لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

باراک: احتمال اقدام اسرائیل برای جلوگيری از انتقال سلاح‌های سوريه به حزب‌الله


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل گفته است، تل آويو در حال بررسی احتمال اقدام نظامی برای جلوگيری از انتقال موشک ها و سلاح های شيميايی سوريه به حزب الله لبنان است.

در همين حال روزنامه شرق الوسط نوشته است، منابع نظامی در تل آويو از آماده باش ارتش اسرائيل برای جنگ با حزب الله لبنان در صورت دست يابی اين گروه به اسلحه شيمايی سوريه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اهود باراک جمعه ۳۰ تير در مصاحبه با شبکه ده تلويزيون اسرائيل گفت: «به ارتش دستور دادم که فعاليت سازمان اطلاعاتی خود را افزايش دهد و هرآنچه که برای يک حمله لازم است فراهم کند (تا در صورت لزوم)، برای انجام يک عمليات احتمالی آماده باشيم.»

اهود باراک ادامه داد: «ما در حال پی گيری احتمال انتقال محموله‌های اسلحه پيشرفته از جمله موشک‌های ضد هواپيما يا موشک‌های زمين به زمين از اسرائيل به حزب الله لبنان هستيم. با اين وجود احتمال دارد که اسلحه شيمايی هم از سوريه به لبنان انتقال داده شود.»

وزير دفاع اسرائيل افزود: «در لحظه‌ای که سرنگونی -بشار اسد رئيس جمهور سوريه- آغاز شود، فعاليت‌های اطلاعاتی خود را دوچندان می‌کنيم و با ديگر آژانس‌های اطلاعاتی نيز در تماس خواهيم بود.»

حزب الله لبنان که در سال‌های گذشته، کمک‌های مالی و نظامی از سوريه و ايران دريافت کرده بود، در جريان جنگ ۳۳ روز خود با اسرائيل در تابستان سال ۱۳۸۵، هزاران موشک کوتاه برد به سمت اسرائيل شليک کرد. شماری از موشک‌های دوربرد حزب الله هم به مرکز اسرائيل اصابت کرد. از آن زمان مرز ميان اسرائيل و لبنان نسبتا آرام ماند.

اهود باراک روز پنجشنبه از بلندی‌های جولان سوريه که اسرائيل از حدود ۴۵ سال پيش آن را اشغال کرده است، سرکشی کرد. از اين منطقه اسرائيل می‌تواند تحرکات درون سوريه را مشاهده کند.

در همين حال روزنامه فرا منطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از رونی دانيل خبرنگار نظامی شبکه دوم تجاری اسرئيل گزارش داد که ارتش اسرائيل تصميم گرفته در صورتی که اسلحه شيمايی سوريه در دسترس حزب الله لبنان قرار گيرد، عليه اين گروه اعلام جنگ کند.

بنا بر اين گزارش، اين تصميم در جلسه فوق العاده فرماندهی ستاد مشترک ارتش اسرائيل با حضور اهود باراک در يک پايگاه نظامی نزديک به مرز با سوريه گرفته شده است. اين جلسه پس از کشته شدن شماری از سران امنيتی و نظامی سوريه در انفجار ساختمان سازمان امنيت ملی اين کشور در دمشق گرفته شده است.

اين گزارش می‌افزايد: «سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل معتقد است بشار اسد به روزهای پايانی خود در قدرت نزديک می‌شود. سوريه پس از اسد محلی برای آشوب خواهد بود چرا که اپوزيسون يک پارچه نيست و نمی‌تواند ثبات را به کشور بازگرداند. از اين رو خطر فروپاشی همه چيز وجود دارد.»

اين گزارش ادامه می‌دهد که فرماندهان نظامی اسرائيل در جلسه خود، بر مخازن اسلحه سوريه تمرکز کردند که از بزرگ‌ترين مخازن اسلحه شيمايی جهان به شمار می‌آيد. آن‌ها معتقدند که حزب الله لبنان قصد دارد به اين سلاح ها دست يافته و آن‌ها را به لبنان منتقل کند. از اين رو اين مساله را خط قرمزی دانستند که اسرائيل به هيچ وجه زير بار آن نمی‌رود و تصميم گرفتند با زور هم که شده، جلوی آن را بگيرند.

از اين رو، ارتش اسرائيل تصميم گرفت در منطقه شمالی به ويژه در مرز با سوريه در بالا‌ترين حد از آماده باش باشد. تمام مرخصی‌های آخر هفته نظاميان اسرائيلی لغو شد و به دليل شدت گرفتن درگيری‌ها و سريع شدن تحولات سوريه، از آن‌ها خواسته شد پايگاه‌های خود را ترک نکنند.

الشرق الاوسط افزوده که تلويزيون دولتی اسرائيل نيز از تماس تلفنی اهود باراک با لئون پانه‌تا وزير دفاع آمريکا در اين باره خبر داده است. در اين تماس تلفنی باراک به پانه‌تا گفته است که اسرائيل از نزديک تحولات جاری سوريه را زير نظر دارد و گمان می‌کند که کشته شدن شماری از سران امنيتی و نظامی اين کشور، سرنگونی نظام بشار اسد را تسريع می‌کند.

باراک در اين تماس تلفنی افزوده است: «اسرائيل تمام تلاش‌های حزب الله برای انتقال سامانه‌های اسلحه پيشرفته و شيمايی به لبنان را زير نظر دارد و اجازه چنين اقدامی را نخواهد داد.»

روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز پنجشنبه از هشدار مسئولان آمريکايی به اسرائيل در خصوص حمله به مخازن سلاح شيمايی سوريه خبر داده بود. به نوشته اين روزنامه، دولت آمريکا با هرگونه حمله نظامی اسرائيل به سوريه مخالفت کرده چرا که چنين حمله‌ای می‌تواند باعث پيشتيبانی عربی از بشار اسد در مقابل مداخله اسرائيل شود.

نيويورک تايمز افزوده که اين هشدار در جراين سفر تاو دانيليون مشاور امنيت ملی رئيس جمهور آمريکا در اوايل هفته به اسرائيل يعنی پيش از کشته شدن شماری از سران امنيتی و نظامی سوريه در انفجار دمشق داده شده است.

روزنامه اسرائيلی معاريو روز جمعه نوشته بود که فرماندهی ستاد مشترک ارتش اسرائيل خبرهايی از نگرانی شديد رهبران ايران از بحرانی شدن اوضاع سوريه دريافت کرده است. بنا بر اين خبر‌ها، فرماندهان نيروهای نظامی در تهران جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی اين موضوع برگزار کردند.

گزارش روزنامه معاريو به نقل از مقام‌های نظامی اسرائيل نوشته است: «نمی‌دانيم فرماندهان نظامی ايران چه تصميم‌هايی گرفته‌اند. اما می‌دانيم که آن‌ها به راحتی اجازه سرنگونی همپيمانشان بشار اسد را نمی‌دهند و بعيد نيست در اين راستا دست به اقدام‌های شيطانی عليه اسرائيل بزنند.»

اسرائيل حزب الله لبنان و ايران را متهم به حمله انتحاری روز چهارشنبه به اتوبوس حامل گردشگران اسرائيلی در بلغارستان کرده است. در اين حمله پنج گردشگر اسرائيلی کشته و شماری ديگر زخمی شدند. ايران هرگونه دست داشتن خود در اين حادثه را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG