، با تبليغات منفی و دروغين، عليه اين دولت شکل گرفته است».


ديدگاه های مراجع تقليد


گرچه بر اساس گزارش خبرگزاری ها، برخی ازمراجع تقليدی که محمود احمدی نژاد با آنان ديدار کرد، از سياست های او حمايت کردند، اما در لابلای سخنان آنها، نارضايتی از برخی مسايل به چشم می خورد. برای مثال، آيت الله فاضل لنکرانی ضمن تاکيد بر حفظ چارچوب های اوليه انقلاب اسلامی،خواستار اعمال مديريت ها در اين چارچوب شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود که چنانچه مسئولی بر اساس اصول اسلامی حرکت نکرده باشد، مورد نفرت خواهد بود، و مديريت کشور بايد به چنين حساسيت هايی توجه کند، و اين اعتقادات و چارچوب حکومت را حفظ نمايد».


به گفته برخی از کارشناسان، اشاره آيت الله فاضل لنکرانی به شرکت معاون رييس جمهور، و رييس سازمان گردشگری و ميراث فرهنگی، در مراسم رقص در ترکيه، و نيز آزمون ضمن خدمت فرهنگيان استان تهران بود.


آقای احمدی نژاد با افراط گرايی هايش، اين امکان را که در کوتاه مدت، خط مشی متعادل تری را در پيش بگيرد، از بين برده است
حسن شریعتمداری

همچنين، آيت الله مکارم شيرازی از دولتمردان خواست مشکلات مختلف، به خصوص مشکلات اقتصادی و فرهنگی را برطرف کنند، و گفت: «دولت بايد برای کنترل تورم و بهبود وضعيت اقتصادی کشور بيشتر تلاش کند».
آيت الله صافی گلپايگانی نيز گفت: «دولت بايد خود را خادم مردم بداند، و برای امنيت، آسايش و رفاه آنها که همواره وفاداری خود را به نظام اسلامی ثابت کرده اند، تلاش کند».


«تضعيف موقعيت احمدی نژاد در بخش های قدرتمند جامعه ايران»


حسن شريعتمداری، فرزند آيت الله شريعتمداری، در گفت و گو با راديو فردا، با اشاره به اينکه سفر محمود احمدی نژاد به قم، پس از رايزنی های بسيار و جلب نظر برخی از مراجع تقليد انجام شد، گفت: « آقای احمدی نژاد با توجه به بحث استيضاح وزيرانش درمجلس شورای اسلامی، در ديدارهايش با اين بخش از مراجع تقليد و دلجويی از آنان، سعی کرد رضايت جناح نزديک به روحانيت در مجلس را جلب کند و مانع از اقداماتش عليه دولت درمجلس شود».


فرزند آيت الله شريعتمداری همچنين به رقابت محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی برای جلب نظر روحانيت، و سفر اين دو به شهر قم اشاره کرد و سپس اين موضوع را مطرح کرد، که ماجراجويی اتمی جمهوری اسلامی ايران، يکی از دلايل نارضايتی مراجع تقليد در ايران است.


وی اضافه کرد: « حتی روحانيت وابسته به حکومت هم معتقد است که ماجراجويی اتمی آقای احمدی نژاد، نظام جمهوری اسلامی را به مرحله خطرناکی سوق داده است».


حسن شريعتمداری در عين حال، رفتار اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهور، و رييس سازمان گردشگری و ميراث فرهنگی، بويژه شرکت او در مراسم رقص در ترکيه و نيز در نظر گرفته نشدن بودجه برای حوزه علميه قم در بودجه سال ۱۳۸۶ خورشيدی را از ديگر دلايل نارضايتی مراجع ذکر کرد.


آقای شريعتمداری در پاسخ به اين پرسش، که آيا محمود احمدی نژاد در ديدارهايش در قم، موفق به رفع نارضايتی مراجع تقليد خواهد شد يا خير، گفت: «رييس جمهوری اسلامی ايران راه دشواری را در پيش رو دارد».


به گفته وی، «آقای احمدی نژاد با افراط گرايی هايش، اين امکان را که در کوتاه مدت، خط مشی متعادل تری را در پيش بگيرد، از بين برده است».


حسن شريعتمداری گفت:«آقای احمدی نژاد، درحال حاضر، سخنگوی افراطی ترين بخش های سپاه، بسيج و انجمن های گوناگون مذهبی و هيات های عزارداری است، و اين موضوع باعث تضعيف موقعيت او در ميان بخش های قدرتمند جامعه ايران شده است.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG