لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

تيم ملی اميد ايران به صعود اميدوار شد


تیم امید ایران در دیدار رفت در تهران با اردن مساوی کرده بود
تیم امید ایران در دیدار رفت در تهران با اردن مساوی کرده بود


تيم ملی فوتبال المپيک ايران با پيروزی سه برصفر بر تيم المپيک اردن در امان، اميدهای برباد رفته برای راهيابی به بازيهای المپيک ۲۰۰۸ پکن را به ميزان زیادی زنده کرد.


چهارشنبه شب تيم اميد ايران در ورزشگاه خالی از تماشاگر ملک عبدالله، ناکامی در زدن گل در سه بازی پيشين را با گل نيمه نخست حسين کعبی و گل های وحيد امرايی و مهرداد اولادی در ده دقيقه آخر نيمه دوم، جبران کرد.


در حالی که بازی رفت دو تيم در تهران بدون گل به پايان رسيده بود، ملی پوشان زير ۲۳ سال ايران با توجه به نبود چيزی برای از دست دادن، در خانه حريف از همان ابتدا مهاجم نشان دادند و تيمی را که در خاک استراليا به تساوی يک بر يک دست يافته بود، کاملا در مهار خود گرفتند.


با توجه به راهيابی دو تيم از گروه چهار تيمی ايران به مرحله بعدی صعود به المپيک پکن، از يک سو اين واقعيت برای تيم اميد ايران کاملا نمايان شد که اين تيم با توجه به کار دفاعی موفقی که طی چهار مسابقه تنها يک گل خورده در عربستان دارد، حالا با خود يابی در گلزنی می تواند برای عربستان در تهران و در برابر استراليا در آدلائيد، اميد گلزنی داشته باشد.


اما از سوی ديگر در برابر دو حريف باقی مانده تنها بايد روی نتايج خود حساب باز کند، زيرا با حتمی شدن حذف تيم اردن، از حالا می توان سه امتياز به حساب تيمهای عربستان و استراليا از بازی با اردن بی انگيزه واريز کرد و بر حسب آن برای صعود به ميدان رفت.


در غياب عادل کلاه کج، بازيکن مصدوم تيم اميد، وينگو بگوويچ با اين بازيکنان در برابر اردن بازی کرد: سوشا مکانی، عليرضا نظيف کار،علی حمودی، ابراهيم کريمی، ميلاد ميرترابی، محمد اسماعيل نظری، اميد رضا روانخواه (سينا عاشوری)، مهرداد پولادی (ميلاد می ‌داودی)، مرتضی عزيز محمدی (مهرداد اولادی)، وحيد امرايی و حسين کعبی ( کاپيتان).


در دقيقه ۳۶ با پاس بلند امرايی، حسين کعبی، کاپيتان تيم اميد ايران از داخل محوطه هجده قدم اردن، با شليکی زمينی گل نخست اين بازی و اولين گل پس از ۳۰۶ دقيقه بازی را وارد دروازه حريف کرد تا نيمه اول يک بر صفر به سود ايران باشد.


در نيمه دوم تيم ايران کنترل بازی را همچنان در دست داشت و در برابر ميزبانی که حمله هايش کارآيی نداشت، با ضد حمله چند فرصت گل خلق کرد تا سرانجام گل دقيقه ۸۱ وحيد امرايی آب سردی بود که به روی اردنی ها پاشيده و همه اميدهايشان به ياس بدل شد. امرايی با حرکتی پا به توپ وارد محوطه هجده قدم ميزبان شد و گل دوم را به ثمر رساند.


بازی تيم ايران در مقابل تيم اميد اردن بسيار عالی بود. اين بازی نشان داد که ما می ‌توانيم در هر دو بازی باقيمانده در برابر استراليا و عربستان به پيروزی دست يابيم
وینگو بگویچ

چهار دقيقه دقيقه بعد مهرداد اولادی، بازيکن تازه نفس با ضربه سر سومين گل را برای تيم ايران به ثمر رساند . با پيروزی سه بر صفر، تيم ايران با سه گل زده و يک گل خورده پنج امتيازی شد. هر سه داور اين بازی عراقی بودند.


بگوويچ سر از پا نمی شناخت!


وينگو بگوويچ، سرمربی کروآت تيم ملی اميد، با باری سنگين از ۳۲ سال ناکامی در رفتن فوتبال ايران به المپيک، پيش از سفر به اردن در رسانه ها اعلام کرده بود که با دست پر به تهران باز خواهد گشت. رسيدن به هدف او را چنان به وجد آورده بود که آشکارا سر از پا نمی شناخت.


