لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

احمدی مقدم: با عوامل حوادث انتخابات به‌شدت برخورد می‌کنيم


به رغم تهديد های مقامات ايران و همچنين سرکوب مخالفان، معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری طی ماه های اخير به مناسبت های مختلف در خيابان های تهران و در تازه ترين تظاهرات اعتراضی ،دانشجويان دانشگاه های مختلف ايران به مناسبت روز شانزدهم آذرماه، روز دانش
به رغم تهديد های مقامات ايران و همچنين سرکوب مخالفان، معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری طی ماه های اخير به مناسبت های مختلف در خيابان های تهران و در تازه ترين تظاهرات اعتراضی ،دانشجويان دانشگاه های مختلف ايران به مناسبت روز شانزدهم آذرماه، روز دانش
در ادامه تهديدهای مقام های ايران عليه مخالفان، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی نيز گفته است: ماهيت «ضد انقلابی» عوامل حوادث پس از انتخابات بـرای ما مشخص شده است و از اين پس به شدت با اين افراد برخورد می کنيم.

به گزارش روز پنجشنبه واحد مرکزی خبر، اسماعيل احمدی مقدم که در مراسم آغاز «مرحله آشکار رزمـايش امنيت و آرامش» در مشهد صحبت می کرد، تاکيد کرده است مرزی بين دو گروهی که وی آنها را «جريان فتنه» و «ضدانقلاب» خوانده وجود ندارد.

فرمانده نيروی انتظامی همچنين گفته است که ضديت عوامل «فتنه» بـا مقدسات و قانون اساسی به اثبات رسيده است.

در گفتمان جمهوری اسلامی ايران، گروه های «ضد انقلاب» به گروه های مخالف نظام حاکم در ایران در دهه ۱۳۶۰ اطلاق می شود و طی ماه های اخير نيز اين مقامات از معترضان به نتيجه انتخابات نيز به عنوان «جريان فتنه» نام می برند.

در همين زمينه، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات کابينه محمود احمدی نژاد، روز چهارشنبه از بيانيه های مير حسين موسوی، نامزد معترض به نتيجه انتخابات و ديگر گروه های سياسی به عنوان «بيانيه های سران فتنه» ياد کرد.

حيدر مصلحی که در مدرسه فيضيه صحبت می کرد، از اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری به عنوان «فتنه بزرگی» نام برد که به گفته وی، همانند «کوه يخ» است که «بخش عمده‌ای از آن در زير آب و تنها بخش کوچکی در ظاهر نمايان است.»

درادامه هشدار های مقامات دولتی ايران به معترضان، غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، نيز روز سه شنبه گفته بود: «از اين پس به دليل اينکه مرزها و قانون شکنان هم مشخص شده‌اند هر کس که بر خلاف حقوق، امنيت و نظم جامعه حرکت کند به شدت با آنها برخورد می‌شود.»

دادستان کل ايران به خانواده ها هشدار داده بود: «اگر کسی از اين پس دستگير شد، خانواده‌ها حق گلايه از کسی را ندارند بلکه بايد از خود گلايه کنند، چرا که مردم ما بيش از اين تحمل ندارند و از اين رو ما هم، از اين پس مهلت نخواهيم داد.»

به رغم تهديد های مقامات ايران و همچنين سرکوب مخالفان، معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری طی ماه های اخير به مناسبت های مختلف در خيابان های تهران و برخی از شهرهای بزرگ دست به راهپيمايی زده اند.

در تازه ترين تظاهرات اعتراضی ،دانشجويان دانشگاه های مختلف ايران به مناسبت روز شانزدهم آذرماه، روز دانشجو، دست به تجمع های اعتراضی زدند که در برخی از شهرها این تجمع ها با حمله نيروهای لباس شخصی و بسيجی همراه بود.

به گفته اسماعيل احمدی مقدم در جريان حوادث شانزدهم آذر در تهران ۱۸۰ نفر بازداشت شده اند.

فرمانده نیروی انتظامی در حالی از شدت برخورد با معترضان سخن گفته است که گروه های طرفدار حقوق بشر با انتقاد شديد از سرکوب مخالفان توسط دولت ايران می گويند نقض حقوق بشر در اين کشور در بدترين وضعيت خود طی ۲۰ سال گذشته است.

سازمان عفو بين الملل، روز چهارشنبه، در گزارشی در خصوص رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خردادماه، اعلام کرد: نقض حقوق بشر در ايران در بدترين شرايط طی ۲۰ سال گذشته قرار دارد.

سازمان عفو بين الملل در گزارش خود به موارد شکنجه، تجاوز و قتل پس از انتخابات رياست جمهوری اشاره کرده و از آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازديد از ايران برای تحقيق و تفحص در اين باره را بدهد.

عفو بين‌الملل می‌گويد که به نظر می‌رسد «تحقيق و تفحص‌های رسمی بيشتر با هدف لاپوشانی رفتارهای سوء باشند تا رسيدن به حقيقت».

سازمان عفو بين الملل می گويد: مانفرد نوواک، نماينده سازمان ملل متحد و فيليپ آلستون، نماينده اين سازمان، از دولت ايران خواسته تا برای تحقيق به ايران سفر کنند، ولی همچنان منتظر پاسخ مقامات جمهوری اسلامی هستند.

به گفته مخالفان در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران دست کم هفتاد و دو نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG