لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

شکست تیم فوتبال ایران برابر عربستان در ورزشگاه آزادی


تيم ملی فوتبال ايران در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۰، با يک بازی بی برنامه و انتقادآميز، از تيم ملی عربستان سعودی دو بر يک شکست خورد. با اين شکست امید ايران برای رسيدن به جام جهانی و حتی دستيابی به رده سوم کم رنگ شد.

مهمترين مسابقه روز آسيا در حضور یکصد هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران انجام گرفت و نيمه نخست آن بدون گل بود. يکی از تماشاگران اين مسابقه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی بود.

عربستان تنها در ده دقيقه نخست تحت تاثير تماشاگران پرخروش بود. اين تيم بر خلاف تصور اوليه يک بازی دفاعی و متکی به ضد حمله را در دستور کار قرار نداد. در اين نيمه بازی تهاجمی تيم ايران تا پشت خط جريمه بود. به دليل حضور پرتعداد در ميانه ميدان بود و روشی که تنها رضايی را در نوک حمله داشت، برای رسيدن به هدف کافی نشان نمی داد.

سعوديها با «پرس» بازيکنان سرعتی ايران، فرصتی برای عبور از خط دفاع را کمتر دادند. در اين نيمه مهدی مهدوی کيا در پی يک پاس عمقی «تو در» يک موقعيت تک به تک را هدر داد. يک ضربه کرنر و سر منجر به گل سعوديها نيز به عقيده داور ژاپنی همراه با خطای گلزن و مردود بود.

در نيمه دوم عربستان از برتری هوايی و قدرت فضاسازی خود بيشترين بهره را برد و با اين که گل اول را هم خورد، به پيروزی بزرگی در آزادی تهران دست يافت.

دردقيقه ۵۶ پاس شجاعی به خلعتبری و مانور و پاس عالی او به خود مسعود شجاعی و ضربه بی نقص و زمينی شجاعی در گوشه دروازه، برتری ناپايداری را به ايران داد.

اين برتری بسيار لرزان بود زيرا سعودی ها بعد از به تمامی به زمين ايران آمدند و سرانجام در دقيقه ۸۰ کندی دفاع ايران باعث شد تا حزازی گل تساوی بخش را به ثمر برساند... و در دقيقه ۸۸ در پی يک ضربه کرنر، اسامه حربی، مدافع پيش تاخته برتری روی توپهای هوايی را يک بار ديگر نشان داد و گل پيروزی عربستان در بيرون از خانه را با ضربه سر به ثمر رساند.

در چهار مسابقه انتخابی جام جهانی در منطقه آسيا، تنها ميزبان بازنده ايران بود.

تيم ملی ايران: مهدی رحمتی – حسين کعبی، جلال حسينی، حسن اشجاری – مهدی مهدوی کيا (کاپيتان)، جواد نکونام، حسين کاظمی، محمدرضا خلعتبری (از دقيقه ۸۱ مهرزاد معدنچی) – مسعود شجاعی و غلامرضا رضايی (از دقيقه ۵۵ وحيد هاشميان)
ذخيره ها: وحيد طالب لو، خسرو حيدری، مازيار زارع، شيث رضايی و سياوش اکبرپور. سرمربی: علی دايی

به گزارش خبرگزاری فارس به هنگام ورود تيم عربستان برای گرم کردن در زمين ورزشگاه آزادی، تماشاگران به شعار «خليج فارس ايران» پرداختند.

بر پايه گزارش همين رسانه، چند ساعت پيش از شروع بازی تماشاگران اجازه نداشتند با پرچمهای قرمز و آبی وارد ورزشگاه آزادی شوند و موظف بودند فقط با پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی به ورزشگاه آزادی بروند. بنا بر اين گزارش از ورود تماشاگران استقلالی و پرسپوليسی با پرچمهای تيمشان جلوگيری شد.

کره شمالی امارات را شکست داد
در مسابقه ديگر گروه ب تيم ملی کره شمالی در پيونگ يانگ دو بر صفر امارات را شکست داد تا خود با ده امتياز پيشتاز گروه شود و امارات را از گردونه رقابت خارج کند. اکنون دو کره بختهای نخست صعود مستقيم به جام به شمار می روند.

پارک نام چول در دقيقه ۵۱ و مون اين گوک در دقيقه ۹۰ گلهای کره شمالی را به ثمر رساندند. اگر تساوی بدون گل نيمه نخست پابرجا می ماند، بهترين نتيجه برای ايران بود، اما حالا ايران بايد در پيونگ يانگ و سئول معجزه کند تا از رده چهارم به رده بالاتر صعود کند. کره شمالی بعد از پيروزی يک بر صفر بر عربستان سعودی در پيونگ يانگ در رياض مهمان مسابقه برگشت با عربستان در آخرين روز مسابقه های گروهی است.

تنها دو تيم برتر هر گروه به طور مستقيم به جام جهانی آفريقای جنوبی راه خواهند يافت.

علی دايی، سرمربی تيم ملی فوتبال ايران، پيش از بازی روز هشتم فروردين با عربستان ادعا کرده بود که تيم او در مسابقه کليدی منطقه آسيا برای راهيابی به جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی به پيروزی مورد نياز خود دست خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جست وجوی چهارمين حضور در جام جهانی تيم ملی ايران در رده سوم گروه ب، نگران و در حالت بيم و اميد بود.

اکنون در فاصله سه بازی تا پايان راه، ايران يک بازی در تهران با امارات دارد و پيش و بعد از آن، بازيهايی در پيونگ يانگ و سئول.


  • به نظر شما دلایل شکست تیم ملی فوتبال ایران چه بود؟
XS
SM
MD
LG