لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

ادامه درگیری ها بین اسرائیل و غزه؛ تلاش مصر برای برقراری آتش بس


در چهارمين روز از درگیری ها بین اسرائیل و گروههای فلسطینی در غزه، جنگنده های اسرائيلی ساختمان دفتر نخست وزير و همچنين ساختمان پليس در غزه را هدف قرار دادند. اين در حالی است که رييس جمهوری مصر گفته است، « نشانه هايی» از احتمال برقراری آتش بس در غزه در آينده نزديک وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،‌مقام های ارتش اسرائيل می گويند،‌روز شنبه ۲۷ آبانماه جنگنده های ارتش اين کشور طی ۳۰۰ سورتی پرواز مناطقی را در غزه مورد حمله قرار داده اند همچنين سيستم ضد راکتی اين کشور موسوم به« گنبد آهنين» يک موشک پرتاپ شده از سوی شبه نظاميان فلسطينی از غزه به سوی تل آويو راهدف قرار داده است.

طبق این گزارش، محمد مرسی،رييس جمهوری مصر، روز شنبه در کنفرانس خبری در قاهره به همراه رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه گفت: مذاکراتی در خصوص راههايی که به زودی آتش بس برقرار شود، انجام شده است. اما تضمينی در کار نيست.

محمد مرسی گفته است که در راستای تلاش برای توقف خشونت ها در غزه با مقام های ترکيه، اتحاديه عرب، آمريکا، روسيه و اتحاديه اروپا مذاکراتی داشته است.

گزارش ها حاکی است که رهبر حماس به همراه مقام های دو کشور حامی اين گروه يعنی ترکيه و قطر به قاهره سفر کرده اند. قرار است اتحاديه عرب نيز يک نشست اضطراری درباره بحران غزه برگزار کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفيد نيز اعلام کرده است که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در خصوص بحران غزه با رهبران مصر و ترکيه تماس گرفته است. آمريکا پيشتر حمايت خود را از اسرائيل اعلام کرده است.

بن رودز، معاون مشاور امنيت ملی آمريکا، گفت که کاخ سفيد معتقد است که اسرائيل حق دارد برای دفاع از خود دست به اقدام بزند.

به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات غزه می گويند، در ادامه حملات نيروهای اسرائيلی به غزه ۱۲ نفر کشته شده اند. در همين حال، ستيزه جويان فلسطينی بيش از ۱۰۰ راکت به سوی اسرائيل شليک کرده اند . طبق این گزارش دو موشک نیز به سوی تل آويو شليک شده است.

آسوشیتدپرس اضافه کرده است، گروه های فلسطينی در غزه روز گذشته نيز برای نخستين بار با شليک دو موشک به سوی بيت المقدس (اورشليم)شليک کردند. اين اقدامات نگرانی های تازه ای را در خصوص گسترش درگيری بين اسرائيل و گروهای فلسطينی در غزه، تشديد کرده است.

این خبرگزاری اضافه کرده است، تصاوير ويدئويی نشان می دهند که يکی ازموشک های شليک شده به سوی تل آويو در هوا هدف سيستم ضد موشک اسرائيل قرار گرفته ولی وضعيت دومين موشک مشخص نيست.

اسرائیل دور تازه حملات خود را روز چهارشنبه با هدف قرار دادن احمد جعبری، فرمانده نظامی حماس، در يک حمله هوايی غافلگيرانه آغاز کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، اسرائيل هدف دور تازه حملاتش را متوقف کردن حملات راکتی از غزه اعلام کرده است.

طبق اين گزارش هرچند اسرائيل اعلام کرده است که طی چهار روز حملات خود ضربات سنگينی به حماس وارد کرده است، اما با اين حال قادر نبوده است تا از ميزان شليک راکت به سوی اسرائيل بکاهد.

به گزارش آسوشيتدپرس،‌ طی درگيری چهارروز اخير تاکنون ۴۲ فلسطينی از جمله ۱۳ غير نظامی کشته شدند. در همين حال سه اسرائيلی نيز در حملات راکتی گروههای فلسطينی کشته شده اند.

ژنرال تال روسو، فرمانده نيروهای جنوب اسرائيل در اين زمينه روز شنبه گفته است: به حماس ضربات سختی وارد شده است.

روز گذشته کابينه اسرائيل درباره تصميم به احضار ۷۵ هزار نيروی ذخيره مذاکره کرد. از اين اقدام به عنوان زمينه سازی برای حمله زمينی به غزه ياد می شود.

اين در حالی است که ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل پنجشنه احضار ۳۰ هزار نفر از نيروهای دوره ذخيره را به طور اصول تصويب کرده بود ولی تا ظهر روز آدينه عملاً تنها از ۱۶ هزار نفر از اين نيروها خواسته شده بود که خود را به ارتش معرفی کنند؛ شماری از اين نيروها در کاروان هايی شامل انواع خودروها، نفربرها و بولدوزرهای نظامی در کمربند پيرامونی غزه، در خاک اسرائيل، مستقر شده و منتظر فرمان کادر سياسی هستند.
XS
SM
MD
LG