لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

پيامدهای انتشار خبر به سرقت رفتن دو هزار سند محرمانه ارتش اسرائيل


پس لرزه های ناشی از خبرسرقت رفتن دو هزار سند محرمانه و فوق محرمانه فرماندهی ارتش اسرائيل، توسط يک دخترسرباز پيشين ارتش اين کشور، همچنان جامعه اسرائيل را تکان می دهد.

ازپنجشنبه که دادگاه اسرائيل اجازه انتشار اين ماجرا را به رسانه های اسرائيل داد، اين رخداد در صدر مسائل خبری اين کشور قرارگرفته است، و از زوايای گوناگون مورد بررسی و کنکاش گسترده رسانه ها قرار گرفته است.

خانم عانات کام، دختری که به دليل تمايلات چپ گرايانه، در دوسالی که درسنين ۱۸ تا ۲۰ سالگی سرباز بوده و دردفترفرمانده سپاه مرکز ارتش اسرائيل وظيفه سربازی را می گذراند، دو هزار سند مهم را از جمله درباره دستورات فرماندهی کل ارتش، بروی ديسک کامپيوتری برای خود حفظ می کرد.



انتقال اين اسناد از سوی عانات کام به اوری بلاو، خبرنگار روزنامه هاآرتص، موجب افشاگری هائی درمورد برنامه های يگان های نخبه ارتش اين کشور شد.

اوری بلاو ازدسامبر ۲۰۰۹ به لندن گريخته است. پيشتر او متعهد شده بود که اصل ديسک همه سندها را به نهادهای امنيتی اسرائيل تحويل دهد اما ازاين کار سرباز زده است.

دادستانی اسرائيل جمعه اعلام کرد، درپی نقض تعهد از سوی آقای بلاو، توافق پيشين شباک با او و روزنامه هاآرتص لغو شده محسوب می شود، و شباک او را درصورت بازگشت به اسرائيل بازجوئی خواهد کرد يا گامهای ديگر ممکن است عليه وی برداشته شود.

اوری بلاو که با هزينه روزنامه پرقدرت هاآرتص درلندن زندگی می کند، گزارشی را دوباره چاپ کرده، و خود را دوست ارتشبد گابی اشکنازی، رئيس ستاد کل ارتش اسرائيل و پسر او معرفی کرده، و نوشته است که اگراو خطری داشت، نمی توانست با خانواده اشکنازی رفت و آمد کند.

درهمين حال، تحليلگران رسانه های اسرائيل تاکيد می کنند که ارتشبد اشکنازی بوده که به شباک اصرار کرد که بايد منبع افشاگری های مقالات آقای بلاو را بيابد.

دادستانی اسرائيل از سال گذشته خانم کام را مورد تعقيب قضائی قرار داده بود.

اين درحالی است که خانواده اين دختر، استراتژی حمله متقابل به دادستانی اسرائيل و رسانه های اين کشور را درپيش گرفته و والدين خانم کام در شبانه روز اخيربطورگسترده ای در رسانه های اسرائيلی حضوريافته و اتهام «جاسوسی» به دختر خود را رد می کنند اما تاييد می کنند که دخترشان اسناد را سرقت کرده و از آن پشيمان است.

خانواده خانم کام، يک خانواده بسيارمرفه و درعين حال، با سابقه آکادميک، و درجامعه اسرائيل نام آشنا هستند.

خانواده کام با رسانه های بين المللی نيز ارتباط گسترده دارد و داماد خانواده، خبرنگارواشينگتن پست در اسرائيل است.

اين خانواده می گويد اين واقعيت که اداره مميزی اسرائيل پائيز گذشته با انتشار جزئيات مربوط به برخی از اين اسناد در مقاله های آقای بلاو درروزنامه هاآرتص، در زمينه سوقصدهای ارتش اسرائيل به فعالان مسلح فلسطينی، موافقت کرده بود «بايد ثابت کند که خود مميزی اسرائيل انتشاربخشی از اين اسناد را زيان بارندانسته است».

آقای ايگال کام، پدرعانات کام، جمعه در مصاحبه های متعدد با شبکه های تلويزيون اسرائيل گفت «رسانه ها و مقامات اسرائيلی که دختر مرا جاسوس ناميده اند، اتهامات واهی زده اند».

به گفته آقای ايگال کام، دخترش در سال هائی که از خدمت ارتش سپری شده، سه بار به اروپا سفرکرد «اما برای مثال، به سفارت ايران مراجعه نکرد تا اسناد خود را به آنها بدهد».

رسانه های اسرائيلی و بين المللی تا کنون نتوانسته اند با خود خانم عانات کام مصاحبه کنند. او از حدود پنج ماه پيش موظف شده که مقررات حبس خانگی را رعايت کند. با وجود اين، او برای مواردی مانند حضور در بازجوئی از خانه خارج شده است و نيز بستگان و دوستانش می توانند آزادانه به ملاقات او بروند.

از هنگام علنی شدن ماجرا، سايت های متعدد زيادی از سوی اسرائيلی ها درشبکه های اجتماعی، مانند فيس بوک، تشکيل شده که برخی از اين سايت ها، درحمايت از خانم کام است.

اين احتمال مطرح شده که حکم خانم کام، درماه جاری ميلادی اعلام شود.

خانواده کام ابراز نگرانی می کنند که فضائی که در جامعه ايجاد شده، بر حکم قاضی اثربگذارد و حکمی وخيم صادر کند.

احتمال مجازات حبس طويل المدت برای اين دختر ۲۳ ساله مطرح است. دراسرائيل مجازات اعدام برای هيچ جرمی وجود ندارد.

بسياری ازسياستمداران اسرائيلی، از همه جناح ها، برلزوم جديت قوه قضائيه برای مقابله با اين رفتار وخيم ضد امنيتی تاکيد کرده اند.

ارتش اسرائيل می گويد که ازپس از اين ماجرا، که ازدو سال پيش مقامات امنيتی اسرائيل بوی آنرا شنيدند، سندهای مهم و بويژه مدارک محرمانه و فوق محرمانه، کدگذاری هائی شده که اگرهرکسی حتی خود کسانی که سند متعلق به آنها بوده درصدد کپی کردن کامپيوتری، چاپ يا انتقال آن برآيند، مشخص خواهد شد.

اما نگرانی اصلی مقامات اسرائيل از ۱۹۵۰ سندی است که اوری بلاو با خود به لندن برده است. (او ۵۰ سند را پس داده است و با اجازه خود آقای بلاو، در ملاقات پائيز گذشته او با شباک، مسوولان شباک، کامپيوتردستی اش را شکستند و کامپيوتر نو ديگری به او دادند).

مقامات اسرائيل می گويند که کنترلی بررفتار آقای بلاو ندارند و تا هنگامی که اين سندهای بسيار مهم در جهان سرگردان است، امنيت اسرائيل و مردم آن در معرض يکی از جدی ترين چالش های دهه های اخير قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG