لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

کمک ۲۰ ميليارد دلاری برای تامين غذا در کشورهای توسعه نیافته


کشورهای عضو گروه هشت در پايان اجلاس خود در ايتاليا اعلام کردند که يک کمک ۲۰ ميليارد دلاری برای تامين امنيت غذايی و توسعه کشاورزی به کشورهای فقیر اختصاص می دهند.

درآخرين روز نشست کشورهای عضو گروه هشت در شهر لاکوئيلای ايتاليا، باراک اوباما به همراه ديگر رهبران قدرت های بزرگ جهان کوشيدند تا به انتقادات درباره بی توجهی به کشورهای فقير در جريان بحران اقتصادی اخير پاسخ دهند.

ابتدا قرار بود گروه هشت ۱۵ ميليارد دلار برای کمک به تامين مواد غذايی برای کشورهای فقير اختصاص دهد، اما بارک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه گفت: هم اکنون اين مبلغ ۲۰ ميليارد دلار است.

آمريکا سه ميليارد و پانصد ميليون دلار، ژاپن و اتحاديه اروپا هريک بين سه تا چهار ميليارد دلار برای تامين امنيت غذايی کمک خواهند کرد.

آقای اوباما گفت: «ما متعهد شديم تا ۲۰ ميليارد دلار به امنيت غذايی و برنامه توسعه کشاورزی اختصاص داده و به مبارزه با گرسنگی کمک کنيم. اين علاوه بر کمک های ديگری است که ما ارائه می کنيم».

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت: در آغاز نشست گروه هشت قرار بود ۱۵ ميليارد دلار کمک به تامين غذا اختصاص داده شود، اما تصميم گرفته شد تا ميزان اين کمک ها پنج ميليارد دلار افزايش يابد.

اين کمک تغييری بينانی در نحوه کمک های کشورهای ثروتمند به کشور های فقير خواهد بود. اين کمک ها به جای ارسال مواد غذايی، به سمت کمک به توسعه کشاورزی محلی در کشورهای فقير سوق داده خواهد شد.

آقای اوباما در اين زمينه گفت: باور داريم که هدف اين کمک می بايست ايجاد شرايطی باشد که ديگر مردم نياز به کمک نداشته باشند و به نوعی خودکفايی برای خود و خانواده اشان برسند.

کانويو نوانز، رييس صندوق توسعه کشاورزی سازمان ملل متحد، نیز با استقبال از کمک تازه گروه هشت گفت: اين برنامه تغيير جهتی از کمک غذايی به کمک به کشورها برای تامين غذای خود است.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، نيز بر ضرورت اقدام فوری برای مبارزه گرسنگی تاکيد کرد و گفت : اکنون بيش از يک ميليارد نفر با گرسنگی مواجه اند.

سال گذشته بحران اقتصادی و افزايش بهای مواد غذايی به اعتصاب و اعتراض های گسترده مردم در کشورهايی مثل مصر و هائيتی منجر شد.

نشست سه‌روزه کشورهای عضو گروه هشت يا «جی ۸»، با شرکت؛ آمريکا، بريتانيا ، فرانسه، ايتاليا، کانادا، ژاپن، آلمان و روسيه از چهارشنبه در شهر لاکوئيلا در مرکز ايتاليا آغاز شد.
XS
SM
MD
LG