لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

انتشار سندی درباره حمله اسرائيل به ايران؛ جنگ تبليغاتی يا طرحی واقعی؟


در ميانه گزارش های فزاينده رسانه ای در مورد قريب الوقوع بودن زمان حمله يکجانبه اسرائيل به تأسيسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران، يک بلاگر آمريکايی نيز مدعی دريافت سند و «يادداشتی» از اسرائيل در مورد جزييات طرح جنگی اسرائيل شده است.

ريچاد سيلورستاين در وبلاگ خود مدعی شده است که اين يادداشت را از يک سياستمدار اسرائيلی که وزير پيشين دولت اين کشور بوده است، دريافت کرده است.

اين بلاگر آمریکایی ادعا کرده است که سياستمدار يادشده اسرائيلی اين يادداشت را از يکی از نظاميان مرتبط با خود دريافت کرده است و او را در رديف آن شمار از اسرائيلی هايی که از راه اين افشاگری می خواهند که مانع از آغاز جنگ شوند، توصيف کرده است.

در همين حال، به باور برخی از ناظران، مطلبی که آقای سيلورستاين در وبلاگ خود منتشر کرده است، ممکن است که بخشی از همان جنگ روانی مورد نظر دولت اسرائيل باشد تا از يکسو اهرم فشار بر گرده جمهوری اسلامی برای تمکين به خواسته های جامعه جهانی سنگين تر شود و از ديگر سو، اسرائيل به کشورهای مذاکره کننده هسته ای با ايران نيز اخطار دهد که در قصد خود برای رفتن به سوی جنگ جدی است تا آنها ناچار شوند که فشار بر ايران را افزايش دهند.

«بی بی سی ورلد» نیز که این «یادداشت» را رویت کرده، نوشته است: هیچ راهی وجود ندارد که بتوان تایید کرد که این سند متعلق به دولت اسرائیل است .

همه اين ها در حالی است که مباحثات عمومی در اسرائيل در مورد سياست محور بنيامين نتانياهو نخست وزير و اهود باراک وزير دفاع به اوج بی سابقه ای رسيده است و در کابينه محدود وزيران پست های حساس امنيتی و نظامی نيز تا چند روز پيش شمار وزيرانی که مخالف جنگ بودند، نيمی از هشت وزير را در برمی گرفت اما با گزينش وزير جديدی برای پست وزارت پشت جبهه، گفته می شود که کفه تا کنون متوازن اين ترازو اکنون به سود حاميان جنگ سنگينی می کند.

بنيامين نتانياهو اوايل اين هفته آقای آوی ديختر را که تا پيش از اين در صف اوپوزيسيون بود، به دولت کشاند زيرا اين رييس پيشين شباک به داشتن ديدگاههای حمايت از نظامی گری در برابر برنامه هسته ای ايران مشهور شده بود.

در هرحال، ريچارد سيلورستاين روزنامه نگار يهودی آمريکايی مدعی است که در يادداشتی که از طريق همان سياستمدار اسرائيلی مخالف جنگ بدست او رسيده است، اسرائيلی ها جنگ را با يک نبرد بزرگ سايبری آغاز خواهند کرد و سپس در چند مرحله، از طيف وسيعی از جنگ افزارها و ادوات نظامی که عمدتاً ساخت خود اسرائيل است، استفاده خواهند کرد.

در حالی که تصور می شد که برخی از اين جنگ افزارها هنوز در دست تکميل باشند، «يادداشت» مزبور مدعی است که در نبرد پيش رو، اين تجهيزات به مرحله کارآيی و بهره برداری خواهند رسيد و لذا از آنها نيز استفاده خواهد شد.

اين «يادداشت» مدعی است که پس از فلج کردن کامل رادارهای ايران از طريق نبرد سايبری کوتاه مدت و برق آسا که امکان رصد کردن امور را از دست ايران بگيرد، عمليات بمباران آغاز خواهد شد؛ موشک های باليستيک با کلاهک های متعارف به سوی هدف های هسته ای روانه خواهند شد و موشک های هدايت شونده (کروز) از زيردريايی های نيروی دريايی اسرائيلی که تا آن زمان به خليج فارس رسيده اند، شليک خواهد گرديد.

از مدتی پيش بحث مربوط به موافقت محرمانه دولت های آلمان در زمينه مجهز کردن زيردريايی های آلمانی از نوع «دولفين» به کلاهک های هسته ای که از سوی آلمان به اسرائيل تحويل شده و در آينده نيز شمار ديگری از اين زيردريايی ها به اسرائيل داده خواهد شد، مطرح بوده است و رسانه های آلمانی در اين زمينه به تازگی گزارش های زيادی منتشر کرده بودند.

اما روشن نشده است که کلاهک های نصب شده در زيردريايی های ساخت آلمان از نوع زوبين انداز آلمانی است يا کلاهک نوع اسرائيلی آن مطرح است؟.

«يادداشتی» که آقای ريچارد سيلورستاين مدعی دريافت آن از سوی يک سياستمدار اسرائيلی شده است، اين ادعا را نيز مطرح می کند که اسرائيل در تعرض نظامی خود به ايران، به حمله به سايت های هسته ای بسنده نخواهد کرد بلکه سيستم های کنترل و فرماندهی، مراکز و تأسيساتی را که برای پژوهش های اتمی به کار می رود همراه با اقامتگاههای مسئولان ارشد برنامه های هسته ای و موشکی ايران هدف قرار خواهد داد.

