لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

انفجار بمب در بغداد چهارده کشته برجای گذاشت


انفجار خودروی بمب گذاری شده در بغداد تعدادی کشته برجای گذاشت.
انفجار خودروی بمب گذاری شده در بغداد تعدادی کشته برجای گذاشت.

انفجار بمبی که در يک خودرو کار گذاشته شده بود، روزجمعه در بازارچه ای در مرکز بغداد، چهارده کشته و شصت زخمی برجای گذاشت.


يک سخنگوی پليس عراق می گويد اکثر قربانيان اين انفجار شهروندان غيرنظامی بودند و دستکم يک زن و کودک در ميان کشته شدگان قرار دارند.


اين انفجار در ميدان طيران، در محله ای شيعه نشين ساعاتی پس از نماز ظهر روی داد. میدان طیران طی دو سال نيم گذشته شاهد حملات مرگبار بوده است. در ماه مه بر اثر انفجاريک خودروی بمبگذاری شده در اين ميدان ۲۳ نفر کشته شدند.


مقام های نظامی آمريکايی در عراق می گويند به دنبال اعزام سی هزار نيروی تازه نفس به عراق، آتش بس سپاه مهدی و گسترش احساسات ضد القاعده در عراق، ميزان خشونت در اين کشور نسبت به ماه ژوئيه ۶۰ درصد کاهش یافته است. اين درحالی است که هنوز در برخی از شهر های اين کشور بمبگذاری ها روی می دهد..


کشته شدن شورشیان وابسته به القاعده


در همين حال ارتش آمريکا روز جمعه اعلام کرد در عملياتی در استان دیاله پنج شورشی وابسته به گروه القاعده را کشته و چهارده مظنون را دستگير کرده است.


استان دياله در شمال بغداد، يکی از استان هايی است که بسياری از جنگجويان اسلام گرای افراطی به آنجا فرار کرده اند.


ژنرال وينفيلد دانيلسون، يکی از سخنگويان ارتش آمريکا، درباره عملیات نیروهای ائتلاف در این استان گفت:«اين عمليات ها نمونه هايی از ادامه موفقيت ما در مقابل القاعده است».


ژنرال دانيلسون افزود: «نيروهای ائتلاف و عراقی ها توانسته اند باعث قطع عمليات آنها شده و منابع و نيروی انسانی آنها را نیز تقليل دهند، ولی آنها همچنان می توانند برای عراقی ها تهديد هستند».


از سوی ديگر يک مقام پليس عراق می گويد :«حملات جداگانه شورشيان در بعقوبه در مرکز استان دياله، پنج کشته، از جمله يک افسر پليس، برجای گذاشته است».


همزمان با اين تحولات، پليس بغداد اعلام کرده است از خانه مکی عدنان الدولايمی، پسر يکی از سياستمداران با نفوذ سنی در بغداد، مقادير سلاح و مهمات کشف کرده است.


نيروهای آمريکايی و عراقی در ۳۰ نوامبر به هنگام تعقيب مردان مسلحی که به دفترعدنان الدولايمی گريخته بودند، مکی عدنان الدولايمی را دستگير کردند.


ژنرال قسيم الاموسوی، سخنگوی ارتش عراق گفت:«به دنبال اعتراف محافظان دفترعدنان الدولايمی مبنی بر همکاری مکی عدنان الدولايمی با شورشیان مسلح، وی دستگيری شد».


آقای موسوی افزود:«از دفتر عدنان الدولايمی دو خودروی بمبگذاری شده کشف شده است».


در همين حال منابع نظامی آمريکا می گويند يکی از اين خودروها که برای بمبگذاری انتحاری کاربرد داشته در جلوی اين دفتر پارک شده بود و محافظان دفتر کليد خودرو را در اختیار داشتند».


XS
SM
MD
LG