لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

ابراز نگرانی درباره وضعيت سلامتی حسين رونقی


کريس اسميت، نماینده کنگره آمریکا و رییس کميسيون هلسينکی ایالات متحده، روز پنجشنبه در بيانيه ای نسبت به وضعيت سلامتی حسين رونقی ملکی، وبلاگ نويس زندانی در ايران ، ابراز نگرانی کرده است.

حسين رونقی ملکی آذرماه سال ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزديکی تبريز بازداشت و به پانزده سال حبس محکوم شد و ده ماه از محکوميتش را در سلول انفرادی گذرانده‌است و در طول اين مدت به نارسايی حاد کليه مبتلا شده است. او پيش از اين پنج بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است اما به‌دليل مخالفت مسئولان زندان و قضايی با مرخصی درمانی او، دوران نقاهت خود را در زندان گذرانده است.

وی روز يکشنبه ۱۴ خرداد به بيمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل شد اما يکی از نزديکان آقای ملکی روز دوشنبه به راديو فردا گفت که او همچنان در اعتصاب غذا است و به پزشکان اجازه نداده که درمان او را آغاز کنند و حتی از زدن سرم خودداری کرده‌است.

کريس اسميت در اين بيانيه خود تصريح کرده است:«من عميقا نگران وضعيت سلامت حسين رونقی ملکی، زندانی سياسی که به ناراحتی کليه مبتلاشده، هستم.»

رييس کمیسیون هلسینکی آمریکا که از آن با نام کميسيون همکاری و امنيت اروپا نیز یاد می‌شود، اضافه کرده است: «من از حکومت ايران می خواهم تا فورا خدمات پزشکی مناسب در اختيار وی قرار دهد، آنچه که وی تاکنون از مقامات مسئول در خواست کرده ولی رد شده است.»

کريس اسميت گفته است: اين واقعيت که آقای رونقی ملکی در زندان است، بیانگر این است که چه نوع عدالتی بر ايران حکمفرما است.

رييس کميسيون هلسينکی تصريح کرده است: «محروم کردن تعمدی آقای رونقی ملکی و ديگر زندانيان سياسی از مراقبت های پزشکی، نقض فاحش حقوق بشر است و بايد فورا متوقف شود. »

کميسيون هلسينکی آمریکا، يک آژانس مستقل دولت فدرال آمريکا است که وظيفه آن نظارت بر انطباق با پيمان هلسينکی و پيشبرد امنيت جامع از طريق ارتقاء حقوق بشر، دموکراسی، اقتصاد، محيط زیست و همکاری های نظامی در ۵۶ کشور جهان است. اين کميسيون متشکل از ۹ عضو مجلس سنای ايالات متحده، ۹ عضو مجلس نمايندگان است و وزارتخانه های امور خارجه، دفاع، و تجارت یک نماینده در این کمیسیون دارند.

در حالی کريس اسميت نسبت به وضعيت اين وبلاگ نويس منتقد ايرانی ابراز نگرانی کرده که در هفته جاری ۱۱۷ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين نيز در نامه‌ای خطاب به رييس اين بند نسبت به خطرات جانی برای حسين رونقی ملکی که در زندان يکی از کليه‌های خود را از دست داده است، هشدار دادند.

دز همین حال، پدر حسين رونقی ملکی نیز به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفته است که پسرش در بيمارستان تحت فشار بازجويی است و بازجويش او را تهديد کرده تا اتهامات داخل پرونده اش را نپذيرد به او اجازه مرخصی پس از عمل جراحی داده نمی شود. پدر اين زندانی اضافه کرده است، حتی بازجوی پسرش را تهديد به کشتن کرده است
XS
SM
MD
LG