لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

هشدار اسرائيل درباره «قاچاق اسلحه از ایران» به غزه


وزير امور خارجه اسرائیل گفت: «بايد به ايران گوشزد کرد که قاچاق سلاح به سوريه، لبنان و حماس نقض موافقتنامه های بين المللی است و بايد متوقف شود.»
وزير امور خارجه اسرائیل گفت: «بايد به ايران گوشزد کرد که قاچاق سلاح به سوريه، لبنان و حماس نقض موافقتنامه های بين المللی است و بايد متوقف شود.»
تسيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی آنچه که وی قاچاق سلاح از ايران به نوار غزه خواند، ادامه يابد، اسرائيل عمليات نظامی ديگری در اين منطقه انجام خواهد داد.

وزير امور خارجه اسرائیل گفت: «بايد به ايران گوشزد کرد که قاچاق سلاح به سوريه، لبنان و حماس نقض موافقتنامه های بين المللی است و بايد متوقف شود.»

تسيپی ليونی افزود: «اگر قاچاق سلاح به غزه ادامه يابد، اسرائيل چاره ديگری به جز آغاز عمليات (نظامی) ديگری را ندارد.»

اسرائيل در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ برای متوقف کردن حملات راکتی از نوار غزه به خاک خود به این منطقه حمله کرد. اين حملات که ۲۲ روز ادامه داشت به گفته منابع فلسطينی يک هزار و ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت.

منابع اسرائيلی نيز می گويند در اين مدت ۱۳ اسرائيلی کشته شدند.

در ۱۸ ژانويه سال جاری اسرائيل به طور یکجانبه اعلام کرد که عملیات نظامی در غزه را متوقف می کند. از آن زمان تاکنون به طور پراکنده حماس و اسرائيل به عمليات طرف مقابل واکنش نشان داده اند.

اسرائيل همواره ايران را متهم کرده است که برای جنبش اسلامگرای حماس در نوار غزه سلاح ارسال می کند. تهران اين اتهامات را رد می کند.

يکی از شروط اسرائيل برای آتش بس پايدار در غزه ، توقف کامل قاچاق سلاح به اين منطقه است و از ماه گذشته تاکنون هواپيماهای اسرائيل مناطقی را در مرز غزه با مصر به طور متناوب بمباران کرده اند.

مقامات اسرائيل می گويند گروه حماس از طريق تونل هايی در مرز غزه با مصر اقدام به قاچاق اسلحه می کند.

منابع نظامی اسرائيلی روز چهارشنبه اعلام کردند که هفت تونل قاچاق اسلحه را بمباران کرده اند.

به گفته منابع یاد شده، اين عمليات در واکنش به پرتاپ دو راکت به خاک اسرائيل انجام شد. تلفاتی از اين دو عمليات گزارش نشده است.

سفر کلینتون به منطقه

در همين حال، قرار است هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا در اجلاسی برای کمک به غزه در مصر شرکت کند.

به گفته مقامات اسرائيلی، خانم کلينتون برای مذاکره با مقامات دولت این کشور و تشکیلات خود گران فلسطينی به کرانه باختری و تل آويو سفر خواهد کرد.

به گزارش روزنامه اسرائيلی هاآرتض، خانم کلينتون در ملاقات خود با مقام های اسرائيلی درباره رفع موانع بر سر امداد رسانی به غزه مذاکره می کند.

از زمان آتش بس یکجانبه اسرائیل در غزه، نیروهای امدادرسانی برای ارسال کمک های انساندوستانه به این منطقه با مشکل مواجه هستند.

از سوی ديگر در جريان مذاکرات صلح بين گروه اسلامگرای حماس و گروه فتح در مصر دو گروه قول داده اند تا زندانيان گروه مقابل را آزاد کنند.

پس از پايان مذاکرات روز چهارشنبه در قاهره، مقامات دو گروه اعلام کردند آزادی بازداشت شدگان مهم ترين محور گفت وگو های آنها بوده است.

انتظار می رود مذاکرات دولت وحدت ملی فلسطين با عنوان «گفت و گوهای ملی» با حضور گروه های فلسطينی روز پنجشنبه در قاهره آغاز شود.

رقابت بين گروه حماس و فتح به دنبال پيروزی حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ شدت گرفت. پس از آن در سال ۲۰۰۷، نيروهای حماس کنترل نوار غزه را در اختيار گرفته و نيروهای فتح را از اين منطقه بيرون راندند.

مقام های فتح اعلام کردند که نزديک به ۴۰ زندانی عضو حماس رادر کرانه باختری آزاد کرده اند.
XS
SM
MD
LG