لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

اسرائيل درخواست آمريکا برای توقف شهرک سازی را رد کرد


اسرائيل روز پنجشنبه با رد درخواست آمريکا برای توقف ايجاد شهرک های يهودی نشين در کرانه باختری، اعلام کرد به عمليات ساخت و ساز در اين منطقه ادامه خواهد داد.

هيلاری کلينتون، روز چهارشنبه گفته بود که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا، خواستار توقف بدون استثناء ايجاد شهرک های يهودی نشين در کرانه باختری، از جمله شهرک سازی «رشد طبيعی» است.

منظور وزير امور خارجه آمريکا از شهرک سازی «رشد طبيعی»، شهرک های جديدی است که اسرائيل می گويد: به علت رشد خانواده های يهودی ساخته می شود.

مارک رگف، سخنگوی دولت اسرائيل، روز پنجشنبه گفت: «بايد اجازه داده شود که زندگی عادی اين جوامع ادامه يابد.»

وی تاييد کرد: منظور وی اين است که عمليات ساخت و ساز در اين مناطق ادامه می يابد.

اسرائيل در روزی به اظهارات خانم کلينتون واکنش داده که قرار است باراک اوباما در واشينگتن با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، گفت و گو و مذاکره کند.

محمود عباس گفته است: درخواست برای توقف شهرک سازی توسط اسرائيل مهم ترين موضوعی است که در ديدار با باراک اوباما طرح خواهد کرد.

از زمان روی کار امدن دولت جدید آمریکا، واشينگتن به طور علنی بيشتر از دوران جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، به انتقاد از اسرائيل می پردازد.

آمريکا و بسياری از کشورهای جهان شهرک های يهودی نشين را مانعی برای برقراری صلح می دانند. اين شهرک ها در مناطقی واقع شده اند که قرار است بخشی از قلمرو دولت آينده فلسطينيان باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بيش از ۲۸۰ هزار یهودی ساکن این شهرکها به همراه دو ميليون فلسطينی در کرانه باختری زندگی می کنند.

مارک رگف می گويد: سرنوشت شهرک های موجود در مذاکرات صلح با فلسطينيان رقم خواهد خورد. وی تصريح کرد که اسرائيل درصد ساخت شهرک های تازه نيست و شهرک های غير قانونی را تخريب خواهد کرد.

رهبران آمريکا و اسرائيل در خصوص مسئله روابط اسرائيل و فلسطينيان اختلاف نظر دارند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير راستگرای اسرائيل، تاکنون از پذيرش تشکيل دولت مستقل فلسطينی سر باز زده است. اين در حالی است که تشکيل این دولت مورد حمايت باراک اوباما است.

خانم کلينتون روز چهارشنبه گفته بود: در ديدار هفته گذشته باراک اوباما و بنیامين نتانياهو، رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده بود که واشينگتن توقف شهرک سازی ها را به عنوان يک عامل مهم در راستای تشکيل دولت فلسطين در کنار اسرائيل می داند.

هيلاری کلينتون تاکيد کرده بود : توقف شهرک سازی ها به نفع روند صلح است.

براساس طرح صلح «نقشه راه» که در سال ۲۰۰۳ مطرح شد، اسرائيل بايد همه شهرک سازی ها را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG