لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

حراج آثار هنرمندان معاصر ايرانی در لندن


يکی از آثار محمد احصايی هنرمندی که با نقاشیخط های خود اعتباری جهانی يافته است
يکی از آثار محمد احصايی هنرمندی که با نقاشیخط های خود اعتباری جهانی يافته است

آثاری از هنرمندان معاصر ايران، در يک حراج در لندن، با قيمت هايی غير منتظره به فروش رفت.


اين آثار که در قالب يک نمايشگاه فروش آثار هنری تحت عنوان «هنر معاصر جهان عرب و ايران» چهارشنبه گذشته برگزار شد، قيمت آثار هنرمندان ايران را در بازار جهانی، به نحو بی سابقه ای افزايش داد.


يکی از آثار محمد احصايی، هنرمندی که با مجموعه نقاشیخط های خود اعتباری جهانی يافته است، بيش از ۲۱۷ هزار دلار و مجسمه ای برنزی از پرويز تناولی مجسمه ساز مدرنيست ايرانی با عنوان «هيچ» نزديک به ۱۸۰ هزار دلار فروخته شدند.


يکی از آثار محمد احصايی هنرمندی که با نقاشیخط های خود اعتباری جهانی يافته است بيش از ۲۱۷ هزار دلار و مجسمه ای برنزی از پرويز تناولی مجسمه ساز مدرنيست ايرانی با عنوان «هيچ» نزديک به ۱۸۰ هزار دلار فروخته شدند

علاوه بر آن، يکی از عکس های عباس کيارستمی نيز در همين حراج به قيمت ۵۵ هزار دلاربه فروش رسيد.


اثر محمد احصايی در حراجی چهارشنبه شب گران ترين اثری بود که در ميان کليه آثار ايرانيان، اعراب، هندی ها و پاکستانی ها به فروش رسيد.


علاوه بر اين سه هنرمند صاحب نام، آثار ديگری از منيره فرمانفرمائيان، ابوالقاسم سعيدی، حسين زنده رودی، بهمن جلالی، رکنی حائری زاده، فريده لاشايی، صادق تير افکن، فرهاد مشيری، شادی قديريان، فرهاد احرارنيا، نيکی نجومی، گلناز فتحی و رضا درخشانی نيز در اين حراجی عرضه شد


فروش اين آثار از سوی موسسه ساتبيز در لندن در حالی صورت گرفته است که موسسه معتبر ديگری به نام کريستيز نيز هفته آينده نهم آبان ماه ۶۰ اثر از هنرمندان معاصر و مدرنيست ايران را يکجا در هتل جميرا در شهر دبی به حراج خواهد گذاشت.


بسياری از ناظران بر اين باورند که رکورد فروش آثار ايرانيان در آن روز باز هم جابه جا خواهد شد.


به گفته کارشناسان هنری، روند رو به رشد توجه موسسات بزرگ جهانی به آثار هنرمندان معاصر و مدرنيست ايران چه در زمينه تابلوهای نقاشی و چه عکس و آثار حجمی، نشان از رويدادی تازه در تاريخ هنر معاصر ايران دارد.


اين کارشناسان معتقدند که فصل تازه ای از شکوفايی هنر معاصر ایران در عرصه های بين المللی، علی رغم به گفته آنان عدم حمايت وزارت ارشاد و دولت، در حال رخ دادن است.


XS
SM
MD
LG