لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

نتانیاهو: ۱+۵ ایران را به تغيير سياست انکار هولوکاست وادار کند


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل شرط جديدی برای پيمان نهايی اتمی شش قدرت جهانی با ايران مطرح کرده و خواهان آن شده است که کشورهای گروه ۱+۵، دولت ايران را «به تغيير سياست های انکار هولوکاست وادار کنند».

بنيامين نتانياهو اين درخواست را يکشنبه هفدهم آذر در سخنرانی ويديويی از بيت المقدس برای همايش «سابان» در مرکز مطالعات بروکينگز در واشينگتن مطرح کرد.

نتانياهو گفت: «مذاکرات برای پيمان نهايی با ايران نه تنها بايد سياست های اتمی اين کشور را تغيير دهد بلکه بايد با قاطعيت خواهان آن شد که سياست کشتار همگانی (انکار هولوکاست) از سوی ايران تغيير کند».

نخست وزير اسرائيل مدعی شد که جمهوری اسلامی ايران «متعهد به نابودی» اسرائيل است.

اين درحالی است که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ايران، اين دولت به انکار هولوکاست نپرداخته و کشتار يهوديان بدست آلمان نازی در سالهای جنگ جهانی دوم را واقعيتی تاريخی ناميده است.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران نيز چند ماه پيش در توييتر خود نوشت «کسی که هولوکاست را انکار می کرد، رفته است». اشاره او به محمود احمدی نژاد رييس جمهوری پيشين ايران بود.

بنيامين نتانياهو در سخنرانی يکشنبه خود برای همآيش «سابان» با تکرار «خطر جدی دستيابی ايران به توانايی اتمی نظامی» اين را نيز تکرار کرد که دولت او «برای دفاع از موجوديت و مردم اسرائيل» به «هر اقدام لازم» دست خواهد زد.

با وجود اين، نتانياهو در سخنان روز يکشنبه خود، اختلافات اسرائيل و آمريکا در مورد پيمان اتمی بدست آمده با ايران را بی اهميت دانست و گفت: «در ميانه تلاطم های سالهای اخير در خاورميانه، دوستی عميق اسرائيل و آمريکا، مانند صخره ای استوار و بدون تزلزل بوده است».

سخنرانی ويديويی نتانياهو برای همآيش «سابان» در واشينگتن يک روز پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما شنبه شانزدهم آذر با حضور در اين همآيش، تاکيد کرد که هر راهکار ديگر به جای ديپلماسی در برابر ايران، بسيار پرهزينه خواهد بود.

به گفته اوباما، بايد واقع گرايی را ملاک عمل قرارداد و روياپردازی هايی را که نمی توان عملی کرد، کنار گذاشت.

اوباما گفت همانگونه که او نمی تواند همه لوايح مورد نظر خود را به تصويب کنگره آمريکا برساند، در مورد راهکار مقابله با برنامه اتمی ايران نيز قادر به عملی کردن همه آرزوهای خود نيست.

اوباما در مورد توافق اتمی بدست آمده ميان کشورهای ۱+۵ با ايران گفت اين پيمان، گسترش برنامه اتمی ايران را مدتی متوقف می کند و فرصتی بوجود می آورد که سنجيد آيا می توان معضل هسته ای ايران را از راهکار ديپلماتيک به فيصله نهايی رساند يا نه.

باراک اوباما گفت اگر در پايان دوره توافق موقتی اتمی با ايران معلوم شود که راهکار ديپلماتيک پاسخگو نيست، اوضاع وخيم تر نمی شود و نظام تحريم ها به طور کامل قابل احياست و حتی تحريم ها عليه ايران ممکن است شديدتر شود.

اوباما بخت دستيابی به توافق نهايی اتمی با ايران از راه ديپلماسی را پنجاه - پنجاه ارزيابی کرد.

بنيامين نتانياهو راهکار دولت آمريکا و ساير قدرت های مذاکره کننده در برابر ايران را «اشتباهی تاريخی» ناميده و خواهان آن شده است که اين «اشتباه» در زمان تنظيم معامله نهايی اتمی با ايران جبران شود.

در همين حال، شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل يکشنبه در همآيش «تجارت جهان» در تل آويو و در جريان مصاحبه با شبکه سی ان ان، برای ديدار با حسن روحانی ابراز آمادگی کرد.

اما شيمون پرز نيز شرط تازه ای برای پيمان نهايی اتمی با ايران مطرح کرد و گفت ايران بايد وادار شود که برنامه موشک های دورپرواز خود را برچيند.

ايران تاکيد کرده است که مذاکرات اتمی را برای اطمينان دادن به جامعه جهانی در مورد «مسالمت جويانه» بودن برنامه هسته ای اش انجام می دهد و حاضر به پذيرش درخواست های جديد نيست.
XS
SM
MD
LG