لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

سفر وزیر امور خارجه اسراییل به چین


تزيپ ليونی، وزير امورخارجه اسراييل، برای گفت وگو با مقام های دولت چين به پکن سفر می کند.
تزيپ ليونی، وزير امورخارجه اسراييل، برای گفت وگو با مقام های دولت چين به پکن سفر می کند.

تزيپی ليونی، وزير امورخارجه اسراييل، برای گفت وگو با مقام های دولت چين درباره «تحريم های تازه عليه ايران» روز شنبه بيست و هفتم اکتبر عازم پکن شد.


به گفته مقام های اسراييلی، خانم ليونی در ملاقات های روز دوشنبه و سه شنبه خود با مقام های چينی خواهد کوشيد تا آنها را ترغيب کند که از تشديد تحريم ها عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد حمايت کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران با سرپيچی از اين قعطنامه ها به توسعه برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.


تزیپی ليونی در ملاقات های روز دوشنبه و سه شنبه خود با مقام های چينی خواهد کوشيد تا آنها را ترغيب کند که از تشديد تحريم ها عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد حمايت کنند

آمريکا و برخی قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


چين به همراه روسيه اخيراً مانع از تلاش کشورهای عضو گروه موسوم به ۱+۵ (پنج عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان) برای تصويب قطعنامه تازه ای در شورای امنيت به منظور اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران شدند.


به دنبال اصرارمسکو و پکن، کشورهای عضو گروه ۱+۵ توافق کردند که برای اتخاذ هر تصميم تازه ای در قبال تشديد تحريم ها عليه ايران در انتظار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از نتايج مذاکرات خود با تهران، بنشينند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری با ايران به توافقی دست يافت که بنابرآن، ايران متعهد شد «ابهاماتی» و «سوال های باقی مانده» درباره فعاليت های هسته ای خود را رفع کند.


ناظران می گويند که صدور يا عدم صدور قطعنامه سوم عليه ايران در شورای امنيت به محتوای اين دو گزارش مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از مذاکرات خود با ايران و گزارش مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در پايان ماه نوامبر، بستگی دارد.


سفر اولمرت به روسيه


در همين راستا و برای جلب همکاری روسيه، اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل روز پنجشنبه ۱۸ اکتبر با سفر به مسکو با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، درباره برنامه هسته ای ايران گفت وگو و مذاکره کرده بود.


نتايج سفر اخير رييس جمهوری روسيه به تهران، محور گفت وگوهای آقای اولمرت وآقای پوتين را تشکيل می داد.


به گفته سخنگوی نخست وزير اسراييل در جريان ملاقات سه ساعته، آقای اولمرت با تاکيد براين که «ايران در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است» و گفت:«تحريم های اقتصادی و ديپلماتيک از سوی جامعه بين المللی می تواند ايران را در دستيابی به اهداف خود باز دارد».


XS
SM
MD
LG