لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

شرکت کشتیرانی ایران اتهامات آمریکا را رد کرد


کشتيرانی ايران اتهامات آمريکا مبنی بر نقض قوانين بين المللی کشتيرانی را رد کرده است
کشتيرانی ايران اتهامات آمريکا مبنی بر نقض قوانين بين المللی کشتيرانی را رد کرده است

کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران اتهامات آمريکا مبنی بر نقض قوانين بين المللی کشتيرانی را رد کرده است و می گويد: تحريم های واشينگتن تاثيری بر فعاليت های اين شرکت نخواهد داشت.


کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه در بيانيه ای اعلام کرده است: اسناد صادره از طرف اين شرکت کاملاً «مستند» به مدارک بوده و به «هيچ وجه اسناد ساختگی و دستکاری شده که مورد ادعای دولت آمريکا است توسط شرکت معتبری چون کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران صادر نمی شود».


وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران و ۱۸ شرکت وابسته به آن را به دليل همکاری با برنامه هسته ای و موشکی ايران مورد تحريم قرار داد.


آمريکا اين شرکت دولتی ايران را به «دست کاری» مدارک کتمان ماهيت محموله های ممنوعه و نظامی برای کمک به برنامه هسته ای و موشکی تهران متهم کرد.


اين در حالی است که شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی می گويد: ناوگان اين شرکت، تجاری است و حمل محمولات نظامی ادعايی بی اساس است.


وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود هر گونه همکاری شهروندان و موسسات آمريکايی با شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران و شرکت های تابعه آن ممنوع اعلام شده است.


اين وزارت خانه همچنين تصريح کرده است که هرگونه اموال و دارايی های اين شرکت در ايالات متحده توقيف و مسدود می شود.


اين در حالی است که شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی در بيانيه خود اعلام کرده است:«تحريم های وضع شده از سوی آمريکا تاثيری بر فعاليت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران و همچنين تردد کشتيهای اين شرکت در آبها و بنادر بين المللی نخواهد داشت».


طبق اطلاعات وب سايت شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران، اين شرکت دارای ١١٥ فروند کشتی است. اين شرکت با بيش از هفت هزار پرسنل سالانه کار حمل بيش از ٢٢ ميليون تن کالا را انجام می دهد.


در همین حال، استوارت لوی، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالی، روز چهارشنبه در بيانيه ای اعلام کرده بود: اقدامات شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران بخشی از روند گسترده تری از اقدامات جعلی و فريب کاری ايران در راستای توسعه برنامه هسته ای و موشکی اين کشور است.


آقای لوی همچنين شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده است که با جعل اسناد و مدارک کالاهای مورد تحريم سازمان ملل متحد را به ايران منتقل می کند.


شورای امنیت سازمان ملل متحدبه دلیل سرپیچی ایران از توقف فعالیت های حساس خود، سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است.


کشورهای غربی به ويژه آمريکا ايران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای برای توليد انرژی در صدد دستيابی به سلاح اتمی است.


ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و صرفا برای توليد انرژی است.


XS
SM
MD
LG