لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

ايران گزارش احمد شهيد را «مغرضانه» و « سياسی» خواند


احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل
احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل
وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای از گزارش سوم احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد، درباره وضعيت حقوق بشر در ايران انتقاد کرده و آن را «مغرضانه » و «سياسی» خوانده است.

به گزارش واحد مرکز خبر، روز جمعه ۲۱ مهرماه وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای اعلام کرده است : گزارش احمد شهيد «نه تنها اصول اوليه بر حسب مقررات و رويه های بين المللی رعايت نشده بلکه محتوای گزارش نيز حاوی مطالب تکراری و مغرضانه بوده است و کاملا سياسی می باشد.»

احمد شهيد در گزارش سوم خود درباره وضعيت حقوق بشر در ايران که در روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه منتشر شد، ضمن انتقاد از اعدام‌ها و احکام متناقض در ايران، تصريح کرد که نقض سيستماتيک و گسترده حقوق بشر در ايران همچنان ادامه دارد.

اين در حالی است که وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود گفته است، در زمان حضور بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد در تهران در شهريور ماه سال جاری، ايران مراتب اعتراض خود نسبت به «موضوع سياسی و مغرضانه بودن گزارش احمد شهيد» و «تخطی وی از آئين نامه شورای حقوق بشر» را به وی اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه ايران در ادامه گفته است که احمد شهيد برای تهيه گزارش خود از منابع «گروههای معاند و مخالف نظام» جمهوری اسلامی ايران استفاده کرده است به همين دليل گزارش وی « تصنعی و به دور از واقعيات جامعه ايران» است.

وزارت امور خارجه ايران گفته است: «احمد شهيد در گزارش خود از درج و استناد به پاسخ های جمهوری اسلامی ايران خودداری و از رعايت بيطرفی که لازمه کار وی می باشد خارج شده است.»

ايران همچنين احمد شهيد را به «تاثير پذيری» از سياست های آمريکا کشورهای متحدان در غرب متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، احمد شهيد در گزارش خود ضمن اشاره به تدام نقض حقوق بشر در ايران تصريح کرده است، در شش ماه اول سال جاری ميلادی دست کم ۲۲۳ نفر در ايران اعدام شده اند که اتهام بيشتر اين اعدام شدگان در ارتباط با مواد مخدر بوده است.

طبق اين گزارش احمد شهيد همچنين گفته است که در سال ۲۰۱۱ شمار اعدام شدگان در ايران در حدود ۶۷۰ نفر بوده است.

احمد شهيد گفته است در راستای رسيدگی به وضعيت نقض حقوق بشر با ۹۹ نفر مصاحبه کرده است از ميان اين مصاحبه ها، ۷۵ مورد شامل شواهد درجه اول و ۲۴ مصاحبه با منابع موثق يا شاهدان عينی نقض حقوق بشر بوده است .

وی تصريح کرده است که که «تحقيقات و مصاحبه های انجام شده، تصوير عميقا نگران کننده ای از وضعيت حقوق بشر در ايران را ارائه می کند».

سومين گزارش احمد شهيد از وضعيت حقوق بشر در ايران برای ارائه به مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شده است. احمد شهيد قرار است در کميته سوم مجمع عمومی گزارش را مطرح کرده و موارد مختلف آن را توضيح دهد.

در گزارش احمد شهید موضوع آزادی مذهبی، از جمله آزادی جامعه بهاييان، جامعه مسيحيان و جامعه دراويش اختصاص دارد و موضوع اقليت های نژادی عرب و آذری و نقض حقوق آن ها نيز در چندين بند مورد توجه قرار گرفته است.

احمد شهيد در گزارش سوم خود همچنين بار ديگر درخواست خود برای رسيدگی گسترده، بی طرفانه و مستقل به خشونت های بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ را مورد تاکيد قرار داده و درخواست آزادی فوری تمامی زندانی سياسی و عقيدتی را مطرح کرده است.
XS
SM
MD
LG