او به خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گفت:«بازی تيم ايران در مقابل تيم اميد اردن بسيار عالی بود. اين بازی نشان داد که ما می ‌توانيم در هر دو بازی باقيمانده در برابر استراليا و عربستان به پيروزی دست يابيم».


خبرگزاری ياد شده از زبان او آورده است که اين پيروزی را به بازيکنان و ملت ايران تبريک گفته است و از اين که همه شادمان شده اند، خوشحال است.


وعده پيروزی در استراليا


بگوويچ در پايان گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در امان، وعده پيروزی در بازی بعدی را داد که چهار هفته ديگر در استراليا انجام می شود. اما رندانه گفت: «اميدوارم که باشگاه‌های ايران کمال همکاری را با ما برای اردوی تيم اميد انجام دهند».


او به مساله ای اشاره کرد که در اين مدت بسيار پاپيچ او و تيم ملی اميد بود. آزاد نکردن بازيکنان تيم ملی اميد از سوی مسوولان باشگاه ها، بارها مسوولان فدراسيون فوتبال را وادار به تهديد کرد و در خبرهای چهارشنبه، ۲۹ فروردين خبر احضار رييس باشگاه فجر سپاسی شيراز را داشتيم که به همين دليل بود.


نگاهی به گذشته


فوتبال ايران در نخستين حرکت برای حضور در بازيهای المپيک توانست به المپيک ۱۹۶۴ توکيو راه يابد. ولی در ۱۹۶۸ به دليل نداشتن بودجه سنگين سفر، داوطلب حضور در رقابت های مقدماتی المپيک مکزيکو سيتی نشد. در راه المپيک ۱۹۷۲ با عبور از سد کره شمالی راهيابی تاريخی به مونيخ را داشت. کره شمالی با شگفتی آفرينی در جام جهانی ۱۹۶۶ و پيروزی بر تيم ملی ايتاليا، نامش برای تيم های آسيايی وحشت آفرين شده بود.


آخرين حضور فوتبال ايران در المپيک به سال ۱۹۷۶ در مونرآل بود که بازيهای عالی ايران در برابر تيم های لهستان و شوروی، قدرتهای آن زمان فوتبال اروپا که با تيم های اصلی خود به المپيک می آمدند، حضور موفق و صعود به مرحله دوم را بيادگار گذاشت.


در ۱۹۸۰ فوتبال ايران به مربيگری حسن حبيبی بار ديگر به بازی های المپيک راه يافت، اما با تحريم اين بازيها در مسکو، به دليل اشغال نظامی افغانستان توسط نيروهای شوروی سابق، فوتبال ايران به اين المپيک نرفت... و ديگر هرگز نتوانست برود.


شکست و اخراج کاپيتان استراليا در عربستان


تيم المپيک استراليا با شکست دو بريک از عربستان سعودی در امتياز پنج باقی ماند تا ايران برای راهيابی به دور دوم نبردی حساس با تيم برتر اقيانوسيه داشته باشد.


برای استراليا ضربه بزرگتر از شکست در عربستان اخراج ادرين ليجر، کاپيتان تيم بود که در بازی با ايران نمی تواند بازی کند.


روزنامه ۲-۴-۴ چاپ استراليا در شماره پنجشنبه ۱۹ آوريل با عنوان«ادرين ليجر در مقدماتی المپيک اخراج شد » نوشت :«راهيابی استراليا به المپيک ۲۰۰۸ پس از شکست يک بر دو از عربستان سعودی در دمان، ضربه سختی خورد. اوليروس ( عنوان تيم المپيک استراليا ) تنها برای ۶۰ دقيقه با ۱۱ بازيکن کامل خود بازی کرد».


گل نخست بازی را مارک بريج از نيوکسل در دقيقه ۴۶ زد. سپس عربستان سعودی در دقيقه ۶۰ از نقطه پنالتی نتيجه را برابر کرد و سپس از يک بازی باز در دقيقه ۶۶ برای زدن گل پيروزی سود برد.


ليجر، بازيکن تيم باشگاهی ملبورن ويکتوری، که برای نخستين بار کاپيتان تيم شده بود، وقتی دومين کارت زرد را گرفت و اخراج شد که خطای پنالتی را مرتکب شد.


استراليا با تيم های عربستان سعودی، ايران و اردن همگروه بود و برای راهيابی به مرحله بعد بايد يکی از دو تيم برتر گروه باشد.


تيم اوليروس دو بازی ديگر هنوز باقی دارد. اين تيم روز ۱۶ ماه مه در ورزشگاه هيندمارش شهر آدلائيد با تيم ايران بازی می کند و سپس در روز ششم ژوئن در امان به ديدار تيم اردن می رود.


XS
SM
MD
LG