لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

جنبش دانشجويی در سالی که گذشت: ۸۰ مورد بازداشت، ۶۷ حکم زندان و ۱۲۰ مورد احضار دانشجويان


تظاهرات اعتراضی در دانشگاه آزاد تهران
تظاهرات اعتراضی در دانشگاه آزاد تهران
وبسايت دانشجو نيوز، وبسايت خبری دانشجويان ايران گزارشی درباره آنچه در سال ۱۳۹۰ بر جنبش دانشجويی گذشت، منتشر کرده است.

در اين گزارش که به دو شکل تفکيک موضوعی و ماهيانهء وقايع تهيه شده، به موارد زندانی شدن، محروميت از تحصيل، احضار به کميته های انضباطی و مراجع قضايی، بازداشت دانشجويان و نقض حقوق دانشجويان در سال ۱۳۹۰ اشاره شده است.

بر اساس گزارش وبسايت دانشجو نيوز درسال گذشته ۶۷ حکم زندان برای دانشجويان در ايران صادر و اجرا شده است. سال ۱۳۹۰ درحالی به پايان رسيد که تعداد زيادی از دانشجويان سال نو را در زندان جشن گرفتند.

سجاد ويس مرادی، فعال دانشجويی و از تهيه کنندگان گزارش سالنامه جنبش دانشجويی در سال ۱۳۹۰ درباره دانشجويان زندانی در سال گذشته می گويد:« تعداد دانشجويانی که تا انتهای سال ۹۰ در زندان هستند، بيش از بيست نفر هستند. بيشتر آنها به احکام طولانی مدت ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شده اند. تنها با مرخصی دو نفر از دانشجويان زندانی برای تعطيلات عيد موافقت شد و بقيه دانشجويان نوروز را در زندان جشن گرفتند.»

محروميت از تحصيل و احضار به کميته های انضباطی

در سال ۱۳۹۰ محروميت از تحصيل دانشجويان و احضار آنها به کميته های انضباطی و حراست دانشگاه ها همچنان ادامه داشت. در سالی که گذشت تعداد زيادی از دانشجويان از تحصيل محروم شدند. بر اساس آمار وبسايت دانشجو نيوز، در ماه ارديبهشت بيشترين آمار محروميت از تحصيل دانشجويان ثبت شده است.

سجاد ويس مرادی در اين باره می گويد:« يک شکل از محروميت از تحصيل به اين صورت بوده که کميته های انضباطی دانشجويان را احضار می کردند و برای آنها يک ترم يا دو ترم يا بيشتر احکام محروميت از تحصيل صادر می کنند. يک شکل ديگر محروميت از تحصيل و ستاره دار کردن دانشجويان هم به اين صورت بوده که از شرکت در آزمون های سراسری محروم می شدند يا اينکه نتايج آنها را اعلام نکردند و يا اجازه تحصيلات تکميلی به آنها در مقاطع فوق ليسانس و دکترا داده نمی شود. در سالهای گذشته شاهد اين بوديم که تعداد زيادی از دانشجويان در مقطع فوق ليسانس ستاره دار می شدند و اجازه ورود به دانشگاه به آنها داده نمی شد. اما در سال ۱۳۹۰ در مقطع دکترا هم اين کار صورت گرفت.»

بازداشت و احضار به مراجع قضايی

علاوه بر محروميت از تحصيل و احضار به کميته های انضباطی، تعداد زيادی از دانشجويان بازداشت يا به مراجع قضايی احضار شدند. بر اساس گزارش وبسايت دانشجو نيوز در ماه ارديبهشت و بهمن سال ۱۳۹۰ ، بيشترين تعداد دانشجويان به مراجع قضايی و دادگاه ها احضار شدند.

سجاد ويس مرادی، از اعضای شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت و از تهيه کنندگان اين گزارش می گويد بازداشت ها و احضار به مراجع قضايی موجب کمتر شدن فعاليت دانشجويان در سال ۱۳۹۰ بود و می افزايد:« از بيرون دانشگاه هم شاهد اين بوديم که شمار زيادی از دانشجويان را به مراجع قضايی و اداره اطلاعات احضار می کردند و آنها را تهديد می کردند که اگر فعاليتی انجام دهند، با آنها برخوردهای شديدتری مثل احکام طولانی مدت حبس خواهد شد.»

با اين حال در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه های تهران، خرم آباد، آزاد تهران شمال، سوره، شهيد عباسپور، علم و صنعت، تبريز، شهيد بهشتی، علامه طباطبايی و اميرکبير اعتراض ها و تجمع هايی برگزار شد. اين اعتراض ها به مسايل سياسی و مشکلات صنفی بود.

تفکيک جنسيتی

در سال ۱۳۹۰ بحث تفکيک جنسيتی به صورت گسترده و شديدی پيگيری شد. سال تحصيلی ۹۰ درحالی در دانشگاه ها شروع شد که طرح جداسازی جنسيتی در تعدادی از دانشگاه ها اجرا شد.

به دنبال درخواست محمود احمدی نژاد مبنی بر پرهيز از اجرای طرح جداسازی جنسيتی در دانشگاه ها، بعضی از اصولگرايان به اين تصميم اعتراض کردند. مجلس خبرگان اما خواستار اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها شد.

سجاد ويس مرادی، از تهيه کنندگان گزارش سالنامه جنبش دانشجويی در سال ۱۳۹۰ درباره طرح جداسازی جنسيتی و اسلامی شدن دانشگاه ها در سالی که گذشت، می گويد:« تفکيک جنسيتی در دانشگاه های مختلف به شکل گسترده ای نسبت به سالهای قبل حاکم شد. شمار زيادی از دانشگاه ها بحث پذيرش دانشجويان را به شکل مجزا برای دانشجويان دختر و پسر شکل داده بودند که در بعضی رشته ها فقط دانشجويان دختر و در بعضی فقط دانشجويان پسر را می پذيرفتند. علاوه بر اين شاهد بوديم که در کلاس های درس دانشجويان هم تفکيک جنسيتی داشتيم. در دانشگاه های علم و صنعت، امير کبيرو شريف که پيش از اين سابقه تفکسيک جنسيتی نبود، در کلاس هايی که امکان پذير بود کلاس های دانشجويان دختر و پسر مجزا برگزار شد. علاوه بر اين شاهد تبعيض جنسيتی برای دخترها هم بوديم. که به صورت آيين نامه های پوششی و برخورد با نحوه پوشش دختران در دانشگاه شدت پيدا کرده بود.»

سجاد ويس مرادی معتقد است با وجود سرکوب های گسترده جمهوری اسلامی، جنبش دانشجويی همچنان موفق عمل کرده است و می افزايد:« درست است که آمار نقض حقوق دانشجويان در سال ۱۳۹۰ نسبت به سالهای گذشته، مقداری از لحاظ آماری کمتر است، اما همچنان چشمگير است. درست است که حاکميت سعی کرده جنبش های مختلف اجتماعی و مدنی را سرکوب کند و تا حدی موفق شده اين جنبش ها را کنترل کند، اما جنبش دانشجويی توانسته همچنان به عنوان اهرم فشار جامعه مدنی بر حاکميت استبدادی عمل کند.»

بر اساس گزارش وبسايت دانشجو نيوز، در سال ۱۳۹۰ صد و بيست مورد احضار دانشجويان به کميته انضباطی و بيش از ۸۰ مورد بازداشت و احضار به مراجع قضايی ثبت شده است. در سال گذشته در بيش از ۱۵ دانشگاه جداسازی جنسيتی اجرا شده و بيش از صد مورد حادثه و مرگ دانشجويان گزارش شده است.
XS
SM
MD
LG