لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

حذف ايران از جام جهانی فوتسال


تيم ملی فوتسال ايران در مرحله يک هشتم نهايی جام جهانی ۲۰۱۲ با شکستی دور از انتظار مقابل کلمبيا از دور مسابقات حذف شد.

کلمبيا در حالی از سد ايران گذشت که در مرحله گروهی فقط يک پيروزی مقابل تيم ضعيف جزاير سليمان به دست آورده و حتی از اين تيم هم سه گل دريافت کرده بود. از طرفی در آن مرحله گفته می شد که ايران نبايد صدرنشين شود تا شرايط بهتری در دور حذفی پيدا کند. اما در عمل، اسپانيای صدرنشين به راحتی و با هفت گل تايلند را حذف کرد.

بهترين عنوان فوتسال کلمبيا کسب عنوان سومی در آمريکای جنوبی است و هرگز حتی حضور در فينال اين مسابقات را هم تجربه نکرده. با اين حال اين تيم موفق شد با غلبه بر ايران، پا به مرحله يک چهارم نهايی بگذارد و برای راهيابی به نيمه نهايی، رقيب تيم ملی فوتسال اوکراين شود.

پرونده فوتسال ايران در جام هفتم در شرايطی بسته شد که برخلاف اظهارات پيشين علی صانعی سرمربی اين تيم مبنی بر استحقاق حضور در فينال، اين تيم غير از نيمه دوم بازی اول خود مقابل اسپانيا، در ساير بازی ها خصوصاً جدال با کلمبيا چهره يک مدعی را نداشت.

ايران در بازی با کلمبيا توسط علی اصغر حسن‌زاده که از بهترين های اين تيم در جام جهانی بود، تيرک دروازه حريف را به لرزه درآوردند. اين بهترين موقعيت سفيدپوشان ايران بود. واکنش‌های لوزانو دروازه‌بان کلمبيا و فقدان استراتژی مناسب برای شکافتن لايه های دفاعی زردپوشان، مانع از فروپاشی دروازه اين تيم شد.

در نيمه دوم نيز کلمبيا که فوتسال با حوصله و هدفمندی را در دستور کار خود داشت، توسط يفری ديگو بازيکن ۲۰ ساله اش دروازه مصطفی نظری را باز کرد.

در ادامه نيز در حالی که ۷ دقيقه به اتمام بازی باقی مانده بود مصطفی طيبی از زمين اخراج شد. کلمبيايی ها هم اين بار توسط کارو به گل رسيدند. در دقيقه ۲۵ علی رهنما تنها گل ايران را به ثمر رساند.

در ادامه مسابقه و در حالی که مصطفی نظری سنگربان ايران جلو آمده بود، در يک بازی بی هدف و انفرادی، اين دروازه بان با شوت زنی های غير دقيق خود ثانيه های باقی مانده را از تيم ايران گرفت و با اتمام مسابقه کلمبيايی ها با شور و شعف چشمگيری، جشن شادی را در زمين برپا کردند.

ناکامی در آسيا، حذف از جام جهانی

ناکامی در جام جهانی، تداوم شکست در جام ملت های آسيا بود. شهرام متجدد کارشناس فوتسال مقيم فرانسه که در اين کشور به مربيگری فوتسال می پردازد درباره حذف تيم ملی ايران به راديو فردا گفت: «رضا ترابيان مسئول کميته فوتسال در فدراسيون فوتبال ايران با کنار گذاشتن حسين شمس که بهترين مربی دنيا در سال ۲۰۰۹ بود، بايد مسئوليت اين ناکامی را برعهده بگيرد. سال ۲۰۰۶ که قهرمانی آسيا را از دست داديم جورانديرو سرمربی بود و همين علی صانعی مربی دروازه‌بان‌ها. امسال که صانعی سرمربی و جورانديرو مربی بود، باز قهرمانی آسيا را از دست داديم و در جام جهانی نيز حذف شديم.»

عضو پيشين تيم ملی فوتبال نوجوانان و باشگاه سپيدرود رشت، در ادامه گفت: «ايران در جام جهانی، بهترين بخت را برای پيوستن به چهار تيم اول فوتسال دنيا داشت زيرا در آسان ترين گروه قرار گرفته بود. اما بازی های ضعيف، پر استرس و فقدان تاکتيک، همچنين کنار گذاشتن مهره ای مثل وحيد شمسايی، اين فرصت طلايی را از ميان برد.»

در ديگر بازی های برگزار شده از مرحله يک هشتم نهايی، پرتغال ۴-۱ از سد پاراگوئه گذشت تا برای صعود به مرحله نيمه نهايی منتظر برنده بازی مصر و ايتاليا بماند. البته نتايج دور گروهی و سوابق اين دو تيم نشان می دهد که ايتاليا کار چندان دشواری مقابل مصر نخواهد داشت. اوکراين نيز موفق شد ژاپن را ۶-۳ شکست دهد.

اسپانيا همگروه ايران با نتيجه ۷-۱ تايلند را شکست داد تا ميزبان بازی ها را از گردونه جام هفتم خارج کند. اين تيم برای رسيدن به نيمه نهايی به مصاف برنده بازی جمهوری چک و روسيه خواهد رفت. در ادامه رقابت ها صربستان با آرژانتين روبرو می شود و برزيل با پاناما بازی می کند.
XS
SM
MD
LG