لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

تذکر پانزده نماينده به دخالت نا به جای فرماندهان نظامی


پانزده نماينده مجلس درتذکر کتبی خود خطاب به وزير دفاع يادآوری کرده اند که بر اساس قوانين موضوعه و تاکيدات بنيانگذار جمهوری اسلامی، بسيج،فرماندهان و ساير عوامل اين نيرو به هيچ وجه مجاز به ورود در قلمرو مرزبندی‏های سياسی و جانبداری از يک جناح خاص نیست
پانزده نماينده مجلس درتذکر کتبی خود خطاب به وزير دفاع يادآوری کرده اند که بر اساس قوانين موضوعه و تاکيدات بنيانگذار جمهوری اسلامی، بسيج،فرماندهان و ساير عوامل اين نيرو به هيچ وجه مجاز به ورود در قلمرو مرزبندی‏های سياسی و جانبداری از يک جناح خاص نیست


پانزده نماينده مجلس در تذکری به وزير دفاع از مصطفی محمد نجار خواسته اند تا«در مورد مبنا و مجوز قانونی فعاليت های غير مسئولانه و مخرب برخی از فرماندهان و عوامل منسوب به بسيج عليه بعضی از نمايندگان و دخالت در امور سياسی و حزبی»توضيح بدهد.


تذکر نمايندگان به وزير دفاع در حالی صورت گرفت که در جريان چند انتخابات اخير برخی از گروه ها و شخصيت های سياسی و از جمله محسن آرمين نماينده سابق مجلس از شکل گيری و دخالت يک «حزب پادگانی» برای تغيير نتايج انتخابات سخن گفته اند.


اين تذکر در حالی به وزير دفاع داده شد که در ساختار حکومتی جمهوری اسلامی وزيردفاع بيشتر نقش رابط نيروهای مسلح با دولت و مجلس را بر عهده دارد. فرماندهی و عزل و نصب فرماندهان نظامی و از جمله فرمانده بسيج بر اساس قوانين جمهوری اسلامی بر عهده ولی فقيه است

اعتراض پانزده نماينده به فعاليت سياسی بسيج


روز گذشته اکبر اعلمی،محمد عليخانی،قدرتا... عليخانی،علی معلمی پور،جعفر آيينپرست، داريوش قنبری، بيژن شهبازخانی،محمد قمی،جهانبخش محبی نيا،اسماعيل گرامی مقدم،محمدرضا تابش،مهرانگيز مروتی،سيدمصطفی هاشميريسه و مختار وزيری در تذکری به مصطفی محمد نجار،وزير دفاع جمهوری اسلامی از وی خواستند تا توضيح دهد که«مبنا و مجوز قانونی فعاليت‏های غيرمسوولانه و مخرب برخی از فرماندهان» چيست.


اين پانزده نماينده که اکثر آنها از اعضای فراکسيون اقليت مجلس هستند،درتذکر کتبی خود خطاب به وزير دفاع يادآوری کرده اند که بر اساس قوانين موضوعه و تاکيدات بنيانگذار جمهوری اسلامی، بسيج،فرماندهان و ساير عوامل اين نيرو به هيچ وجه مجاز به ورود در قلمرو مرزبندی‏های سياسی و جانبداری از يک جناح خاص و فعاليت عليه جناح‏های ديگر و اشخاص منسوب به آنها نيستند و بايد تابع قوانين کشور باشند.


امضا کنندگان اين تذکر همچنين ضمن قدردانی از آن چه«عملکرد مثبت طيف وسيعی از بسيجيان اصيل و مردمی» خوانده اند،از وزير دقاع خواسته اند تا در مورد«دخالت‏های آشکار و نهان برخی از مقامات، مسوولان و عناصر بسيج و فعاليت له يا عليه بعضی از جناح‏های سياسی و به خصوص تخريب‏های انجام‏شده عليه بعضی از نمايندگان ملت» توضيح دهد.


پانزده عضو مجلس در تذکر خود از مصطفی محمد نجار پرسيده اند«مبنا و مجوز قانونی عملکرد اين دسته از اشخاص چيست؟ آمر آنها چه کسانی هستند و چرا فرمانده نيروی مقاومت به تذکرات مکرر شفافی و کتبی نمايندگان در اين خصوص به تسامح و تساهل عمل کرده و گاهی جانبداری می‏کند».


اين تذکر در حالی به وزير دفاع داده شد که در ساختار حکومتی جمهوری اسلامی وزيردفاع بيشتر نقش رابط نيروهای مسلح با دولت و مجلس را بر عهده دارد.فرماندهی و عزل و نصب فرماندهان نظامی و از جمله فرمانده بسيج بر اساس قوانين جمهوری اسلامی بر عهده ولی فقيه است.


تلاش های همه جانبه ای با امکانات مالی، لجستيکی، تدارکاتی، سياسی و تبليغاتی صورت گرفت تا اين مجموعه به يک تشکيلات و حزب تمام عيار با پايگاه اجتماعی خاص تبديل شود
محسن آرمین

پيش از نيز نمايندگان مجلس در طول چند سال گذشته تذکراتی را نسبت به دخالت گروهی از فرماندهان بسيج و سپاه در صحنه سياسی ايران به نجار وزير فعلی دفاع،و علی شمخانی وزير دفاع سابق جمهوری اسلامی داده بودند اما با توجه به اين که نيروهای سپاه،ارتش و بسيج در ايران تحت امر وزير دفاع نيستند،آنها از عهده پاسخ گويی به چنين تذکراتی بر نمی آيند.


