لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

انتشار روزنامه «مغرب» متوقف شد


صفحه اول روزنامه مغرب دوشنبه ششم آذرماه
صفحه اول روزنامه مغرب دوشنبه ششم آذرماه
روزنامه مغرب، در شماره روز دوشنبه ششم آذرماه اعلام کرده است که به دنبال به وجود آمدن «کژتابی هايی» درباره طرح صفحه اول اين روز نامه در روز پنجشنبه،‌تا برگزاری جلسه هيات بر نظارت مطبوعات منتشر نخواهد شد.

در مطلبی در صفحه اول روزنامه مغرب آمده است:« طرح صفحه اول روزنامه پنجشنبه دوم آذر «مغرب» باعث به وجود امدن کژتابی هايی در اذهان مخاطبان روزنامه شده است که گرچه از آن اعلام برائت می کنيم اما در راستای احترام به قانون تصميم گرفتيم تا برگزاری اولين جلسه هيئت نظارت بر مطبوعات و تصميم اين هيئت از ادامه انتشار روزنامه خودداری کنيم.»

در ادامه اين مطلب ابراز اميدواری شده است:«انشالله اگر توفيق حيات داشتيم سعی می کنيم با رويکرد جديد به جمع خانواده مطبوعات باز گرديم.»

صفحه اول روز پنجشنبه روزنامه مغرب
صفحه اول روز پنجشنبه روزنامه مغرب
روزنامه مغرب در روز پنجشنبه ذيل تيتر يک خود با عنوان «ختم سوال» کاريکاتوری چاپ کرده بود که محمود احمدی‌نژاد را لبخندزنان در حال پاره کردن يک برگ کاغذ نشان می‌داد.

مقصود از ختم سوال در اين تيتر تازه‌ترين حکم حکومتی آيت‌الله خامنه‌ای است که روز چهارشنبه، اول آذرماه، به نمايندگان مجلس شورای اسلامی دستور داد که «طرح سوال از رئيس جمهوری را ادامه ندهيد»، دستوری که بلافاصله از سوی اعضای مجلس ايران اجرا شد.

این در حالی است که پدرام پاک‌آيين، مديرکل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، دوم آذرماه، از شکايت اين وزارتخانه از روزنامه مغرب، به دليل درج کاريکاتوری از محمود احمدی‌نژاد در همين روز خبر داده بود.

مديرکل مطبوعات وزارت ارشاد درج اين کاريکاتور را تنها يکی از «تخلفات زياد» روزنامه مغرب دانسته و به خبرگزاری فارس گفته بود که چاپ اين کاريکاتور «حاکی از بی‌توجهی به منافع ملی و تکاليف قانونی» مطبوعات است.

پدرام پاک‌آيين همچنين ابراز اطمينان کرده است که هيئت نظارت بر مطبوعات ايران پس از تعطيلات ماه محرم با اين «تخلف» روزنامه مغرب «برخورد قاطع» خواهد کرد.

این مقام وزارت ارشاد ضمن اشاره به اين که تاکنون «تذکراتی» به روزنامه مغرب داده شده و از سوی مديران اين روزنامه ناديده گرفته شده همچنين اعلام کرده است که چاپ چنين کاريکاتوری نشانه «تخلف آشکار از ماده شش قانون مطبوعات» کشور است.

اين نخستين بار نيست که چاپ کاريکاتوری در يک نشريه واکنش منفی و تند مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

در اوايل مهرماه سال جاری نيز ۱۵۰ نماينده مجلس شورای اسلامی به طرح هادی حيدری در روزنامه شرق اعتراض کردند، اعتراضی که به توقيف اين روزنامه انجاميد.

در همين ماه، پس از آن که روزنامه مغرب مصاحبه‌ای با محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق ايران،‌ را در صفحه اول خود چاپ کرد، مديرمسئول اين روزنامه بازداشت و سپس با قيد وثيقه آزاد شد. به دنبال اين اتفاق، دادستان کل کشور اتهام او را «غيرمطبوعاتی» توصيف کرد.
XS
SM
MD
LG