لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

سازمان استاندارد: وزارت نفت بايد پاسخگوی کيفيت بنزين مصرفی باشد


نظام الدين برزگری، ریيس سازمان ملی استاندارد ايران، روز يکشنبه ۲۴ ديماه گفته است، مسئوليت نظارت بر استاندارد بنزين توليدی برعهده وزرات نفت است و اين وزارتخانه بايد پاسخگوی کيفيت بنزين مصرفی کشور باشد.

نظام الدين برزگري در مورد « انتقادهای مطرح شده از کيفيت پايين بنزين مصرفی در کشور و تاثير منفی آن بر آلودگی هوا» به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است: «براساس مصوبه‌ای که در روزنامه رسمی چاپ شد، کنترل کيفيت بنزين چه نوع وارداتی و چه توليد داخل آن بر عهده وزارت نفت است.»

در پی افزايش ميزان آلودگی هوا در تهران و ديگر کلانشهرهای ايران در چند ماه گذشته، ‌منتقدان دولت توليد بنزين با کيفيت پايين در پتروشيمی‌ها را عامل اين آلودگی دانسته‌اند.

در همين زمينه، حسن آقاجانی، مشاور وزير بهداشت ايران، هفته گذشته در يک برنامه تلويزيونی گفته بود که به دنبال افزايش آلودگی هوای در تهران، ميزان ماموريت‌های اورژانس در اين شهر در حدود ۱۰ درصد افزايش يافته است.

حسن آقاجانی همچنين گفته بود که در سال گذشته ۴۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوای در تهران جان خود را از دست داده اند.

روز شنبه هفته گذشته نیز به دنبال تشديد آلودگی هوا در تهران مدارس و ادارات دولتی تعطيل شد.

کيفيت بنزين

رئيس سازمان ملی استاندارد ايران در ادامه گفت و گو با ايسنا تصريح کرده است که بنزين با اکتان ۹۳ تا ۹۵ بنزين باکيفيت محسوب می‌شود.

وی در عين حال اذعان کرده که بنزين با اکتان ۹۰ به بالا هنوز به صورت کامل در شبکه توزيع قرار نگرفته است.

نظام الدين برزگری در اين زمينه گفته است:«البته پالايشگاه‌هايی که جديدا بازسازی شده‌اند يا خطوط توسعه‌ای که به تازگی اجرا شده است، بنزين با اکتان بالا توليد می‌کنند اما اين نوع بنزين هنوز به صورت رسمی در شبکه توزيع قرار نگرفته است.»

وی همچنين گفته است: سازمان ملی استاندارد ايران استانداردهای بنزين را براساس يورو ۴ تدوين کرده و وزارت نفت مسوول اصلی کنترل و کيفيت بنزين کشور است

پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی در خردادماه سال ۱۳۸۹ دولت آمريکا نيز تحريم های يکجانبه ای عليه ايران اعمال کرد که بخشی از آن شامل فروش فرآورده های نفتی به ايران بود.

دولت ايران برای مقابله با اين تحريم ها تصميم گرفت با تغيير کاربری مجتمع های پتروشيمی از آنها برای توليد بنزين و رفع کمبودها استفاده کند.

در همين زمينه، يک نماينده مجلس هشتم توليد بنزين در پالايشگاههای ايران را، غير استاندارد خوانده و گفته بود که اين نحوه توليد بنزين، نه تنها هزينه بالاتری دارد، بلکه برای مصرف کنندگان در صورت تماس با آن خطرناک و سرطان زا است.

دولت محمود احمدی نژاد پيشتر اعلام کرده بود که با تغيير کاربرد پالايشگاههای پتروشيمی برای توليد بنزين، ايران در زمينه توليد بنزين به خودکفايی رسيده است. ۲۰۴ نماينده مجلس هشتم نيز ازعملکرد وزارت نفت قدرانی کرده بودند.

عسگر جلاليان، عضو کميسيون انرژی مجلس هشتم در آبانماه سال ۱۳۸۹ گفته بود:«اگر با کمبود بنزين مواجه شويم به مردم فشار می‌آيد و با نارضايتی آنها مواجه خواهيم شد اما بحران نارضايتی مردم قابل مديريت و کنترل است و نهايتا باعصبانيت آن ها روبرو هستيم که خطرش کمتر از اين است اينکه مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهيم.»

ايران تا پيش از اعمال تحريم های فقط قادر به توليد روزانه ۴۴ ميليون ليتر بنزين بود که اين رقم تقريبا دو سوم نيازهای اين کشور را تامين می کرد و روزانه نيازمند ۲۰ ميليون ليتر بنزين وارداتی بود.
XS
SM
MD
LG