ريچارد سيلورستاين همچنين با استناد به همان «يادداشت» رسيده از اسرائيل مدعی است که پس از موج نخست حملات، اسرائيل سريعاً به ارزيابی های لازم در مورد ميزان خسارت وارده به هدف ها اقدام خواهد کرد و از طريق ماهواره ابعاد لطمات را ارزش يابی کرده و سپس اين بار، جنگنده هايی با خلبانان آن برای حمله به يک سری هدف ها که در يک «فهرست کوتاه» تعيين شده اند، فرستاده خواهند شد زيرا اطمينان يافتن از موفقيت حمله به هدف های ذکرشده ضروری است.

همين «يادداشت» ادعايی از استفاده اسرائيلی ها از نوعی فن آوری جديد اين کشور دم می زند که بنوشته آقای سيلورستاين، جنگنده های اسرائيلی را به پرنده هايی غير قابل رويت مبدل خواهد کرد و اين روزنامه نگار مدعی است که اسرائيل حتی آمريکا را از رموز اين فن آوری پيشرفته خود بی خبر گذاشته است؛ گويی که انسان داستانی تخيلی از نوشته های تام کلنسی را مطالعه می کند.

در همين حال، اين «يادداشت رسيده از اسرائيل به آمريکا» به اينکه ايران احتمالاً در واکنش به اين بمبارانهای وسيع به چه اقداماتی دست بزند، هيچ اشاره ای ندارد و نيز از احتمال کشيده شدن پای اسرائيل به نبردی با حزب الله لبنان پس از آماج راکت هايی که اين همپيمان ايران به سوی شهرهای اسرائيلی روانه کند، کاملاً غفلت کرده است.

بسياری از مهره های پيشين اطلاعاتی، نظامی و امنيتی اسرائيل که با حمله مخالف هستند، نسبت به عملی کردن اين طرح در مقطع کنونی هشدار می دهند اما توان کشورشان را در عملی کردن طرح چندان مورد پرسش قرار نمی دهند اما ابعاد و ميزان طرحی که در «يادداشت» مزبور عنوان شده است، بايد اوج تواناييها و بيشترين بهره برداری از آخرين حدّ توش و توان اين ارتش باشد.

اين «يادداشت» چه حقيقی باشد چه تنظيم شده با اغراض خاص، اکنون به بخشی از مباحثات دامنه دار در ميان افکار عمومی، رسانه ها و سياستمداران موافق و مخالف جنگ در اسرائيل مبدل شده است.

مهره های اسرائيلی مخالف با جنگ در مقطع کنونی از پيچيدگی های غير مترقبه ای که پس از اين تعرض بوجود آيد و از بی ثبات شدن منطقه تا مدت های طولانی نگران هستند و نيز می پرسند که دستآورد مشخص و دقيق اين حمله چه خواهد بود؟ زيرا بمباران ها ممکن است که تنها مدتی برنامه اتمی ايران را با تعويق روبرو کند اما ايران ممکن است بر اين تعويق نيز غلبه کند.

افزون بر همه اين ها، اين گروه از اسرائيلی های مخالف جنگ در مقطع کنونی، می گويند که اين اقدام يکجانبه می تواند که مناسبات راهبردی کشورشان با آمريکا را، آنهم در حالی که آمريکا در آستانه انتخابات رياست جمهوری است، با چالش روبرو کند.

اما در هر حال، بنظر می رسد که نتانياهو و باراک چنين وانمود می کنند که زمانی که حمله را الزامی بدانند، از عملی کردن آن شانه خالی نخواهند کرد.

«يادداشت» منتشره در وبلاگ ريچارد سيلورستاين در حالی است که دکتر کولين کاهل استاد دانشگاه جرج تاون آمريکا و يک مشاور در کارزار انتخاباتی باراک اوبام که دو سال نيز مشاور وزير دفاع آمريکا بوده و سيزده بار در اين دو سال به اسرائيل سفر کرده بود، سه شنبه به وبسايت خبری المونيتور گفته بود که نتانياهو و باراک بلوف نمی زنند.

يک منبع بلندپايه اسرائيلی نيز سه شنبه به خبرگزاری های کشورش گفته بود که جامعه جهانی بايد يک يا دو هفته برای ايران سقف زمانی بگذارد تا به درخواست های بين المللی در زمينه توقف غنی سازی اورانيوم گردن نهد و در غير اين صورت، دنيا بايد شکست و پايان مذاکرات هسته ای با ايران را اعلام کند.

در همين حال، نخست وزير اسرائيل نيز در نشست ويژه ای که چهارشنبه در بيت المقدس برای بررسی بودجه نظامی پنج سال آينده اين کشور برگزار شد، از «چالش ها و مخاطرات مهمی که در منطقه ممکن است متوجه اسرائيل شود» سخن گفت و در روزهای گذشته نيز بارها تکرار کرد که «اتمی شدن ايران» هرگز تحمل نخواهد شد.

اين در حالی است که آيت الله خامنه ای رهبر ايران که در هفته های اخير در مورد نداهای مطرح شده در اسرائيل سکوت کرده بود، چهارشنبه در تهران در سخنانی در آستانه «روز قدس» و تظاهرات ضد اسرائيلی که حکومت ايران در شهرهای ايران تدارک می بيند، گفت که «زائده دروغين و جعلی صهيونيستی از صحنه جغرافيا محو خواهد شد».
XS
SM
MD
LG