لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

ایتالیا؛ بحران پیامد قتل خبرنگار افغان


دانيله ماستروجاکومو توسط طالبان به گروگان گرفته شده بود اما پس از چند هفته ازاد شد
دانيله ماستروجاکومو توسط طالبان به گروگان گرفته شده بود اما پس از چند هفته ازاد شد

قتل اجمل نقشبندی، خبرنگار افغانی که به عنوان مترجم با روزنامه ايتاليائی لا رپوبليکا همکاری می کرد و يکشنبه توسط طالبان قتل رسيد، به بحران سياسی در ايتاليا دامن زده است.


سخنگوی ملا دادالله مدعی است اجمل نقشبندی، خبرنگار ۲۳ ساله افغانی را که به عنوان مترجم فرستاده ويژه روزنامه لا رپوبليکا را در سفرش به هلمند همکاری می کرد، و ۵ مارس گذشته با دانيله ماستروجاکومو توسط طالبان به گروگان گرفته شده بود، گردن زده شده است.


سخنگوی نيروهای امنيتی افغانستان نيز شکی ندارد که اين جوان افغانی به قتل رسيده است، هر چند که هنور جسد او پيدا نشده است.


طالبان به دولت افغانستان پيام فرستاده بودند آماده اند اجمال نقشبندی را با چند زندانی تعوبض کنند. پيشنهادی که البته مورد قبول حامد کرزای، رييس جمهور افغانستان قرار نگرفت.


خبر قتل اجمل ، با وجود مصادف بودن با تعطيلات عيد پاک و منتشر نشدن روزنامه ها در ايتاليا، به بحث داغی دامن زده است.


رناتو اسکيفانی ، سخنگوی پارلمانی «زنده باد ايتاليا» ، مهم ترين تشکل اوپوزيسيون، از دولت ائتلافی ميانه و چپ خواست در پارلمان حاضر شده و توضيح دهد «به چه دليلی اجمل نقشبندی همزمان با خبرنگار لارپوبليکا آزاد نشد و چرا دولت رم نسبت به سرنوشت اين جوان بيگناه افغانی از خود علاقه ای نشان نداد.»


اسکيفانی معتقد است «دولت ميانه و چپ نه تنها در مقابل ايتاليائی ها بلکه در مقابل افغان ها نيز بايد در رابطه با قتل ناجوانمردانه اجمل پاسخگوباشد.»


روکو بوتيليونه رهبر دمکرات های مسيحی بر اين نظر است که اين جنايت دو سوال را مطرح می سازد: «چرا دولت نيروهای امنيتی را کنار گزارد و يک سازمان غير دولتی را مامور مذاکره با طالبان کرد؟ و چرا دولت در رابطه با اين گروگان گيری فعاليت هايش را با متحدينش در افغانستان هماهنگ نکرد؟.»


روبرتو مارونی ، از جمله رهبران «اتحاديه شمال» ، و وزير کشور سابق ايتاليا، می گويد بايد کميسيونی پارلمانی برای تحقيق در رابطه با معامله با طالبان و گردن زدن اجمل تشکيل شود.


دکتر جينو استرادا بنيان گزار سازمان غير دولتی «اضطراری» که در افغانستان دو بيمارستان را اداره می کند و به نمايندگی از دولت ايتاليا با طالبان مذاکره کرد، دولت های رم و کابل را مسئول می داند. مدير بيمارستان «اضطراری» در ولايت هلمند، رحمت الله حنيف بلافاصله پس از آزادی خبرنگار لارپوبليکا توسط نيروهای امنيتی کابل دستگير شد و هنوز در بازداشت بسر می برد.


سعيد انصاری، سخنگوی نيروهای امنيتی افغانستان مدير افغانی «اضطرازی» را متهم به همکاری با طالبان و نقش داشتن در گروکان گيری می کند.


نخست وزير ايتاليا ، رومانو پرودی، بدون پاسخگوئی به اتهامات اوپوزيسيون تنها به محکوم کردن طالبان بسنده کرد و گفت «دولت هر آنچه در امکاناتش بود را انجام داده است و بهيچ وجه خودر را مقصر نمی داند».


پيرو فاسينو، رهبر «دمکرات های چپ» نيروهای اوپوزيسيون ايتاليا را متهم به «بهره برداری سياسی از اين فاجعه » کرد. بحث در رابطه با معامله دولت ايتاليا با طالبان و کشته شدن خبرنگار افغانی در روزهای آينده با بازگشت رسانه ها به دکه های روزنامه فروشی ادامه خواهد يافت و احتمالا پارلمان نيز مجبور به بحث در اين رابطه خواهد شد.


XS
SM
MD
LG