حزب پادگانی


در طی چهار سال گذشته و در جريان برگزاری انتخابات دوره دوم شوراها،انتخابات مجلس هفتم،انتخابات رياست جمهوی سال ۸۴ و انتخابات شوراهای شهر که در آذر ماه گذشته برگزار شد،احزاب و گروه های سياسی نزديک به اصلاح طلبان بارها از دخالت نيروهای نظامی و به خصوص سپاه پاسداران و بسيج در انتخابات خبر داده اند.


محسن آرمين،از نمايندگان مجلس ششم که خود از بناينگزاران سپاه پاسداران در سال های نخست پس از انقلاب است،چندی پيش در گفت و گويی درباره دخاالت نظاميان درامور سياسی کشور،آنها را از نيروهای«جريان راديکال راست» معرفی کرد.


اين گروه از نظاميان به گفته آقای آرمين در گذشته نقش پياده نظام راست سنتی در ايران را بر عهده داشتند،اما در سال های اخير طرحی «برای برکشيدن و بالابردن اين جريان افراطی» به اجرا در آمده است.


عضو سازمان مجاهدين انقلاب هم چنين در تحليل موقعيت فعلی اين نظاميان گفته«تلاش های همه جانبه ای با امکانات مالی، لجستيکی، تدارکاتی، سياسی و تبليغاتی صورت گرفت تا اين مجموعه به يک تشکيلات و حزب تمام عيار با پايگاه اجتماعی خاص تبديل شود».


به گفته آرمين در چند سال گذشته«نهادسازی برای اين جريان در حوزه های مختلف انجام شد و با کمک تشکيلات سراسری حزب پادگانی در سراسر کشور،ساختن تئوريسين ها و ايدئولوگ های فکری و سياسی،برگزاری دوره های سراسری مختلف تحت عناوين مختلف در سراسر کشور برای تربيت و آماده سازی تئوريک و سياسی اين نيروها تلاش ها تکميل شد».


در آستانه انتخابات اخير نيز اخباری از تلاش نظاميان برای تغيير نتايج انتخابات منتشر شد.مستند ترين خبر در اين باره خبر اعتراض و تجمع گروهی از بسيجيبان خمشهد در مقابل استانداری خراسان بود.
بسيجيان معترض در آن تجمع که يک روز مانده به انتخابات برگزار شد،اعلام کردند که گروهی از فرماندهان بسيج خراسان با انتشار فهرست در ميان نيروهای تحت امر خواستار ورود همان فهرست به شورای شهر مشهد شده بودند.


نقش روز افزون نظاميان


از هنگام پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری ميزان نقش آفرينی نظاميان در دولت و نهادهای اجرايی نيز افزايش يافته است.


روزنامه شرق،هفتم تيرماه گذشته از تذکر چند نماينده به رييس جمهوری اسلامی نسبت به واگذاری «توسعه خطوط متروی تهران»،و «خط لوله گاز ۹۰۰ کيلومتری عسلويه به ايرانشهر»،و «توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی» به ارزش ۷ ميليارددلار به قرارگاه خاتم الانبيا سپاه خبر داد.

چند ماه پس از آغاز به کار دولت در پاييز سال گذشته،خبرگزاری آفتاب نزديک به مجمع تشخيص مصلحت نظام به نقل از گزارش يک مرکز حکومتی نوشت که قريب به هفتاد در صد کابينه و معاونان وزارتخانه ها از ميان نيروهايی منصوب شده دولت جديد از ميان نظاميان و اعضای سپاه و بسيج هستند.


واگذاری قرار دادهای کلان اقتصادی از سوی دولت به بسيج و قرار گاه خاتم الانبيا از هنگام آغاز به کار دولت آقای احمدی نژاد،اگر چه در ابتدا با مخالفت هايی مواجه شد،اما به تدريج به يک روند تبديل شد.


سازمان شبه نظامی بسيج طی قراردادهايی با وزارتخانه های آموزش و پرورش ،بهداشت، جهاد کشاورزی، کشور،راه و ترابری،نفت،و ورات کار تا کنون توانسته بازسازی مدارس،مسئوليت مبارزه با بيماری های حاد،راه سازی،ساخت خطوط لوله های نفت و گاز،برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان،و حتی مواردی چون راه اندازی بنگاه های کاريابی در سراسر کشور را از آن خود کند.


جنجالی ترين بخش فعاليت های اقتصادی سپاه پاسداران و بسيج مربوط به واگذاری چند قرار داد کلان اقتصادی در حوزه فعاليت های نفتی و ساخت مترو به قرار گاه سازندگی خاتم الانبيا سپاه بود.


روزنامه شرق،هفتم تيرماه گذشته از تذکر چند نماينده به رييس جمهوری اسلامی نسبت به واگذاری «توسعه خطوط متروی تهران»،و «خط لوله گاز ۹۰۰ کيلومتری عسلويه به ايرانشهر»،و «توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی» به ارزش ۷ ميليارددلار به قرارگاه خاتم الانبيا سپاه خبر داد.اما نه آقای احمدی نژاد و نه وزرای او تاکنون پاسخی در اين باره ارائه نکرده اند.


سيستم پيچيده


مجموعه اعتراض ها به نقش روز اقزون نهادهای نظامی در ايران تاکنون بی پاسخ مانده است.در اين ميان محمد باقر ذوالقدر،قائم مقام پيشين سپاه پاسداران و قائم مقام فعلی وزارت کشور در پاسخ به انتقاد اصلاح طلبان اعلام کرد،که اصولگرايان در انتخابات از«سيستمی پيچيده که رقيب نتوانست آن را کشف کند»،استفاده کردند.


روز گذشته و ساعتی پس از تذکر پانزده نماينده مجلس به وزير دفاع «درباره دخالت فرماندهان نظامی در امور سياسی»،علی سعيدی نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران اعلام کرد که«رسالت سپاه حفظ انقلاب و پاسداری از اسلام است».


XS
SM
MD
LG