لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

فاتيح آکين دو بار در فهرست اسکار


U.S. -- A group of largeفاتيح آکين، فيلمساز، فيلمنامه نويس و بازيگر مطرح ترکيه ای – آلمانی با فیلم های «در طرف دیگر» و «تاکوا» دو بار در فهرست نامزدان اين دوره اسکار قرار گرفت
U.S. -- A group of largeفاتيح آکين، فيلمساز، فيلمنامه نويس و بازيگر مطرح ترکيه ای – آلمانی با فیلم های «در طرف دیگر» و «تاکوا» دو بار در فهرست نامزدان اين دوره اسکار قرار گرفت

فاتيح آکين، فيلمساز، فيلمنامه نويس و بازيگر مطرح ترکيه ای – آلمانی؛ پس از برگزيده شدن فيلم «در طرف ديگر»، آخرين فيلم داستانی او از سوی آلمان برای هشتادمين دوره اسکار، يک بار ديگر در فهرست نامزدان اين دوره اسکار قرار گرفت.


اين بار از سوی ترکيه فيلم «تاکوا» (تقوا) که تهيه کننده اش فاتيح آکين است برای شرکت در اسکار انتخاب شد.


«تاکوا» ساخته اوزر کيزيلتان، فيلمساز جوان ترکيه ای که در جشنواره فيلم برلين به خاطر همين فيلم جايزه بين المللی نقد فيلم را دريافت کرد؛ حکايت رودررويی سنت و مدرنيته است.


محرم، شخصيت اصلی فيلم که از مسلمانان معتقد است در محيطی سنتی با باورهای خشک مذهبی در استانبول زندگی می کند. باورهای سنتی محرم با مواجهه با دنيای مدرن به چالش کشيده می شوند و او را دچار بحران های روحی دشواری می کنند.


«تاکوا» در شرايط اجتماعی - سياسی کنونی ترکيه که در آن نيروهای لائيک و مذهبی در رقابتی تنگاتنگ قرار دارند با استقبال شايان تماشاگران روبرو شد.


شرکت توليد فيلم فاتيح آکين با نام «کورازون اينترنشنال»، تهيه کننده هر دو فيلم «در طرف ديگر» و «تاکوا» است.


فاتيح آکين ۳۴ ساله با اعلام خبر شرکت ترکيه در اسکار با فيلم «تاکوا»، حضور دو بار خود در فهرست اسکار را ناباورانه «احساسی تجملی» خواند.


آکين گفت: «ما ظاهرأ به خاطر گرايش های عمومی حاکم بر جهان اين اقبال را به دست آورديم. جهان کنونی ای که در آن زندگی می کنيم محتاج روشنگری بيشتری است. هنوز هم فرهنگ های مختلف احتياج به گفت وگوی بيشتری دارند.»


فاتيح آکين که در هامبورگ متولد و در خانواده ای مهاجر بزرگ شده است از زمره فيلمسازان آلمان است که موضوع مهاجرت و روابط انسانی ميان فرهنگ ها و مليت های مختلف دستمايه فيلم های او را تشکيل می دهند

وی ادامه داد: «خيلی خيلی از اين بابت خوشحالم و گويی خودم اين فيلم را ساخته ام.»


فاتيح آکين که در هامبورگ متولد و در خانواده ای مهاجر بزرگ شده است از زمره فيلمسازان آلمان است که موضوع مهاجرت و روابط انسانی ميان فرهنگ ها و مليت های مختلف دستمايه فيلم های او را تشکيل می دهند.


او که در رشته ارتباطات تصويری تحصيل کرده با ساختن فيلم های کوتاه و مستند کار خود را آغاز کرد. اولين فيلم کوتاه وی «توهستی!» (۱۹۹۵) نام دارد.


در سال ۲۰۰۱ آکين با فيلم مستند «فراموش کرديم که بازگرديم» سرگذشت خانواده مهاجر خود را به تصوير کشيد و مورد توجه منتقدين قرار گرفت.


«سولينو»، فيلم داستانی و بلند آکين در سال ۲۰۰۲ نيز حکايت ورود يک خانواده مهاجر ايتاليايی به آلمان است. در اين فيلم نيز گوشه هايی از زندگی شخصی و دلمشغولی های آکين از جمله علاقه او از کودکی به سينما، نمايان است.


فاتيح آکين با فيلم «رو به ديوار» چهره ای جهانی يافت. « رو به ديوار» در قالبی بديع به مشکلات حاد و زندگی تنش آلود مهاجران خارجی در آلمان به ويژه نسل دوم ترک های مقيم آلمان پرداخته است. حکايت عاشقانه ای که تقابل سنت و مدرنيته نيز در آن ديده می شود. اين فيلم جايزه خرس طلايی برلين و بهترين فيلم اروپا در سال ۲۰۰۴ را دريافت کرد.


«در طرف ديگر»، آخرين فيلم داستانی آکين امسال در جشنواره فيلم کن جايزه بهترين فيلمنامه را برای وی به ارمغان آورد و از اميدهای کسب نخل طلای اين دوره کن بود.


داستان اين فيلم نيز در شهرهای استانبول و برمن (آلمان) می گذرد و رابطه شش نفر را به نمايش می گذارد که يکی از اين افراد پناهجوی غيرقانونی و سياسی اهل ترکيه است.


«در طرف ديگر» قرار است از ۲۷ سپتامبر و «تاکوا» از ۱۵ نوامبر امسال به روی پرده سينماهای آلمان بروند.


اسامی برگزيدگان نهايی بخش بهترين فيلم خارجی اسکار نيز قرار است ۲۴ فوريه اعلام شود.


XS
SM
MD
LG