لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

گيبس: مذاکرات درباره گام های بعدی در قبال برنامه هسته ای ايران در جريان است


رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه گفت: آمريکا همراه با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در حال مذاکره درباره گام های بعدی در قبال ايران هستند تا بتوانند اين کشور را وادار کنند تا به تعهدات خود در زمینه برنامه هسته ایش در برابر جامعه بين المللی عمل کند.

سخنگوی کاخ سفید به ایران هشدار داد چنانچه به تعهدات بین المللی خود عمل نکند با «پیامدهای» چنین رویکردی مواجه خواهد شد

رابرت گيبس در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نماينده چين در سازمان ملل متحد، گفت: ما با چين درباره گام های بعدی گفت وگو کرده ايم.

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرده است که آمريکا با روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و همراه آلمان، کشورهای گروه ۱+۵، مذکراتی برای برداشتن گام های بعدی در قبال ايران انجام داده است.

اين اظهارات در حالی بیان می شود که نماينده چين در سازمان ملل روز سه شنبه گفته بود: شورای امنيت برنامه ای برای گفت و گو درباره تشديد تحريم عليه ايران ندارد.

ژانگ يسويی، سفير چين در سازمان ملل، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: «اکنون زمان و لحظه مناسبی برای تحريم ها نيست» و ديپلمات ها به «زمان و صبر بيشتری» برای رفع اختلاف ها نياز دارند.

چين به عنوان يکی از اعضای گروه ۱+۵ که روابط نزديکی با ايران دارد در ماه ژانويه رياست شورای امنيت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد.

با این حال رابرت گيبس روز چهارشنبه گفت: مذاکراتی با روسيه و چين برای ترغيب انها به همراهی با اقدامات بعدی عليه ايران انجام شده است.

سخنگوی کاخ سفید تصريح کرد: کشورهای مختلف بر اساس خواست های خود ديدگاه متفاوتی درباره ميزان و زمان اقدامات در اين زمينه را دارند و ما نیز اين را می دانيم، به همين خاطر می کوشيم آنها را به همراهی در اين راه ترغيب کنيم.

سفير چين در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در عین حال گفته بود که قرار است نمايندگان ارشد سياسی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا و آلمان در ماه جاری نشستی را برگزار و در باره برنامه هسته ای ايران به تبادل نظر بپردازند.

اقدامات آمريکا

رابرت گيبس همچنين در پاسخ به پرسشی درباره تاريخ مشخص اقدامات تنبيهی آمريکا عليه ايران گفت: من تاريخ معين را نمی دانم، اين را بايد دانست که مذاکرات مقدماتی را در دولت آغاز کرده ايم، حتی پيش از پايان سال ميلادی گذشته، که چه اقداماتی را ما می توانيم انجام بدهيم و چه گام هايی را در همراهی با جامعه بين المللی می توانيم برداريم.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، سال گذشته ميلادی پايان ماه دسامبر را به عنوان ضرب الاجل ايران برای پذيرش پيشنهاد مبادله اورانيوم کم غنی شده خود با سوخت اتمی تعيين کرده بود. ايران اين ضرب الاجل را رد کرده بود.

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر با سه دور تحريم های سازمان ملل متحد روبرو شده است و از اين کشور خواسته شده است تا فعاليت های حساس اتمی خود را متوقف کند. ايران متهم است که در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال ساخت بمب هسته ای است ولی مقام های تهران اين اتهام را رد می کنند.

ايالات متحده آمريکا و متحدان غربی اين کشور به دنبال امتناع ايران از پذيرش مبادله سوخت اتمی، اعلام کرده اند که زمان برای اعمال دور چهارم تحريم های بين المللی عليه تهران فرا رسيده است.

اين در حالی است که ديپلمات ها می گويند چين و روسيه به عنوان شرکای عمده تجاری ايران مخالف تشديد تحريم ها هستند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه گفته بود که مذاکرات واشينگتن با متحدانش برای تشديد فشارها بر ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور تعليق فعاليت های هسته ای تهران آغاز شده است.

وی افزوده بود: «هدف ما اعمال فشار بر حکومت ايران بويژه عوامل سپاه پاسداران است بدون اينکه مردم عادی در سختی قرار گيرند، که شايسته وضعيت بهتری از آنچه که هم اکنون در آن به سر می برند، هستند.»

با اين حال، خانم کلينتون تاکيد کرده بود، واشنگتن هيچ‌ ضرب‌ الاجل قاطع و فوری برای آغاز گفت و گوهای اتمی با ايران در نظر نگرفته است.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز سه ‌شنبه در واکنش به اظهارات وزير امور خارجه آمريکا گفت: «ما هم با ايشان هم عقيده هستيم و معتقديم هيچ ‌گونه ضرب‌ الاجلی وجود ندارد و معنا هم ندارد. ما به مسير درستی که برای اهداف صلح ‌آميز خودمان در پيش گرفته ‌ايم ادامه خواهيم داد.»
XS
SM
MD
LG