لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

سفارت ایران در لبنان: چهار ایرانی ربوده شده زنده اند


ایران می گوید چهار تبعه این کشور که در لبنان ربوده شده اند، زنده و در زندانهای اسرائیل به سر می برند.
(عکس از AFP)
ایران می گوید چهار تبعه این کشور که در لبنان ربوده شده اند، زنده و در زندانهای اسرائیل به سر می برند. (عکس از AFP)

سفارت ايران در لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد: که« سه ديپلمات ايرانی که در سال ۱۹۸۲ توسط يک گروه شبه نظامی مسيحی» در اين کشور «ربوده» شدند، هنوز زنده و در زندانهای اسرائيل هستند.


اين بيانيه سفارت ايران در بيست و ششمين سالگرد ربودن اين افراد صادر شده و در مورد زنده بودن اين افراد به شواهدی تکيه مي کند که زندانيان لبنانی که از اسارت اسرائيل آزاد شده اند ارائه کرده اند.


اين بيانيه سفارت ايران در عين حال همزمان با آن منتشر مي شود که دولت اسرائيل بر مبنای توافقش با حزب الله لبنان برای معاوضه اسراء، قراراست در مورد سرنوشت اين اتباع ايرانی نيز اطلاعاتی در اختيار قرار دهد.


مجتبی فردوسی پور ديپلمات ارشد در سفارت ايران گفت: «برادران ديپلمات ما که در جريان اشغال لبنان توسط اسرائيل در سال ۱۹۸۲ ربوده شدند، هنوز زنده و در اسارت اسرائيل هستند و تمام اخباری که به دست ما رسيده اين نکته را تائيد مي کند».


این در حالی است که دولت اسرائیل در اختيار داشتن اين چهار ايرانی را انکار می کند.


اين چهارايرانی به نامهای محسن موسوی، احمد متوسليان و تقی رستگار مقدم به همراه کاظم اخوان عکاس خبرگزاری دولتی ايران- ايرنا- در بحبوحه عمليات وسيع ارتش اسرائيل در سال ۱۹۸۲ در لبنان ناپديد شدند.


همزمان با صدور بيانيه سفارت ايران، راعد موسوی پسر يکی از اين ایرانی های ناپدید شده در لبنان، گفت: مدارک و شهادت اسرائی که از زندانهای اسرائيل آزاد شده اند و اين واقعيت که تاکنون اسرائيل مدرکی در اثبات مرگ اين افراد ارائه نکرده است همه ثابت ميکنند که عزيزان ما هنوز زنده اند.

گروه شبه نظامی مسيحی لبنانی که اين چهار تبعه ايرانی را در آنزمان در يک پست بازرسی بازداشت کرد، بر اين نکته پافشاری کرده است که اين افراد در لبنان کشته شده اند.


دولت اسرائيل قرار است به عنوان بخشی از توافق با گروه حزب الله لبنان در مورد روشن کردن سرنوشت اسراء دوطرف، در گزارش خود به دبير کل سازمان ملل متحد در خصوص سرنوشت اين چهار ايرانی نيز مدارکی ارائه کند.


گروه حزب الله در ماه ژوئن ۲۰۰۶ دو سرباز اسرائيلی را در جنوب لبنان به اسارت گرفت و اسرائيل به تلافی اين اقدام حمله وسيعی را به لبنان آغاز کرد که بيش از يک ماه طول کشيد.


روز يکشنبه اهود المرت نخست وزير اسرائيل در جلسه کابينه گفت که اين دوسرباز کشته شده اند. اين درحالی است که شيخ حسن نصرالله رهبر حزب الله ديروز اعلام کرد که اين گروه تاکنون هيچ اطلاعاتی در مورد سرنوشت اين دو سرباز به اسرائيل نداده است.


XS
SM
MD
LG