لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

حکیم: آمريکا تعداد ديگری از ايرانیان را آزاد می کند


عبدالعزیز حکیم رييس مجلس اعلای اسلامی عراق، می گويد آمریکا به زودی تعداد ديگری از ايرانی های بازداشت شده در عراق را آزاد می کند
عبدالعزیز حکیم رييس مجلس اعلای اسلامی عراق، می گويد آمریکا به زودی تعداد ديگری از ايرانی های بازداشت شده در عراق را آزاد می کند

عبدالعزيز حکيم، رييس مجلس اعلای اسلامی عراق، می گويد که مقام های آمريکايی در عراق گفته اند که به زودی تعداد ديگری از ايرانی های بازداشت شده در عراق را آزاد خواهند کرد.


اين روحانی بلندپايه شيعه عراقی روز شنبه، نوزدهم آبان، در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، تصريح کرد :«[رايان کراکر] سفير آمريکا در عراق در اين زمينه قول لازم را داده‌است و تلاش‌ها و رايزنی‌ها برای آزادی ساير دپيلمات ها و ايرانيان بازداشتی در عراق ادامه دارد».


  • «[رايان کراکر] سفير آمريکا در عراق در اين زمينه قول لازم را داده‌است و تلاش‌ها و رايزنی‌ها برای آزادی ساير دپيلمات ها و ايرانيان بازداشتی در عراق ادامه دارد».
عبدالعزیز حکیم

ارتش آمريکا روز جمعه نه ايرانی بازداشت شده در عراق، از جمله دو تن از کسانی که در سال ۱۳۸۵ در اربيل بازداشت شده بودند را آزاد کرد.


ارتش آمريکا روز جمعه در بيانيه ای درباره آزادی اين نه ايرانی تصريح کرده بود که اين گروه اتباع کشور ايران، «بعد از مرور دقيق سوابق شخصی» آزاد شده اند. طبق اين بيانيه، اين افراد هم اکنون «تهديدی برای عراق» به شمار نمی روند و برای ارتش آمريکا نيز «ارزش اطلاعاتی» ندارند.


آقای حکيم با اشاره به اين که مساله آزادی ايرانيان بازداشتی در عراق را پيگيری خواهد کرد، ابراز اميدواری کرد:«ايرانيان بازداشتی هر چه‌زودتر آزاد شوند».


در همين زمينه، محمدحسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق روز جمعه گفته بود که برای آزادی بقيه ايرانيان بازداشتی «قول مساعد داده شده است».


آقای کاظمی قمی درباره افراد بازداشتی در عراق افزوده بود:««به غير از سه نفر ديپلمات ربوده شده در اربيل، سه نفر ديگر از ديپلمات‌ ها نيز که دو نفرشان کارکنان سفارت در بغداد و يک نفرشان مشاور اقتصادی استاندار کرمانشاه که در سليمانيه بازداشت شده هنوز در بندند».


در همين حال، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران روز جمعه، همزمان با ورود نه ايرانی بازداشت شده در عراق به تهران، از آمريکا خواسته بود بقيه بازداشت شدگان را آزاد کند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، در واکنش به آزادی اين نه نفر گفته بود:« جمهوری اسلامی ايران تسريع در آزادی مابقی کارمندان کنسولی و ايرانيان دستگير شده را از طريق مقامات عراقی و مجامع بين‌المللی به طور جدی دردستور کار خويش داشته است.»


واشينگتن بارها تهران را متهم کرده است که در ناآرامی های عراق مداخله می کند و باعث ايجاد بی ثباتی در آن کشور می شود.


مقامات ايرانی اين اتهامات را «بی پايه و اساس» خوانده و گفته اند که حضور نيروهای آمريکايی در عراق است که به بی ثباتی دامن می زند.


XS
SM
MD
LG